• Detta ämne har 25 svar, 4,534 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år sedan av BadDriver.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    johan_gt
    Deltagare

Hej!
      Kanske de flesta redan har en sådan här men beställde en förra veckan och är riktigt nöjd.
      Roligt när sådana här saker är billiga 🙂

Elm327 kommunicerar mellan dator eller mobiltelefon via bluetooth så att man kan läsa felkoder info ifrån bilen.
      http://www.elm327-bluetooth.com/

Jag köpte Torque Pro till min Android så att jag kan logga laddtryck,temp tex när man är ute och kör.
      https://market.android.com/details?id=org.prowl.torque&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm9yZy5wcm93bC50b3JxdWUiXQ..

Var bara att plugga in den i obd uttaget och starta appen sen så funka det direkt. Kan bara rekommendera denna.

spaz
      Deltagare

Riktigt fränt, funderat på det ett tag! Finns det någon liknande till iPhone utan att kosta skjortan månntro?

johan_gt
        Deltagare

Här är nog något till iPhone http://www.devtoaster.com/products/rev/

spaz
          Deltagare

Tänkte mer på hårdvaran, de verkar ligga runt $199?

FiddeFuling
            Keymaster

Får denna att fungera med din Impreza GT?

Mvh
              \\ Mathias

johan_gt
              Deltagare

Får denna att fungera med din Impreza GT?

Mvh
                \\ Mathias

Tror där sitter OBD1 på GTn, inte helt säker dock.

Patrick P931
                Deltagare

Tack för tipset!

Beställde precis en själv via ebay från Hong Kong (säljare: Demon99), knappt 14 Euro inkl. frakt (använder mig av tyska ebay därav Euro) och betalning med PayPal.

🙂

Patrick P931
                  Deltagare

Och igår kom den till brevlådan och den fungerar helt ok till min Forester! Än så länge har jag inte lekt så mycket men Torque verkar vara ett fint program som ger de förväntade grundloggarna/signalerna från OBD2. Dessutom är det ganska ballt att kunna få HUD mätare! 🙂

Nu gäller det att prova släcka någons felkod, någon som vill vara försökskanin? 😉

Patrick P931
                    Deltagare

Lite osmidig ihopkoppling då man först får para i Android settings, sedan får man öppna torque och välja device där för att sedan kunna koppla ihop de, men lite googling löste det för mig och nu har jag löst det för er. 😉

hedberg____
                      Deltagare

jag har en legacy turbo 93a så jag tänkte höra om jag kan koppla in den där bluetooth grejen? och vart isåfall?

johan_gt
                        Deltagare

Lite osmidig ihopkoppling då man först får para i Android settings, sedan får man öppna torque och välja device där för att sedan kunna koppla ihop de, men lite googling löste det för mig och nu har jag löst det för er. 😉

Jag startade Torque och parade ihop enheten där igenom endast.

jag har en legacy turbo 93a så jag tänkte höra om jag kan koppla in den där bluetooth grejen? och vart isåfall?

Tyvärr funkar det inte, du behöver en bil som har obd2 vilket kom runt 99 tror jag.

hedberg____
                          Deltagare

Tyvärr funkar det inte, du behöver en bil som har obd2 vilket kom runt 99 tror jag.

okej synd hade vart kul att prova finns det nå andra alternativ för att få veta samma info typ:P utan att bänka?

Patrick P931
                            Deltagare

Efter lite mer testande blir intrycket mer av en leksak än ett verktyg. Jag loggar ganska ofta och mycket och då diverse utökade parametrar som är Subaruspecifika, Subaru Select Monitor (SSM) protocol, och inte går att läsa med Torque (som det verkar än så länge iaf).

Jag ska dock kolla runt om det finns någon plug-in som ger oss mer info, hittar jag något delar jag med mig av infon. Enligt det jag vid en snabb sökning har hittat så kommer det inte att fungera öht med ELM utan det behövs en Tactrix eller liknande, men dessa är inte Bluetooth utan kräver dator.

Men kul är det och jag ser nästan fram emot att få en (självklart oskadlig) felkod!

🙂
                              Patrick

johan_gt
                              Deltagare
                                Patrick P931
                                Deltagare

Enligt det jag har hittat så är det i adaptern begränsningarna sitter. Subaru har en massa intressanta utökade parametrar, bl.a. olika “knacksensorer”, som kan loggas via OBD uttaget, varning utfärdas dock för loggning är väldigt beroendeframkallande. 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.