SSC Allmänt snack Allmänt småprat Bilen går bättre än någonsin ;-)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    pannan
    Deltagare

Nu går bilen som den aldrig har gjort förut 🙂 Efter att ha fått APS största turbo, intercooler och Autronic monterat är den rena rama raketen 😛

Näääääääääää 🙂

Jag tankade 95 oktanigt igår istället för 98 och V-power. Och biljäveln går som den aldrig har gjort??? Hur kommer det sig?? Jag har alltid tankat minst 98 oktan och trott det skall vara optimalt för bilen. Kanske är originalmappnings just anpassad för 95??

Jag kliar mig fortfarande i huvudet.

Nu är responsen på gasen som aldrig förr och bilen går som den skall göra.

mvh
      J

Plogen
      Deltagare

Kan det inte bara varait så att det blivit kallare? 🙂

jraberg
        Deltagare

japp, och där jag bor så har det varit riktigt fuktigt 😉 så jag tror mer på det..

-JR

pannan
          Deltagare

Njae det kan jag inte hålla med om. Var 11 gradre igår. Har tankat 98 och V-power när det bara varit någar grader men bilen har inte alls gått lika bra som den gör på 95 :-/ fattar nada 🙂

Pedersen
            Deltagare

Diesel nästa tankning eller? 😉

SecretAgentMan
              Deltagare

Hmmm….du tankar 95 med berått mod, och ger dig ut och gasar?

95 spikar betydligt lättare, och om något så skall ecun backa tändningen, och ge dig mindre effekt och vrid.

Kyla och fukt kan göra underverk..

/J

thehook
                Deltagare

Står lite intressant om detta på VW GTI klubbens sida, bla:

”Har på denna sida läst att man bör köra på 98 oktan för att det ger mer effekt. Fick mig dock en liten fundering när jag läste detta på en av sveriges bästa turbotrimmares(motorcyklar/skotrar) hemsida.
                  ”Många tror att bensin med högre oktanantal innehåller mer energi och ska därigenom ge högre effekt, så är inte fallet. Bränsle med högre oktanantal brinner långsammare och ger därför oftast lägre effekt. På en standardmotorcykel är 95 oktan alltid att föredra. Vid högre kompression kanske motorn spikar, vilket gör att högre oktan krävs. Kör ni med 98 oktan så välj den blyfria varianten, som är den bästa.
                  Slutsummering: kör med blyfri bensin av så lågt oktantal som möjligt, med se upp för spikningar.

Funderar nu om detta stämmer? ”

Detta stämmer, högoktanigare bensin har lägre energiinnehåll men motstår knackningar/spikningar bättre. Diesel har än lägre oktantal (motstånd mot spikningar) och ännu högre energiinnehåll. Se varför en dieselbil är snål 🙂

http://vw.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=28

Kanske kan vara en ledtråd… (och varning ;))

Mvh Krooken

SecretAgentMan
                  Deltagare

Visst är det så, men just att det är mera spikbenäget gör att man får backa tändning, eller laddtryck, och tappar på det hela. 🙂

/J

Strat
                    Deltagare

Lyssna på doktorn nu 😉

Känner igen känslan av att bilen går som ett skott på hösten. Då märker man hur stor skillnad temperatur och fuktighet gör. Bra mycket mer än nåt gammalt sportluftfilter 😀 Dock kan man ju inse fördelarna med ett insug utanför motorrummet.

Å pannan, tanka 98 snarast 😉

pannan
                      Deltagare

Ok det blir 98 oktanigt då 😛

Men iom att bilen inte är pillar på ECU:n mår den verkligen dåligt av 95 oktanigt?

Anledningen att jag var tvungen att tanka det är för att pumparna var trasiga för V-power och 98. Och min soppamätare var under orange dvs man puffade in på ångorna..

STIred
                        Deltagare

Men iom att bilen inte är pillar på ECU:n mår den verkligen dåligt av 95 oktanigt?

Subaru rekommenderar väl själva 98oktan för stina? Har själv varit tvungen tanka 95 nån gång(innan trim) men tyckte inte jag märkte sån skillnad.
                          Inte mot det bättre ialla fall. Försökte iofs. för det mesta ta det lugnare då

Edit: blev faktiskt tvungen tanka 95 en gång även efter trim, men då körde jag i stort sett utan ladda med turbon alls…

Janne248
                          Deltagare

Subaru rekommenderar väl själva 98oktan för stina?

Instruktionsboken rekomenderar 98 för både WRX och WRX STi, men står att det gåratt köra på 95 om man inte får tag på annat, dock kan då bilen justera om sig och det bli lägre eftekt.

Står samma för sugmotorer dock med sifforna 95 och 90 (?).

MickeM
                            Deltagare

Så varfpör knackar en diesel? Låter ju som nåt är löst i dem.
                              Är det spikningar det, om jag läst ovan rätt?! Huh?

pannan
                              Deltagare

Nu var det ju inte full tank jag fyllde på utan ca 200 kr 🙂 och det är ny tankning som gäller imorgon. Då blir det 98 som vanligt.

Blocken
                                Deltagare

Grabbarna på VM Performance i Västerås gjorde bränsletester för något år sedan och kom fram till att mackar som hade dålig omsättning på soppan hade mer kräm i 95 oktan än 98 oktan, för att 98’an då tankas så sällan så den blir gammal.

Kvarnis rekommenderar etanol upp till 20% (<- han sitter bredvid och skålar) /Black'nLäcker Min STi

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.