SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Bilf-n dog utan vidare…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    dlehtihet
    Deltagare

Nu är jag lite smått sur. Hade varit på jobbet och spolat av bilen utvändigt med vanlig slang (ej högtryck). Åkte ut på gatan och fick i tvåans växel när motorn bara lade av. Efter otaliga försök att få igång motorn och efter att ha kollat alla säkringar, etc så fick jag så småningom tag på nummret till Subaru Assistans (tack till Madde och även till Jerry trots att han stod i duschen ;)). Av dem får jag veta att jag inte är berättigad till assistanshjälp eftersom bilen inte är svensksåld. Hade motorn dött i Tyskland så hade jag däremot fått hjälp (Att det sen är exakt likadana bilar byggda med likadana prylar och att bilen är köpt av en auktoriserad handlare verkar inte hjälpa mycket) 🙁 🙁 Blev inte bättre än att jag fick anlita bärgare till helgtaxa som tog bilen till verkstad. Kul sätt att sprätta 1500 kronor på 🙁

MEN, vad tusan kan det ha varit som orsakade det totala motorstoppet? Om jag försökte starta bilen och samtidigt ”dutta” med gasen så gick motorn fast väldigt, väldigt illa. Att bara försöka starta normalt ledde till att motorn tvärdog en sekund senare. Jag tycker att det är smått skandalöst att en bil som inte ens är ett år gammal ska uppträda så här (för att inte tala om att man är snuvad på mycket annat för att man har köpt bilen utomlands). Sånt här får mig att seriöst överväga en Evo 8 istället. Kan det vara mjukvarufel i styrboxen? För inte skall väl luftmängsmätaren kunna ge upp så fatalt så att bilen inte går att starta? Någon annan som fått ett liknande fel/tjustopp förut?

M v h

Danne – 1500 spänn fattigare och lite smådeprimerad

dlehtihet
      Deltagare

ooops (* skratt *)

här sitter man och eldar upp sig så att man glömmer vilket år man befinner sig i ( och då är det illa……).

Men, nej, verkstaden har varit tyst som i graven idag. Snackade med dem i morse och de skulle kolla. Får ringa imorgon och få domen. Men lite intressant är det onekligen. En sak är helt klar; jag tänker köpa upp mig på en licens av Delta Dash får att åtminstonde ha ett hum om vad som gått snett tills nästa gång. En sak är ju helt glasklar, vi verkar inte åka omkring i en bil längre, skulle hellre vilja klassa det som ett inbäddat system på fyra hjul 😉

m v h

Danne

>…vi är ju trots allt i 2004, menar du väl ;)…men du
        >kanske menade att bilen var en 2003:a :P.
        >
        >Har du hört något mer Danne? Vad var det för fel?
        >
        >mvh Mats N

dlehtihet
        Deltagare

Då var bilen återställd av verkstaden. Boven i dramat var LMM:en som hade tackat för sig. Vad jag tycker är väldigt konstigt är att bilen inte ens försökte gå in i ”limp-home” läget utan startade inte ens. Ny LMM fick jag på garanting dock. Bärgning á 1560 kronor får jag stå för själv (hade jag hellre lagt som grundplåt på bilgodis).

M v h

Danne (blir nästa bil en Mushibushi???)

SecretAgentMan
          Deltagare

Äsch, vad du behöver är ett nytt MAP-baserat sprut med antilag och annat godis…en fet turbo och fmic… 😀

/J

dlehtihet
            Deltagare

glöm inte bort en lottovinst för att finansiera det hela 😉

Går och grubblar på en sak. SKA inte subborna gå ner i nödprogram när LMM:en somnar in för gott? Isåfall hade jag ju faktiskt kunna ta mig till verkstad för egen maskin och sluppit betala för dyr bärgare. Tänker faktiskt ta och ringa IM om detta….

M v h

Danne

>Äsch, vad du behöver är ett nytt MAP-baserat sprut med
              >antilag och annat godis…en fet turbo och fmic… 😀
              >
              >/J

SecretAgentMan
              Deltagare

Aspelut, den gamla GT:n gick antingen pissdåligt utan tänd CE-lampa med halvvissen LMM, eller var begränsad till 4000 rpm, och laddtryck nog att blåsa ut ett ljus, med tänd CE.

🙂

Tror inte jag läst/upplevt/hört talas om något liknande fall.

Kan ju vara extra-über-nödläge på STi:n iofs….kolla det med IM.

/J

dlehtihet
                Deltagare

>Aspelut, den gamla GT:n gick antingen pissdåligt utan tänd
                  >CE-lampa med halvvissen LMM, eller var begränsad till 4000
                  >rpm, och laddtryck nog att blåsa ut ett ljus, med tänd CE.
                  >
                  >:)
                  >
                  >Tror inte jag läst/upplevt/hört talas om något liknande
                  >fall.
                  >
                  >Kan ju vara extra-über-nödläge på STi:n iofs….kolla det med
                  >IM.
                  >
                  >/J

ringde Jan Steen precis. Förklarade för honom (han verkade inte veta detta) att bilen SKA ha ett nödprogram som gör att jag åtminstonde skulle ha kunnat ta mig för egen maskin till verkstad och sluppit dyr bärgare. Ringde verkstaden och de bekräftade att detta nödprogram skulle ha kommit igång (”du skulle ju ha kunnat starta motorn hur som helst”).

Jag sade åt Jan att jag vill att Subaru skall bekosta min bärgning eftersom nödprogrammet normalt sett skulle fungerat men inte gjorde det på min bil varpå jag fick betala dyr bärgning. Ska nu skriva en reklamation och lämna in till verkstaden som de skickar med garantijobbspappren till IM så får vi se. Jag tänker aldrig i livet släppa detta. Om det behöver gå så långt så har jag planer på att skriva till bl.a Vi bilägare, Tekníkens värld, mm och berätta om detta…

M v h

Danne

SecretAgentMan
                  Deltagare

Kommer det ut kritik om Subarus eminenta bilar måste jag tyvärr ringa Dragan&Dragan Motivationsbyrå Inc.

