› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Billiga intercooler, bra eller skräp?
- Detta ämne har 2 svar, 1,270 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
3 januari, 2012 kl. 19:47 #27425
Patrick P931
Deltagarehttp://www.unionperformance.com/02-07-subaru-impreza-wrx-sti-intercooler-upgrade/
Billigt köp som blir dyrt eller bra valuta?
Samma sida har även kompletta fmic kit för ”småpengar”.
All diskussion uppskattas.
🙂
Patrick3 januari, 2012 kl. 22:05 #234100Gilarski
DeltagareJag har exakt en sådan på min. Om vi bara tittar på TMIC (Top mount IC) så skulle jag säga att den där funkar hur bra som helst. Självklart så har ett företag som Hyperflow Technologies, Perrin eller Hybrid produktutvecklat/förfinat sina produkter mera men att betala x5-x10 för att få ut kanske 10% mer i effekt känns overkill. (även om jag själv på sikt vill ha nåt overkill på 😮 )
Jag har inga data på varken denna eller en finare IC men jag vågar ändå sticka ut och säga att mycket mer än 10% tror jag aldrig det skiljer i performance.
Vad är då skillanden mellan en dyr och billig IC ? Det är främst 2 saker, tryckfallet som uppstår när luften går igenom samt förmågan att kyla. Den IC du tittar på har väldigt breda luftkanaler, bak gaveln är helt ok i sin utformning (inte så skarpa radier så tryckfallet lär skilja marginellt mot nån riktigt dyr IC vågar jag påstå. Man brukar tala om ~1 PSI(typ 0,08 bar). Y-pajpen är inte optimalt utformad för luftflödet men det är hardipie i vart fall så den lär funka även om man här säkert kan få ut några % mer om Y-pajpen var bättre utformad.
Newage STI IC har lite fler kanaler men de har mindre total area i genomskärning så flödet lär vara ungefär detsamma.
Den totala ytan celler som kan kyla luftkanalen är väl OK, man kunde packat cellerna tätare och därmed fått en effektivare kylning. Kollar du på en Newage STI intercooler så ligger cellerna tätare, å andra siden är det ungefär samma bredd på denna TMIC som på Newage men denna är fetare så det går ungefär på ett ut vad gäller kylkapacitet.
Kylförmågan på de dyrare komer framförallt till sin rätt när det börjar bli stora luftflöden som skall kylas, det är då man får en större tempsänkning i antalet grader celsius jämfört med den billigare.
Om du inte är beredd att betala x5-x10 för att plocka ut ytterligare ~10% i effekt jmf med den billigare TMIC så skulle jag köra på denna.
6 januari, 2012 kl. 09:16 #234101Patrick P931
DeltagareTack för ditt svar!
Samma firma verkar även ha kompletta avgassystem för ”småpengar”, kanske något för er som är i köptankar kan fundera över. Jag köpte komplett Cobb från turbon då jag läst att det skulle vara den enda som passar smärtfritt på min bil, men då man ser dessa priser undrar jag hur jag tänkte. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.