SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Bilen laddar inte ? Generator fel ?

• Detta ämne har 16 svar, 2,309 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av type_ra.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    type_ra
    Deltagare

Nu fick jag ett till fel 😀 Visst, verkstan jag hade inne bilen hos hade sagt till mig att mitt moppe batteri bör bytas ut, någon cell som var trasig tydligen + bara 33amp.

Körde med bilen ändå, och den laddade oftast 14v enligt autogauge mätarna i bilen. Men blev sämre, laddade inget dom första 10min körning sen gick den upp o ladda enligt mätarna.

Men här om dagen så la den av helt, laddade inget. Körde hem bilen precis och den tog batteriet slut och dog. Kom just då på, varför lyste inte min ”batteri” lampa ??

Bytte ut batteriet till ett dyrt Tudor batteri 65amp, bytte batterikabelskorna. Klippte, drog bort relän och kablar som låg som ett ormbo vid batteriet som tydligen har gått till extra ljus. Drog om jordpunkterna och aa kollade allt. Alla kablar sitter fast på generatorn.

Startade bilen, men mina autogauge mätare visade bara 12v ändå, SAMT, ingen ”batteri” lampa nu inte ens när man bara slår på tändning. Måste inte den lysa för att generatorn ska kunna ladda ? Mina voltmätare i bilen visar bara volt var 10e minut och då i kanske 30sek. Så jag plocka fram multimetern och mätte på batteriet, på generatorn och ja testade massa jordpunkter vid motorn när den var igång, och va fan, då laddar den enligt multimetern 15,5v :confused:

Låter lite mycket ??, stängde av bilen och starta den igen för att se vad mina autogaug mätare visar, och det var samma visade 12v medan jag mätte på batteriet med multimeter att det var 15,5v skumt.

Samt kan det vara lampan i intrumentet som har gått i sönder ? Och vart går säkringarna till vid ratten ? Står på japanska så man vet inte, ifall någon har med lampan att göra kanske ?

TomK
      Deltagare

När min generator pajade så lös inte lampan heller.
        Den laddade också konstigt men sen så dog den helt och bara laddade 10 volt.
        Så 6000:- senare så fungerade allt som det ska.

type_ra
        Deltagare

Ok. Så min generator är död efter 12000 mil? laddar ju 15.5v känns som förmycket?

TomK
          Deltagare

Ok. Så min generator är död efter 12000 mil? laddar ju 15.5v känns som förmycket?

Min dog efter 10000 mil. När laddnings relät pajar så kan den överladda vilket brukar sluta med trasigt batteri.

type_ra
            Deltagare

Var sitter relät. Står inte på engelska på min bil ju

TomK
              Deltagare

Var sitter relät. Står inte på engelska på min bil ju

i generatorn.

type_ra
                Deltagare

fy fan, hatar el fel..

Generatorn laddar inte 15,5v utan INGET alls. Det var fel på min multimeter. Vet inte vad jag ska testa mer ? Ska man chansa på att köpa ny generator och se om det hjälper ?

Vad kan jag mer göra ? Hur är det med gc8 sti, måste laddnings lampan fungera för att generatorn ska ladda ?

type_ra
                  Deltagare

Har jämfört min och steewe´s GT lite och kommit fram till. Om man mäter på generatorn kontaktstycke med multimeter mellan pin L och sen + på batteriet får steewe en ca 12,2v signal och på min bil är det 0v där. Tyder på kabelbrott någonstans eller annat fel ??

Finns det elschema någonstans ?

LegacyLarsa
                    Keymaster

fy fan, hatar el fel..

Generatorn laddar inte 15,5v utan INGET alls. Det var fel på min multimeter. Vet inte vad jag ska testa mer ? Ska man chansa på att köpa ny generator och se om det hjälper ?

Vad kan jag mer göra ? Hur är det med gc8 sti, måste laddnings lampan fungera för att generatorn ska ladda ?

Du kanske ska och testa multimetern någon annanstans, för att se att det är multimetern som är trasig eller inte.
                      En multimeter är billigare än en generator..

/Larsa

type_ra
                      Deltagare

Självklart bytte jag multimetern.

//
                        Har jämfört min och steewe´s GT lite och kommit fram till. Om man mäter på generatorn kontaktstycke med multimeter mellan pin L och sen + på batteriet får steewe en ca 12,2v signal och på min bil är det 0v där. Tyder på kabelbrott någonstans eller annat fel ??

Finns det elschema någonstans //

LegacyLarsa
                        Keymaster

hur är det med jordningen?(från generatorn)
                          Har råkat ut för att hylsorna som sitter på polerna, inte suttit fast ordentligt, och då lagt lite kopparkabel(flertrådig) imellan.

/Larsa

type_ra
                          Deltagare

Generatorn jordar ju i sitt chassi och det är ju bra har jag mätt och kollat.

type_ra
                            Deltagare

Letar el schema men hittar inget. Skulle vilja veta vart kablarna från kontaktstycket till generatorn tar vägen 🙂

Nikke McRae
                              Deltagare
                                type_ra
                                Deltagare

Tack, men den var lite svår att förstå boken 🙂

Har nu bytt generator mot kompisens men det hjälpte inte. Laddar ändå inte.

Om man tar bort kontaktstycket från generatorn och kopplar in en kabel på L stiftet i kontaktstycket och sen andra änden jord. Slå på tändningen så ska batteri lampan lysa i instrumentet. Det gör inte min! Men på min kompis bil funkar det.

Vet inte vad jag ska testa mer ? Nån som vet vart kablarna tar vägen ifrån generatorn ? Jag har tagit loss hela säkringsboxen och tagit loss alla relän, säkringar och kontaktstycken på baksidan. Sprayat WD40 överallt, letat efter trasiga kablar. Återmonterat osv, men vi får det inte att fungera. Behöver verkligen hjälp av någon som pillat med detta innan kanske ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.