- Detta ämne har 18 svar, 1,782 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år sedan av Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
20 november, 2014 kl. 10:08 #33151IggeDeltagare
Hej alla!
Jag ska till och köpa en uppsättning 18″x8″ fälgar som jag gillar utseendet på lite mer än originalfälgarna jag har idag (WRX STi 17″x7½”, antracitgrå)
Fälgarna jag köper har däck på men inga däck som passar min körstil direkt.
Så funderingen är då vad för däck jag ska ha.
Jag har tidigare kört med Goodyear Eagle f1 asym 2 (225/35-18) men dessa gillade inte min körstil med originalhjulvinklar.
Jag vet inte om det var bankörningen (mantorp + konbana) eller hjulvinklarna som dödade däcken
När däcken började bli dåliga i utkant gjorde jag en hjulinställning med mer camber men däcken dog ändå en för tidig död med korden som tittade ut i utkant.
Funderingen är då om man ska köra något mer R-däcks liknande alternativ med kraftigare stomme så jag inte kör på däcksidan.
Eller om jag ska köra på schyssta gatdäck och sedan behålla originalhjulen med Bridgestone RE070 (har kallats semi-R) och växla till dom inför olika aktiviteter (vilket är jobbigt när man är lat 😛 )I och med att jag kör mindre och mindre vardagskörning med subban så känns R-däcken mer lockande, men samtidigt är det ju ändå en hel del gata som kanske sliter onödigt på R-däcken
(Vardagskörningen blir mer och mer i tjejens Saab, snål som man är)Vad röstar ni på för däckmodell?
Sedan är nästa fundering vad jag ska ha för dimension
225, 235 eller 245 med 40-profil, vad tror ni?
Lutar mest åt 235, sen 245 och sist 225.20 november, 2014 kl. 11:09 #273778KoffeKeymaster18″ till vardags och R-däck på nuvarande 17″, inget att snacka om 🙂
Jag är också lat, men även för gammal för att orka lyssna på oljudet från R-däck när jag kör gata. Dessutom är R-däck dyra nog i 17″. 18″ R-däck kostar, och kör du dem på gatan så kommer de slitas rätt snabbt.
Visst, det är dyrt med 2 uppsättningar, men jag tror ändå du tjänar på det i längden.Ang. dimension, tänk på att R-däck är bredare än motsvarande gatdäck. Det är jobbigt när skärmkanterna är i vägen… På gatan tycker jag 225/40/18 duger bra.
//Koffe
20 november, 2014 kl. 11:25 #273786IggeDeltagare225/35-18 såg lite stretchigt ut på 8″ fälg
Blir det bättre med 40-profil?Annars lockar 235 mer, speciellt om jag ska köra gatdäck
20 november, 2014 kl. 11:40 #273779KoffeKeymaster35-profil tror jag alltid kommer se stretchigare ut än 40, men som du säger är 235 förmodligen bättre (jag kör 225/40 men mina fälgar är bara 18×7.5). Vad är det för ET på fälgarna du kollat på?
Har för mig att du kör originalhöjd på bilen(?) och då har man ju lite mer tolerans, men redan 225/40 på ET42 krävde ett par grader negativ camber för att gå fritt från mina bakskärmar, dock på sänkt bil. Med 235 blir det förstås tightare 🙂20 november, 2014 kl. 11:45 #273787IggeDeltagareEt50 enligt uppgift
Körde 225/35 på Et 35 utan problem med originalhöjd
Nu har jag dessutom ca två grader negativ camber också 🙂20 november, 2014 kl. 11:55 #273780KoffeKeymasterMed så lågt ET och 2 grader camber skulle jag nog snarare oroa mig för insidan… Men 8″/235 borde gå fritt från fjäderbenet gissar jag 🙂
20 november, 2014 kl. 12:07 #273788IggeDeltagareAntar att du menar högt Et
Charmen med det är spacerplattor 🙂
Fast enligt waxtum räknaren ska det lira ändå 🙂
Ingen större marginal med 245, fast det kanske skiljer från tillverkare till tillverkare?20 november, 2014 kl. 12:28 #273781KoffeKeymasterSjälvklart menar jag högt ET 🙂
Vet du hur tjocka spacers man törs ha med original pinnbultar? Beror iofs på hur “tjocka” fälgarna är. Gissar att det kan skilja mellan modeller… Är lite sugen på 5mm men vill ju samtidigt att muttrarna ska dra ordentligt 🙂
Jag tycker det känns lite onödigt att gå upp till 245? Om det bara är gatdäck behöver du ju inte greppet, bränsleförbrukningen går upp, det finns risk att det ser “ballongigt” ut och mindre clearence mot skärm/fjäderben. Men gillar man det stuket så är det bara köra på 🙂
Och ja, det kan skilja rätt mkt mellan tillverkare har jag hört.20 november, 2014 kl. 12:51 #273789IggeDeltagareHellre balongigt än stretchigt 😛
Men du har nog rätt 235 borde duga 🙂Ingen direkt koll på pinnbultarna men det kommer det forskas i innan jag tar något riktigt beslut
20 november, 2014 kl. 12:56 #273782KoffeKeymaster
😉20 november, 2014 kl. 13:57 #273790IggeDeltagareJag spydde just lite 😛
20 november, 2014 kl. 20:03 #273791IggeDeltagareVad är det för gatdäck som gäller?
Behöver ju inte ha extrem prestanda, men det vore trevligt om däcken håller för lite inspirerad körning om jag någon gång inte orkar byta fälgar (spontankörningar)
Billigt är alltid bra när man är student kan jag tillägga
20 november, 2014 kl. 20:18 #273792IggeDeltagareHar hittat 18″ jag diggar och redan sagt att jag ska köpa dom 🙂
NS2R är väl mer av att r-däck eller?
20 november, 2014 kl. 20:29 #273793IggeDeltagareCompomotive MO6, gamla varianten iofs
Har en bild på T1 heros bil med nya varianten och rallystuket är lite mer påtagligt än med originalfälgarna enligt mig:
20 november, 2014 kl. 20:56 #273794IggeDeltagareJag hoppas på det, jag diggar verkligen enkla fälgar 🙂
Lättare att tvätta också 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.