› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Billig STi -05, varför?
- Detta ämne har 9 svar, 1,495 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 9 månader sedan av
Pontus.
-
FörfattareInlägg
-
6 maj, 2007 kl. 18:32 #10217
Koffe
KeymasterHejsan alla glada Imprezaägare!
Mitt första inlägg här, men inte mitt sista hoppas jag 🙂
Jag undrar om någon här har koll på den billiga (sveriges billigaste?) WRX STi -05 som står hos Torvalla Bil i Haninge (http://www.blocket.se/vi/11374588.htm?ca=11_s)?
Jag och min sambo var och kollade på den i lördags och vi undrar varför är den så billig?
Fälgarna (vinter) som sitter på är grymt kantstötta (givetvis ska vi kolla ordentligt på sommarfälgarna/däcken innan vi bestämmer oss), bakluckan är lite anskavd på insidan och det är ett litet brännhål i baksätet. Mao känns det kanske inte som att förre ägaren var den mest försiktige bilägaren. Å andra sidan var den inte blästrad, så den verkar inte gått jättehårt i nån grusgrop iaf =)Vad tror ni, törs man köpa en bil i det skicket? Priset är ju bra…
Stämmer det att det är 3 års nybilsgaranti på Subaru? (Räknas det från första datum i trafik?).
Vad rekommenderar ni att man kollar? Finns det öht några ”svaga punkter” på en STi, det låter ju inte riktigt så när man läser här på forumet 🙂MVH
//Koffe, som funderar på att lämna tüskbilsträsket för en turbojaps… (nån som är sugen på en BMW 320 -93? =))6 maj, 2007 kl. 19:00 #113313Daniel-lkpg
DeltagareJo det är 3 års nybilsgaranti från det datum den togs i trafik första gången. Den här bilen är uttagen 2004-11-02 och nybilsgarantin gäller således till 2007-11-02.
En svaghet (och kanske den enda??) på STI:erna är stötdämparna bak, det brukar kunna uppstå ett klonkande ljud. Försäkra dig om att dämparna är okej innan garantin går ut. Har själv haft en 2002:a med detta problem trots att bilen bara hade gått knappt 4000 mil. Problemet verkar finns även på nyare årsmodeller om man söker här på forumet.
Vid det här laget ska minst två servicar vara gjorda, kolla serviceboken. Vägverkets hemsida ligger nere för tillfället, men kolla hur många ägare det är på bilen. Många ägare med täta ägarbyten ser inget kul ut den dagen man själv ska sälja bilen.
Jag har ägt både en vanlig WRX 2001 och en STI 2002 och jag rekommenderar starkt att köpa en STI. Går du i tankarna att köpa en vanlig WRX bör du i alla fall provköra en STI innan. Grym skillnad på bromsar och växellåda. Tänker du dessutom gå vidare och trimma bilen är STI:n att föredra helt klart.
Lycka till med ditt eventuella bilköp! Subaru=Kvalitet
6 maj, 2007 kl. 19:07 #113316Koffe
KeymasterTack för svaret! Om det blir aktuellt med ett köp så ska vi förstås provköra den igen. Får leta upp nåt guppigt ställe och lyssna efter klonk!
vv.se är redan besökt. 4 ägare hittills, men då räknas väl bilhandlare oxå?
Vi har gått i fel ordning… Med STi:n provkörd finns det väl ingen återvändo till en WRX 🙂
MVH
//Koffe6 maj, 2007 kl. 20:14 #113314Daniel-lkpg
DeltagareLjudet hörs tydligast i väldigt låga hastigheter. Ett tips är ju att ringa till föregående ägare och fråga lite. Om du är lite fräck kanske du kan luska reda på vad han fick i inbyte för bilen och på så får man ett hum om vad bilhandlaren kan tänkas att gå ned till.
För info ligger en STI 2005 i ca 214.000 kr i senaste grönlistan (inbytesprislistan från Inter Global som nästan alla svenska bilhandlare använder). Detta förutsätter en fel/skadefri bil och från detta belopp dras sedan kostnader för fel/skador. Med de skador du beskriver gissar jag att bilen bytts in för 205.000-210.000 kr. Är den inbytt hos en Subaruhandlare kan de gett något mer.
Så här säger listan:
Impreza WRX 2005, 2000 mil: 188.900 kr
Impreza WRX 2005, 4000 mil: 179.700 kr
(STI + 30.000 kr)En Subaruåterfösäljare kan säkert tycka att + 30000 kr är lite för en STI jämfört med en WRX med tanke på att skillnaden i nypris är ca 100.000 kr.
Nog om prisdiskussionen, men det är alltid en fördel att veta vad bilhandlaren har betalat för bilen när man ska förhandla pris…
6 maj, 2007 kl. 21:44 #113317Koffe
KeymasterTack så mycket för hjälpen! Vi får väl se var detta slutar… *ångest* =)
Hur ser värdeminskningen ut allmänt på en STi annars? Hur mycket kan man räkna med att den tappar per år. Känns som det värsta raset redan skett (400k -> 250k på två år). För vem vet, om ett par år är man ju äldre och då värdesätter man kanske komfort högre än prestanda… eller inte =)
Ska luska lite mer imorgon. Tack för hjälpen som sagt!
MVH
//Koffe13 maj, 2007 kl. 19:11 #113315Daniel-lkpg
DeltagareBlev det någon affär?
13 maj, 2007 kl. 19:20 #113319yngwie
Deltagaretänkte samma sak faktist 🙂
15 maj, 2007 kl. 10:41 #113318Koffe
KeymasterHej igen!
Nej, ingen affär (än?) 🙂
Tyckte skicket på den kändes lite för tveksamt faktiskt. Sist jag pratade med säljaren (förra veckan) hade de fortfarande inte fått sommardäcken av förre ägaren. De lovade att återkomma när sommarpuckarna var på så jag kunde provköra den igen, men vi får väl se…
Lutar eventuellt åt det något mer förnuftiga valet WRX. Ärligt talat vet jag inte om jag/vi skulle ”utnyttja” en STi till fullo. En WRX kanske duger åt oss. Jämfört med en tysk tvåliterssugis känns nog till och med WRXen pigg =)Hur ställer ni er förresten till USA-import? Vad ska man kolla på en USA-importerad STi? Jag har hör nåt om att den måste mappas för svensk soppa?
MVH
//Koffe15 maj, 2007 kl. 11:31 #113311Lefty
DeltagarePriset säger ju sig själv 🙂
15 maj, 2007 kl. 14:13 #113312Pontus
Deltagareen wrx duger fint för det har jag :).. går ju faktiskt o trimma upp wrx ganska bra också för inte allt för stora pengar..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.