› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › besiktning med för höga avgasvärden
- Detta ämne har 26 svar, 2,666 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
danielj.
-
FörfattareInlägg
-
22 december, 2007 kl. 17:58 #3984
danielj
DeltagareHej jag har ett problem besiktade min impreza gt 00 och hade värdena
co 4,1
co2000 4,1
hc 210
lambda 0,88
som är på tok för högt för utom lambda värdet
bilen går jämnt och fint utan problem , så jag undrar kan det vara lambda sonden som är trasig? Jag har possum link i bilen och när jag kikade på inställningarna såg jag att det stod lambda off . Kan man kanske ändra till on i stället när man besiktar för att få bättre värden eller kommer den gå som en påse nötter då?
mvh danne22 december, 2007 kl. 18:32 #62878.zip
DeltagareVad har du gjort mer med bilen?
Jag kör oxå med possumlink och var och besiktade förra veckan, inga problem här inte.
Första boven som jag skulle ha kollat upp är katen.
När det gäller inställningen i linken vågar jag inte svara på, men någon annan har säkert ett bättre svar 🙂EDIT: Om det är inställningen ”Closed loop lambda” du menar så ska den vara på OFF.
Vem har mappat bilen?
//.zip
22 december, 2007 kl. 18:56 #62881danielj
Deltagareenligt förra ägaren så är det secretagentman som mappat den så de bör ju va rätt, det som är gjort mer på den är 3″avgas o nån form av sport/race katt det är ju möjligt att det är en race katt som släpper för mycket, annars bör det ju vara lambdan. kan man koppla in nåt för att få en diagnos på motorn?
22 december, 2007 kl. 19:11 #62879.zip
DeltagareOm det är SAM som har mappat så är det rätt som du skriver.
Det finns bredbandslamba att köpa om du vill vara helt säker, men dom är inte direkt gratis.
Det låter långsökt att det skulle vara lambdan som rykt så kolla upp katen först utav allt.
Har sett massvis med bilder på katalysatorer som har brunnit upp rejält, speciellt dom keramiska.
Själv sätter jag på org. katen inför besiktningen (miljöbov som man är)//.zip
22 december, 2007 kl. 20:15 #62866SecretAgentMan
DeltagareLink är svårt som tusan att få till avgasvärdena med, det är balansgång på slak lina på förhöjd tomgång speciellt.
…och att få motorn att gå stabilt med ac-pump som slår igång samtidigt som man kommer motorbromsandes mot en stoppskylt…det finns betydligt mer saker än man kan tro som ställer till det.
Kort sagt, när jag mappar en link så är prio 1 en säker map, med stabil motorgång (så stabilt det blir, link är ett rallysprut man sett till att få någorlunda körbart på gata), avgasvärden som klarar besiktning är inget jag siktar på.
…faktum är att det kan leda till att det går lite snålt och yxigt på landsväg runt 90 knutar (man hamnar i samma zoner i helt olika situationer), men inte en enda bil är den andra lik heller. 😀
Går bilen bra, plocka i standardboxen och besikta (tar 10 minuter för en amatör).
/J
22 december, 2007 kl. 20:16 #62867SecretAgentMan
DeltagareLink använder inte lambda, och att köra den i ”closed loop” för lambdajustering funkar inte ens lite (den är precis odugligt långsam, och det kommer svaja mellan toksnålt och tokrikt, och co-mätarn’ kommer gå i tilt 😀 ).
/J
22 december, 2007 kl. 20:31 #62880.zip
DeltagareÄsh, jag körde bara igenom min mappning och såg att den stog på Off så jag antog att det var rätt 🙂
//.zip – som tackar Jerry för en tidig julklapp, men funderar samtidigt vart jag ska skicka tillbaka den? 🙂
23 december, 2007 kl. 11:11 #62882danielj
Deltagareok får plocka i standardboxen då, tack för alla svar 🙂
3 januari, 2008 kl. 17:14 #62870Dawn
DeltagareSkitigt motorluftfilter och taskig olja i motorn kan ge liknande avgasvärden.
Åkte själv på den niten en gång.14 januari, 2008 kl. 15:28 #62883danielj
Deltagaretestade att plocka i org styrboxen, men då gick den urkasst. Den hade skyhög tomgång o bluddrade och dog när jag gasade. Är det bara att byta rakt av eller missade jag nåt? ;(
14 januari, 2008 kl. 18:39 #62872lunkan
DeltagareLmm kanske för den används väl inte med Linken! Kanske är urkopplad eller trasig??
14 januari, 2008 kl. 18:45 #62884danielj
Deltagareja de har du rätt i de ska jag kolla upp 🙂
17 januari, 2008 kl. 16:57 #62873lunkan
DeltagareFått nån ordning på´t? Slå i en skvätt E85 annars så sjunker nog värdena 😉
17 januari, 2008 kl. 17:47 #62869Wiklundh
DeltagareLåter konstigt att den går så med original ecu, trasig LMM låter troligt som sagts tidigare.
Håll koll på laddtrycket om du har original ECU och 3″ system samt större turbo än original.
Har du originalsnurra kan du dock gasa som vanligt.17 januari, 2008 kl. 20:53 #62885danielj
Deltagareluftmassemätaren var urkopplad, så jag ska plugga i den o byta till org boxen igen så bör det lösa sig ifall lmm är hel vill säga , kommer med rapport när det är gjort 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.