Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    sledfreak
    Deltagare

Tjena

Skulle byta koppling i min Legacy i helgen, passade även på att byta växellådsolja och olja i bakdiffen på samma gång. Men när jag tappade ut oljan ur lådan så var den blå och ogenomskinlig (tänk drickyoghurt)

Enligt subaru ska det vara vanlig 75W-90 GL-5 i växellådan på min bil, så jag slog i det.

Vet nån här något om den blåa oljan? Hörde efter på Subaruverkstaden här hemma men ingen visste nåt om den blå oljan.

pettsun
      Deltagare

Det är Redline lightwight shoockproof. Mycket bra och dyr olja. Vanligt förekommande i subarusarna, i alla fall här på forumet.

sledfreak
        Deltagare

Okej, kan någon tala om för mig vad syftet med att ha en shockproofolja som normalt används i dragracingsammanhang och dylikt har för specifika fördelar i min subaurlåda? Att oljefilmen är hållfast och oslagbar på shockproof det vet jag, men det känns overkill på en bil med 138hk 🙂

Har bara sett shockproof som är röd, men som sagt har inte sprungit på den där lightweightvarianten.

pettsun
          Deltagare

Många har kör med den eller blandar ut med Redline lightwight oljan för att t ex få bort missljud från växellådan osv. Har fungerat för flertal.

FiddeFuling
            Keymaster

Hällde i det i min Legacy 2004 (2.5 165hk) o då försvann de oljud jag hade. 🙂 men som dyr det är den…

sledfreak
              Deltagare

Vad är det för oljud ni pratar om, hur låter den? Vanligt malande transmissionsljud (som när man backar med en 240 typ) Eller vad är det för form av ljud, upplever inte att min låter så mkt, visst låter den mer än BMW:n jag hade innan men det stör inte iaf.

FiddeFuling
                Keymaster

Vad är det för oljud ni pratar om, hur låter den? Vanligt malande transmissionsljud (som när man backar med en 240 typ) Eller vad är det för form av ljud, upplever inte att min låter så mkt, visst låter den mer än BMW:n jag hade innan men det stör inte iaf.

Om jag nu mins rätt så var det transmissions ljud, inte som att backa med en 240 🙂 men något åt de hållet, o bara vissa växlar. Jag skulle på bilsemester, så bytte innan avfärd för att slippa överraskningar :p
                  Har inte hört nått jag stört mig på sedan dess.. Peppar peppar:rolleyes:

sledfreak
                  Deltagare

Hm, ja den som lever får se. Jag har iallafall slagit vanlig GL-5 helsyntet i lådan (enligt instruktionsbok) så det lär visa sig om missljud kommer.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.