SSC Allmänt snack Allmänt småprat Bilen är inmappad

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Twinturbo
    Deltagare

Fick hem en OBDII-kabel i onsdags och har hämtat hem tillhörande programvara och lekt och ändrat lite i diverse bränsle, tänd, boostmappar osv, så nu har det helt plötsligt hopppat ner ny programvara i originalboxen

Nu går bilen riktigt bra skulle man kunna säga
      Ungefär lika bra eller kanske t.o.m. bättre än STI’n jag provkörde innan jag köpte bilen. Jämn och fin effektkurva och bilen skjuter på som en kanonkula även på mellangas. Fin respons och bra vrid. Är helnöjd just nu eftersom jag tappade en hel del lågvarvsegenskaper och låg/mellangasrespons när jag bytte avgassystem. Dessutom laddade bilen mer än original laddtrycksgräns så det blev fuel-cut och motorlampa med jämna mellanrum.

Finjusterade mappen i helgen och nu börjar jag bli nöjd 😉
      Plockade bort en hel del soppa på fullgas (bilen gick överfett på basmappen) så nu så ligger jag på AFR 11.3-11.6 beroende lite på väderlek. Har även finjusterat kammarna och laddtrycket (1.15 bar). Känns ganska färdigmappat. Bilen fick ett helt annat, rent, sportigt ljud (bluddrade mer innan) när jag minskade soppan och varvstoppet ligger på 7000 nu istället för 6500, så nu är det riktigt roligt att köra bil 🙂

Finnish
      Deltagare

Är det på en wrx 06:a? Och vilken sti har du jämfört med?

Twinturbo
        Deltagare

Det var en STI -06 jag provkörde och det är en -06 WRX jag har…
          Får väl åka bromsa så att man får exakta siffror 😉

Finnish
          Deltagare

Det var en STI -06 jag provkörde och det är en -06 WRX jag har…Får väl åka bromsa så att man får exakta siffror 😉

Ahh ok, återkom med rapport! Är grymt nyfiken 😛
            Vad väger respektive bil?

FlyingFin
            Deltagare

Wow nice! 😮 Vad är det för programvara du använder, var fick du tag på den och var hittade du kabeln?

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
              Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

SecretAgentMan
              Deltagare

Grabbar, försiktighet är en dygd när det gäller motorstyrning – lita inte på att sprutet kan backa tändning, och heller inte på att mapparna ni får tag i är korrekta.
                Mappning är mycket mer än att hålla koll på bränsleblandning, som bara det för sig är en hel vetenskap.

Lurar att lyssna efter spikningar är en bra idé, och gärna ha tillgång till någon som verkligen vet vad han pysslar med, sedan är det massor med trial&error – och saker som kommer strula/gå snett tills man fått nog med erfarenhet att börja köra på riktigt.

Är man bara försiktig, och vet hur det hänger ihop så är det inte raketforskning att få en motor att fungera, men skall man få den att gå bra så krävs det massor med erfarenhet. 🙂

Som sagt, motorrenoveringar börjar på 30.000:-.

/J

Twinturbo
                Deltagare

Precis, mappen som jag utgick ifrån var långt ifrån perfekt, men ändå en lite bättre grund än originalmappen. Jag har varit i och pillat på det mesta (inkl. tändning, kamstyrning, laddtryck osv) för att få till en mapp som passar min bil som den är just nu. Kan tillägga att jag har mappat olika typer av turbobilar i 5-6 år, så jag börjar kanske få lite hum om hur allt funkar 😉 😛

Men som agenten säger, absolut inget för nybörjare att pilla med. Kan kosta skjortan om det händer något och man inte har full koll ;(
                  Dessutom är originalboxen betydligt mer komplicerad än ett vanligt eftermarknadssystem, så det gör det inte lättare (men jag tycker det var betydligt roligare med en ny utmaning 😉 ).

De som känner att de har lite koll på grejerna kan gå hit och läsa mer om vilken kabel, program osv man skall använda: http://www.enginuity.org/index.php?sid=4576e79008d7e55ac12b38c125e3502c

FlyingFin
                  Deltagare

Ja, är ju helt klart ”ajabaja” om man inte vet vad man håller på med. Detta bör man ju överlåta åt proffsen.
                    Var bara lite nyfiken på programvaran och var man kan få tag på den.

Skulle ju dock vara jätte kul att kunna göra det själv med ett bra resultat.

Undrar om det finns någon kurs att gå, ABF kanske kan ordna en studiecirkel åt oss här på SSI? 😀

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
                    Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

syke
                    Blockerad

Frågan är .. hur lär man sig? Är det som ”vanlig” programmering? Böcker i ämnet? Information?

Säg att jag skulle vilja lära mig mappa autronic, ska man gå kurs hos dom, köpa litteratur, trial and error?

Man hör bara om folk som redan kan mappa, aldrig om hur man lär sig. Är det en trollkonst / häxkonst, eller bara kunskap? 🙂

SecretAgentMan
                      Deltagare

Det är learning by doing, och en hel del studier om vad som är bra resp. dåligt, tändning är den luriga biten. Att ha tillgång till någon som vet vad han gör att plåga med frågor är en bra start med.

/J

Twinturbo
                        Deltagare

Japp, först läser man in sig på teorin, därefter jämför man detta med instruktionerna för mappningsprogrammet man tänkt börja med och sedan börjar man testa lite hur allt funkar i praktiken, helst på sin egen bil först eftersom det är lätt att ta i lite för mycket/lite i början och det tar några ggr innan man börjar höra vad som är spikningar och då kan det redan ha gått hål i en kolv ;(

Rätt utrustning är också A och O. Minst bredbandslambda och gärna avgastempmätare (speciellt om man pressar grejerna på gränsen). Knock Link kan kanske också vara bra att ha, men man kan inte lite på den blint. Har varit med om att man hört spikningar långt innan knocklinken indikerat och tvärtom (den har indikerat utan att det spikat). Man kan kolla tändstiften efter salt och peppar om man är osäker.

Tog nog i lite i underkant förut. Har mappat bilar i 7-8 år, men tiden går fort när man har roligt 😉 😀

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.