SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Bilen skakar kraftigt

• Detta ämne har 18 svar, 1,348 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av J_Erixzzon.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    J_Erixzzon
    Deltagare

Börjar tröttna väldigt mycket på min bil just nu! Känns tjatigt att starta nya trådar för varje problem.. men men what to do..

Har gjort en renovering av min motor och har nu stoppat tillbaka den i bilen och kopplat in allt och starta upp den utan problem. Men bilen skaka väldigt mycket som att nått slog någonstans. Även när jag puttatde bilen avstängd för att flytta på den så kände man att nått inte var i balans.

Kan det vara kardan eller vad kan det vara? Det kan väl bara sitta på ett sätt så borde ju inte kunna vara fel?
      Andra tips på vad det kan vara innan jag låter bilen stå 1 år till innan jag tar tag i den igen?

Markus
      Deltagare

Är det ratten som skakar? Påverkas det av hastighet, inbromsningar, gaspådrag? Något som låter? Skräp mellan bromsskiva och hub så att ett hjul inte sitter rakt?

J_Erixzzon
        Deltagare

Kom aldrig så långt att jag hann köra nått med bilen. Känns som något sitter löst, men har vart på motorfästena, balken till växellådan och allt och känt på det och det sitter fast.
          Något speciellt ljud är det inte.

LegacyLarsa
          Keymaster

inga hjulbultar som sitter löst?

J_Erixzzon
            Deltagare

inga hjulbultar som sitter löst?

Som sagt i mitt tidigare inlägg, kom aldrig så långt att jag hann köra nått med bilen 🙂

Igge
              Deltagare

Har du inte kört med bilen är det ju bara motorn du ska felsöka
                Kardan, drivaxlar etc snurrar ju inte förrän bilen rullar 🙂

kleinis
                Deltagare

har du mätt alla lagerspel i motorn innan montering ?
                  vad är gjort bytt under motorrenoveringen mm nytt svänghjul koppling ?

hur kan du känna av kardan när du inte provkört ? (rullar du bilen så snurrar den men inte så snabbt att du skulle kunna känna de, helt omöjligt)

J_Erixzzon
                  Deltagare

Nya toppar, toppackningar, resten av alla packningar, nya vaccumslangar och vattenslangar, kamrem och allt till den.
                    Så blocket var aldrig isär och lådan satt kvar på motorn hela tiden.

challe
                    Deltagare

Stumma motorfästen?
                      Eller att motorn hamnat snett vid återmonteringen, alt ligger emot nånstans?

J_Erixzzon
                      Deltagare

Stumma motorfästen?
                        Eller att motorn hamnat snett vid återmonteringen, alt ligger emot nånstans?

Vad menar du med stumma motorfästen? Och allt har ju passat bra så snett tror jag inte den sitter

challe
                        Deltagare

Tänkte om fästena är stenhårda och inte funkar som dom ska.
                          Är det samma motorfästen som tidigare?
                          Om du inte har bytt ut dom under renoveringen så känns det ju inte så troligt iof att det skulle bero på det då iaf.

Dash
                          Deltagare

Du har inte kört bilen, men du anar att något inte är som det skall när du rullar bilen? Dessutom så är det samma problem när du står still med motorn igång?

Den ekvationen går inte ihop så länge du inte rullar bilen med växel i eftersom systemen inte är ihopkopplade.

Fricke.w
                            Deltagare

Går bilen på alla cylindrar 🙂
                              Inte så enkelt att du glömt en kontakt till en spole eller spridare eller liknande?
                              För en boxer som som bara går på 3 cylindrar, blir de en jäkla obalans i 😀

J_Erixzzon
                              Deltagare

Ja det är samma motorfästen som satt innan.

Bilen stod still med motorn igång och kändes som nått slog eller satt löst. När jag var klar med bilen så skulle jag putta bak bilen förhand när den var avstängd och kunde då höra nått som slog.

Igge
                                Deltagare

Då har du två problem om du inte puttade med växel i

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.