De är förresten på väg till Herr Collin. 😉 😀

Det låter som att du har ett bra läge att förhandla över helt klart, stå på dig!

/J

skytiskapilen
                    Deltagare

Kör på Danne, klart att nåt gick fel som inte borde gått fel. Du drabbades av en kostnad som inte ska uppkomma om ”limphome” programmet hade aktiverats.

Har de bytt till en ny likadan lmm? Skumt att Subaru inte lärt sig av tidigare lmm-problem….

/Andreas
                      http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                      – Original Gangster –

dlehtihet
                      Deltagare

Tack för uppmuntran 🙂

Verkstaden ringde efter att ha blivit uppringda av IM nu under eftermiddagen. Uttrycket ”oljad gris” stämmer väldigt väl in på valda delar av IM. Precis som jag misstänkte så kom det fram massor av pekpinnar av typen ”Så går det när man köper bil utomlands och sedan förväntar sig en massa …… bla bla bla”. Mitt huvudargument står dock fast. Pajar LMM:en ska nödprogrammet kliva in och gå över i ett slutet läge med begränsat turbotryck och ett maxvarv som ej går att överstiga = jag skall kunna ta bilen till verkstad för egen maskin. De hävdar att detta nödläge inte nödvändigtvis skall inträda vid LMM fel och att Svenska Subaru är helt frikopplat ifrån detta. Rådet jag fick var att kontakta Subaru/Tyskland för att försöka lösa detta.

Har bestämt mig för att:

1. Ringa handlaren i Tyskland och dra det hela
                        2. Ringa/Faxa en redogörelse till Subaru i Tyskland.
                        3. Faxa till Subaru i Japan och beskriva hela skedet samt kraftigt ifrågasätta varför en LMM ska ge upp efter 1000 mil (speciellt då LMM varit ett känt problem i minst 3 års tid, samt varför mjukvaran i ECU:n inte kände av detta och ställde om sig).
                        4. Ta kontakt med vald motorpress.

Är less på att bli trampad på och kommer inte att acceptera något annat än att jag får tillbaka kostnaden ifrån rätt instans. Går det inte att lösa detta har de fått en (ilsken) kund mindre för gott, som dessutom inte kommer att ha vett att hålla tyst…

M v h

Danne

>Kör på Danne, klart att nåt gick fel som inte borde gått fel.
                        >Du drabbades av en kostnad som inte ska uppkomma om ”limphome”
                        >programmet hade aktiverats.
                        >
                        >Har de bytt till en ny likadan lmm? Skumt att Subaru inte
                        >lärt sig av tidigare lmm-problem….
                        >
                        >/Andreas

>Original Gangster –

SecretAgentMan
                        Deltagare

En tanke som slog mig…du skulle säkerligen kunna ryckt kontakten till LMM:en för att få fart på bilen. Synd att man alltid kopplar in båda hjärnhalvorna när det redan är för sent (eller står i duschen och sjunger särdeles illa).

Utan LMM hade den garanterat gått i limpmode.

Men stå på dig, vi levererar moraliskt stöd! 😀

/J

dlehtihet
                          Deltagare

(* garv *) Om herr Doktorn hade duschat färdigt när yours truly ringde så hade undertecknad nog ryckt den 😉 🙂

Tack för moralisk support dock 🙂

M v h

Danne

>En tanke som slog mig…du skulle säkerligen kunna ryckt
                            >kontakten till LMM:en för att få fart på bilen. Synd att man
                            >alltid kopplar in båda hjärnhalvorna när det redan är för sent
                            >(eller står i duschen och sjunger särdeles illa).
                            >
                            >Utan LMM hade den garanterat gått i limpmode.
                            >
                            >Men stå på dig, vi levererar moraliskt stöd! 😀
                            >
                            >/J

skytiskapilen
                            Deltagare

Bra att du orkar Danne. Om jag inte är helt fel ute så ska fabriksgaranti gälla i hela europa, oavsett om bilen köps i tyskland och körs i sverige. Sen att IM har utökat sitt garantiåtagande mot svenska kunder torde vara en helt annan sak. Att vara generalagent innebär väl mer än rätten att kränga bilar i ett visst geografiskt område…

Hör av dig Danne om du vill ha moraliskt och formulativt stöd 🙂

/Andreas
                              – Original Gangster –

Manor
                              Deltagare

Hej Danne !

Tråkigt att höra att bilen strular :-(.

Som lekman på området kan jag bara chansa på vad jag tror… Det låter onekligen som om du har drabbats av fukt på något ställe där det inte borde vara fukt…men VAR är väl den stora frågan. Liknande problem har drabbat en del som har gjort motortvätt, men det är då lite mer logiskt än att det drabbar dig som bara tvättade av bilen utvändigt.

Jag antar att du bogserade den till närmaste SUBARU-verkstad, och de lär väl använda SelectMonitorn för att kontrollera det som kan kontrolleras. Hade det varit en äldre bil hade väl tipset varit att tömma en flaska 5-56 över alla tänkbara ställen.

Hoppas att allt löser sig, och att det inte blir dyrt…men det är väl klart att garantin täcker väl alla kostnader (utom bogseringen).

mvh Mats N

Manor
                                Deltagare

…vi är ju trots allt i 2004, menar du väl ;)…men du kanske menade att bilen var en 2003:a :P.

Har du hört något mer Danne? Vad var det för fel?

mvh Mats N

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.