SSC Allmänt snack Allmänt småprat Besiktningen närmar sig…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Nu behöver jag skriva av mig lite…

Var med tjejen på besiktning av Clion imorse. Gick genom utan några anmärkningar, och det skulle vara attans annars då bilen var på service för nån vecka sedan.

Om en månad skall Subarun in på service och jag börjar bli lite orolig faktiskt. Det är fyra grejor som jag tänker på:

Dekalerna, speciellt den i framrutan och även de små på varselljusen.

Vingen, om polisen klagar på orginalvingen så vet man aldrig vad som kan hända.

Bromsarna, jag ber till högre makter att de inte skall börja vibrera och funderar på att låta bilen stå mycket still tills efter besiktningen så att inget händer med dem.
      Sen såg jag att de snurrade på hjulen för att se att allt funkade. När man snurrar på mina framhjul hör man hur beläggen ligger mot bromsskivorna, får de göra det? Det går ju att snurra på hjulet men man hör ett svagt skrapande ljud.

Däcken, måste det vara 1.6mm mönster i däcken över hela ytan? Mina däck är ganska nerslitna längst ut, speciellt bak. Tänk er att bilen har rullat med full last och däcket har slipats av skärmkanten. Kan de klaga på det?

Funderar på att slänga på vintersulorna helgen innan besiktningen och lägga in en beställning på nya framrutestreamer (om jag tvingas dra av den jag har).

Vad säger ni? 🙁

SecretAgentMan
      Deltagare

Kör som det är, det värsta som kan hända är att du får en lista på saker att åtgärda inom en månad och ett välkommen tillbaka. 😉

Du kan ha tur och få en positivt inställd, glad rallytokig besiktningsman/kvinna…

Det jag skulle göra är att se över det självklara – mönsterdjupet på däcket (är det lite slitet på kantens utsida spelar det ingen roll), varningstriangel, lampor (även skyltbelysningen :D) och att bältena ligger framme i baksätet (man vill inte irritera herr besiktningsman i onödan).

🙂

/J

Kvarnis
        Deltagare

Din vinge är en godkänd eftermarknads/Prodrive vinge så du kan visa STORA FINGRET om dom tjafsar nå mycket..:D 😉

Niklas
          Deltagare

Kvarnis: Jo, jag vet. Har ju papprena i bilen som Allan fixade.

Mr Impreza: Får inte bromsbeläggen ligga mot när man inte bromsar? Har hört många som säger att deras bromsar gnäller och gnisslar något så förbannat när de kör långsamt. Mangep och Ulrik bland annat…

Blocken
            Deltagare

>Kvarnis: Jo, jag vet. Har ju papprena i bilen som Allan
              >fixade.
              >
              >Mr Impreza: Får inte bromsbeläggen ligga mot när man inte
              >bromsar? Har hört många som säger att deras bromsar gnäller
              >och gnisslar något så förbannat när de kör långsamt. Mangep
              >och Ulrik bland annat…

————-

Ulrik spelar i en helt annan liga – han kör slut sina bromsar på resor till och från jobbet! 🙂 😀 😮 -Respect!

/Black

Niklas
              Deltagare

Blocken: Ok, tack, skall säga ”jag kör till och från jobbet så därfår får bromsarna gnissla”

simo
                Deltagare

>Kvarnis: Jo, jag vet. Har ju papprena i bilen som Allan
                  >fixade.
                  >
                  >Mr Impreza: Får inte bromsbeläggen ligga mot när man inte
                  >bromsar? Har hört många som säger att deras bromsar gnäller
                  >och gnisslar något så förbannat när de kör långsamt. Mangep
                  >och Ulrik bland annat…

Finns ju som sagt en enkel anledning till de…den kombination bromsskivor/klossar som jag använder gnäller för att det går för långsamt 😀

Niklas
                  Deltagare

Skillnad på att gnälla när man bromsar och att gnissla när hjulet snurrar utan bromstryck. Dvs att beläggen hela tiden ligger emot lite även när man inte bromsar.

simo
                    Deltagare

Är det bak eller fram som de ligger emot?

