› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bild: Dawes Device variant? Uppdatering
- Detta ämne har 22 svar, 1,551 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 1 månad sedan av
.zip.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2007 kl. 15:02 #3820
hermelinen
DeltagareDenna blåa sak sitter på min bil, precis där man ska montera en dawes device.
Den satt på då jag köpte bilen.
Vad är det för märke?
Är den bra, eller ska jag byta ut genast?Hur fungerar den? Skruva in eller ut för att sänka?
Kan säga att den laddar max strax 1.1bar nu.
http://fotodag.se/maximilian/bilder/reg2.jpg
Är det superchip som är monterat? Eller något annat elakt?17 juli, 2007 kl. 15:05 #61598.zip
DeltagareFör mig ser det ut som en blödar/pys ventil. Alltså om du ställer så att ventilen håller 1bar så pyser resten ut. Kan varken säga nått gott eller ont om dom, men en dawes är ALLTID en dawes 🙂
Några varianter http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Application/Article/pgArtList.php?iMenuId=3370
//.zip
17 juli, 2007 kl. 15:16 #61594STIred
Deltagare17 juli, 2007 kl. 15:38 #61607hermelinen
DeltagareNågon som har nått att tillägga?
17 juli, 2007 kl. 16:42 #61595specialized
DeltagareDet ser ut som en flödesventil tycker jag 🙂
Plocka av den och konstatera vilken variant det är.. pys eller flödes 🙂
Här är de 3 vanligaste ventilerna :
* Dawes device = Kula/fjäderventil, som öppnar först när inställt
tryck uppnåts. Bra spool , men ingen laddtrycksreglering från Ecu.—————–
* Pysventil= Pyser ut tryck på dess väg till WG/solenoid och Motor/Ecu `luras` helt enkelt att ladda mer. Dålig spool,då trycket pyser ut _hela_ tiden till skillnad mot en Dawes.
—————–
* Flödesventil = Monteras istället för org. restriktor för att styra hur stort flöde du vill ha mot WG/ solenoid. Istället för att laborera med olika stora restriktorer tex. vid stora laddpeakar etc etc.
Större hål, stabilare reglering men sämre spool. Mindre hål – motsatsen.Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉17 juli, 2007 kl. 19:07 #61608hermelinen
DeltagareDet är väl en pysventil då, för den sitter bara mellan wasegateklockan och slangen från turbons utlopp, eller vad det heter, ingen slang som går till solenoiden.
17 juli, 2007 kl. 19:37 #61601volvosnubbe
DeltagareDin bil e trimmad på turbocenter i stockholm !
Hade samma grej på min.
Dem sätter i ett chip som ställer upp laddtrycks begränsingen.
Du kan ladda 1,25bar innan du får fuelcut . dvs spärren går in o du sitter i framrutan.Denna pysventil sätter turbo center mellan insug och tryckklockan (wastegaten).
Den ska vara inställd på 1,2bar men kan ladda mindre vid olika tempraturer. Dvs en solig sommardag laddar du mindre.Vill du veta mer så får du ringa Turbocenter.
MVH Dennis
17 juli, 2007 kl. 19:41 #61602volvosnubbe
Deltagareglömde tillägga att det är en PYSVENTIL . dvs den pyser ut luften.
DU kan ställa om den men risken att mässingsksurven innuti blir skrot.
En dawes funkar bättre helt klart. då du kan få skenladd med denna.
OBS kör INTE med annat filter än orginal ev turbocenters filter då LMM mäter fel o du får fuelcut innan 1,25bar.
Va så på min.EN dawes köper du från deras egna sida. kostade mig 320 spänn ink frakt från dem o de tog 2veckor o få hem.
17 juli, 2007 kl. 19:57 #61609hermelinen
DeltagareEnligt förra ägaren så är den ”trimmad” med ”Flow preparation” vad det nu är, och det gjordes i västra frölunda.
Eller så är det turbo-center som nosat under huven, har dom register över alla som gjort nåt där? Så man bara kan uppge regnr?
Använder dom Super-chip?17 juli, 2007 kl. 20:00 #61610hermelinen
DeltagareHur kan jag se om Turbo-center chippat bilen? Sitter det nån sak vid ECU-n då?
17 juli, 2007 kl. 20:08 #61596specialized
DeltagareDet är väl en pysventil då, för den sitter bara mellan wasegateklockan och slangen från turbons utlopp, eller vad det heter, ingen slang som går till solenoiden.
Sitter det inget T-kors på slangen från Turbonippeln som går till WG ? Ska sitta ett t-kors där med en slang från solenoiden .
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉17 juli, 2007 kl. 20:14 #61611hermelinen
DeltagareJag fixar en bild på hur allt ser ut
17 juli, 2007 kl. 20:42 #61603volvosnubbe
Deltagaresolenioden har de kopplat ur .
de sitter enbart en slang mellan tryckklocka och insug .
se har satt på en extra nippel under insuget.
Ring turbocenter så får du svar om de nosat i din bil.
ja ringde dem o vipps så stämde det.MVH Dennis
17 juli, 2007 kl. 20:44 #61604volvosnubbe
Deltagareunder gasspjället menar jag (insug lät inte rätt)
17 juli, 2007 kl. 21:43 #61612hermelinen
Deltagarehttp://fotodag.se/maximilian/bilder/impreza3/index.html
Finns 23 bilder, under huven och på styrbox.
Är det superchip? Vad har dom gjort, dom som gjort nåt? Ser det normalt eller onormalt ut?Tack alla som svarat i tråden hittils!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.