SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Blir det några problem vid avgassystems byte??

• Detta ämne har 25 svar, 2,180 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av joxo.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Mrpowwer
    Deltagare

Hej!
      Är lite sugen på att byta avgassystem till ett 3″ helsystem med downpipe och up-pipe med en race kat. Kommer jag då att få några problem med felaktiga avgasvärden eller skenande laddtyck?? Tanken är väl att den ska chipas eller mappas eller vad man nu gör på dessa bilar längre fram. Så där av frågan kommer det funka eller får jag problem?? Tack på för hand!
      Mvh Jonas

TomK
      Deltagare

Du kommer få problem med att laddtrycket drar iväg och ladd spärren går i samt att motorlampan kommer tändas.

Mrpowwer
        Deltagare

Du kommer få problem med att laddtrycket drar iväg och ladd spärren går i samt att motorlampan kommer tändas.

Jo men hur funkar det om man håller koll på laddtrycket på mätaren? jag kör inte så jätte hårt nu ändå och inte fören den är chippad ändå. Laddtrycket drar väl bara iväg om man har gasen i botten eller har jag fel? Dessa fel försvinner sen när den är chippad då?
          Mvh Jonas

TomK
          Deltagare

Man chippar inte en Impreza utan man mappar om boxen helt och hållet med tex Ecutec.

Nej visst gasar du inte så är det väl ingen fara men varför byta om man ska fis köra?

Gör rätt så slipper du ev ras i onödan.

Mrpowwer
            Deltagare

Man chippar inte en Impreza utan man mappar om boxen helt och hållet med tex Ecutec.

Nej visst gasar du inte så är det väl ingen fara men varför byta om man ska fis köra?

Gör rätt så slipper du ev ras i onödan.

Vill ha lite gött ljud i den och när man ändå byter så tänkte jag att det är ju lika bra att byta allt så är det klart sen… nästa steg tänkte jag byta luftfilter och soppa pump å mappa. Finns det andra alternativ än Ecutec? i så fall vad? vilket är bäst?
              Mvh Jonas

TomK
              Deltagare

Det är Ecutec som gäller, finns tyvärr inga genvägar när det gäller mappning.

Mrpowwer
                Deltagare

Det är Ecutec som gäller, finns tyvärr inga genvägar när det gäller mappning.

Vart vänder man sig då? Helst på västkusten eller södra Sverige :rolleyes:
                  Mvh Jonas

TomK
                  Deltagare

JRM i södertälje (sthlm) är det nog som gäller.
                    Om inte Per är aktiv han höll väl till söderut?

Andersson
                    Deltagare

Imprezan är ingen bil man bonnatrimmar. Byter avgas. mm gör du när tid är bokad för mappning.

Mrpowwer
                      Deltagare

JRM i södertälje (sthlm) är det nog som gäller.
                        Om inte Per är aktiv han höll väl till söderut?

Trollspeed då, skulle det funka? såg att dom också hade Ecutec. Vad är det egentligen, är det ett speciellt program som dom kör in i bilens styrbox för att sen kunna mappa den eller monteras det på något på bilen typ någon dosa eller vad?? är helt novis på detta…..Alla andra bilar man har haft innan har man i stort set bara chippat!
                        Mvh Jonas

TomK
                        Deltagare

Ja visst det ska funka bra.

Man köper en licens sen laddar man in en programvara i boxen sen kan man ändra värdena i boxen.
                          Typ nått sånt har aldrig haft Ecutec själv.

Grejen är den att ingen subaru mapp är den andra lik.
                          Därför kan man inte chippa en Impreza för allt måste ställas in inviduellt.

Andersson
                          Deltagare

Ecutek innebär att man mappar om bilens orginal styrbox. Man köper en licens och det är bara JRM o Per Johansson i Trollhättan som kan detta i Sverige. Per har jobbat hos trollspeed, osäker på om dom kan detta sen han slutade där men värt att kolla upp.

Mrpowwer
                            Deltagare

Ja visst det ska funka bra.

Man köper en licens sen laddar man in en programvara i boxen sen kan man ändra värdena i boxen.
                              Typ nått sånt har aldrig haft Ecutec själv.

Grejen är den att ingen subaru mapp är den andra lik.
                              Därför kan man inte chippa en Impreza för allt måste ställas in inviduellt.

Ja ha okej nu är jag med :)Så i princip skulle man kunna koppla in en dator och ändra själv då när man har ett sådan program/licens i bilen? Om man nu kan sådan vill säga….dok inte jag :rolleyes: Har kollat igenom din projekt tråd och shit vilken bil du har och grymt mycket jobb du har lagt så nu kommer jag lita på dig när du få svara på min fråga:) Är det någon fara om jag bytter avgassystemet?? Det som sitter där nu är ett original som dom tagit bort alla original dämpare på och satt dit en japsdämpare och problemet är att den är helt söder rostad i inneröret 🙁 Så där av vill jag byta nu!
                              Mvh Jonas

TomK
                              Deltagare

Ecutek innebär att man mappar om bilens orginal styrbox. Man köper en licens och det är bara JRM o Per Johansson i Trollhättan som kan detta i Sverige. Per har jobbat hos trollspeed, osäker på om dom kan detta sen han slutade där men värt att kolla upp.

Jobbade inte Per på Autotech?

Trollspeed har Ecutec på hemsidan iaf.

Mrpowwer
                                Deltagare

Jag va in på http://www.ecutek.com och där står även att Bsr i Växsjö är återförsäljare för Ecuteck. Men kanske är gamla uppgifter :confused:
                                  Mvh Jonas

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.