Bakbromsarna på imprezan har ju en tendens att ”rosta” ihop.
                      Vilket får till följd att bromsarna ligger på hela tiden 🙁

/Ulrik

Niklas
                      Deltagare

Fram är de enda jag själv rullat för hand och hört skrapljudet.

skytiskapilen
                        Deltagare

>Bakbromsarna på imprezan har ju en tendens att ”rosta”
                          >ihop.
                          >Vilket får till följd att bromsarna ligger på hela tiden 🙁
                          >
                          >/Ulrik

?? Jag trodde du körde aktivt Ulrik;) Bromsa till ordentligt varje gång du kör så håller du rosten borta.

simo
                          Deltagare

>>Bakbromsarna på imprezan har ju en tendens att ”rosta”
                            >>ihop.
                            >>Vilket får till följd att bromsarna ligger på hela tiden
                            >:(
                            >>
                            >>/Ulrik
                            >
                            >?? Jag trodde du körde aktivt Ulrik;) Bromsa till ordentligt
                            >varje gång du kör så håller du rosten borta.

nu har du allt fått det hela om bakfoten…är ganska passiv…trampar
                            ner gasen å låter den vara nere 😉

Niklas
                            Deltagare

Då har bilen passerat sin första besiktning och ägaren är mycket lättad!

>Dekalerna, speciellt den i framrutan och även de små
                              >på varselljusen.

Ingen kommentar alls, förutom att en annan kille på besiktningen på skämt sa ”rallybil? sån får man väl inte köra med höhöhö” och den bjöd jag på.

>Vingen, om polisen klagar på orginalvingen så vet man
                              >aldrig vad som kan hända.

Killen verkade inte ens märka den.

>Bromsarna, jag ber till högre makter att de inte skall
                              >börja vibrera och funderar på att låta bilen stå mycket still
                              >tills efter besiktningen så att inget händer med dem.
                              >Sen såg jag att de snurrade på hjulen för att se att allt
                              >funkade. När man snurrar på mina framhjul hör man hur beläggen
                              >ligger mot bromsskivorna, får de göra det? Det går ju att
                              >snurra på hjulet men man hör ett svagt skrapande ljud.

Efter svarvningen har jag inte märkt några problem alls med vibrationer och är så himla lättad att det inte har uppstått igen. Har kört kanske 100 mil nu sedan svarvningen och inget har hänt.
                              Dock ville killen först köra upp i bromsbänken med bilen innan jag påpekade att det bör vi inte alls göra och han kom på sig själv.

>Däcken, måste det vara 1.6mm mönster i däcken över
                              >hela ytan? Mina däck är ganska nerslitna längst ut, speciellt
                              >bak. Tänk er att bilen har rullat med full last och däcket har
                              >slipats av skärmkanten. Kan de klaga på det?

Vintersulorna slängde jag på i lördags och inte en kommentar blev det här.

Nu skall det mekas bil! Downpipe, Dawes och avsnorkling…det blir en rolig vinter! 😀

Wanderer
                              Deltagare

Försök håll dig på vägen bara 😉
                                Det är väldigt lätt rasera diverse prylar när hornen växer fram 😛

convoy
                                Deltagare

>>Kvarnis: Jo, jag vet. Har ju papprena i bilen som Allan
                                  >>fixade.
                                  >>
                                  >>Mr Impreza: Får inte bromsbeläggen ligga mot när man inte
                                  >>bromsar? Har hört många som säger att deras bromsar
                                  >gnäller
                                  >>och gnisslar något så förbannat när de kör långsamt.
                                  >Mangep
                                  >>och Ulrik bland annat…
                                  >
                                  >Finns ju som sagt en enkel anledning till de…den
                                  >kombination bromsskivor/klossar som jag använder gnäller för
                                  >att det går för långsamt 😀

Vadå gnäller??? Igår kväll bromsade du ju för f-n inte en enda gång… 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.