SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Blir det några problem vid avgassystems byte??

• Detta ämne har 25 svar, 2,180 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av joxo.
Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    TomK
    Deltagare

Grejen är den att man mappar inte bara för att kunna ha avgasystemet utan det blir en helt annan motor efter det.

Körde en WRX som var mappad av jrm med 3″ system, pump, lite annat smått och satan vad det gick! Går inte att jänföra mot en slö orginalare.

Tipset är att boka tid och häng på systemet.

Mrpowwer
      Deltagare

Jobbade inte Per på Autotech?

Trollspeed har Ecutec på hemsidan iaf.

Jag prata med dom på Trollspeed innan jag köpte bilen om vad laddtrycket va original och då fråga jag om dom mappa Subbaru och det gjorde dom sa han….det är typ 1,5 månad sen. Men får ringa och kolla igen!
        Mvh Jonas

TomK
        Deltagare

Jag va in på http://www.ecutek.com och där står även att Bsr i Växsjö är återförsäljare för Ecuteck. Men kanske är gamla uppgifter :confused:
          Mvh Jonas

Sen ska den som mappar bilen gärna ha lite kunskap och erfarenhet av Subaru då dom är lite speciella. Tex att vissa cyl går varmare än andra osv osv.

Man laddar som sagt inte bara in ett program utan det är personen som mappar som ger resultatet.

kan vara värt med en resa till sthlm för JRM är väldigt bra på Ecutec.

Mrpowwer
          Deltagare

Grejen är den att man mappar inte bara för att kunna ha avgasystemet utan det blir en helt annan motor efter det.

Körde en WRX som var mappad av jrm med 3″ system, pump, lite annat smått och satan vad det gick! Går inte att jänföra mot en slö orginalare.

Tipset är att boka tid och häng på systemet.

Får väl ta och spara lite pengar då 😮 Motorn i övrigt så är blocket bytt av förra ägaren till ett från jobparts med en 2,1l smiddvev och smidda kolvar o stakar 😀 så förhoppnings vis ska den väl tåla lite mera mos än original :rolleyes: Får tacka för all hjälp jag har fått med mina frågor av dig och Andersson! 🙂
            Mvh Jonas

TomK
            Deltagare

Är den strokad så ska du definitivt mappa den direkt.
              Har du 5 eller 6 petad låda?

Mrpowwer
              Deltagare

Är den strokad så ska du definitivt mappa den direkt.
                Har du 5 eller 6 petad låda?

Bara 5 petad 🙁 men jag kommer inte att trimma jätte mycket ändå. När jag köpte bilen så va det tänkte att typ 275-300 hk skull vara kanon typ som kuren som JRM säljer som steg 1 men bottendelen borde ju vara stabil till ett sådant trim och bli hållbar. Sen vet jag att lådan inte är det bästa men för min körning så kommer den att hålla 🙂 jag kör inte så hårt men gillar att veta att det finns pulver i maskinen om jag behöver göra en omkörning 😀
                Mvh Jonas

Kvarnis
                Deltagare

Är det en GT dvs 93-00, så funkAr det med 3″ utan större problem.
                  Om motorn för övrigt är orginla dvs.

Är motorn smidd, och du har sett kvitto på det, så borde turbo byte och mappning ligg högt upp på listan.

har du råd att sapra till en 6 petad låda, så köp en ”större” turbo ’än den effekten du är ute efter.

En smidd botten förkännar riktgit soppa och en större snurra och 400 friska hela dagne lång 🙂

Mrpowwer
                  Deltagare

Är det en GT dvs 93-00, så funkAr det med 3″ utan större problem.
                    Om motorn för övrigt är orginla dvs.

Är motorn smidd, och du har sett kvitto på det, så borde turbo byte och mappning ligg högt upp på listan.

har du råd att sapra till en 6 petad låda, så köp en ”större” turbo ’än den effekten du är ute efter.

En smidd botten förkännar riktgit soppa och en större snurra och 400 friska hela dagne lång 🙂

😀 Ja det hade ju varit skoj, men jag har bilen och kör till jobbet med och vill ha en bra fungerande bil och som är hållbar så därför är jag rätt nöjd med en 275-300hk. Prata precis med Jobparts som byggt motorn och han sa att den ska stå pall för en 330-340hk (alltså blocket med delarna som sitter i) och ger jag bara f.. i att sätta större hjul än original och inte gör donuts hela tiden så ska lådan funka bra enligt killen jag prata med. Men en större soppapump helsystem annat filter och hårdare stift och en mappning så kommer jag nog bli rätt nöjd tror jag……………….Hmm ett tag i alla fall :rolleyes:
                    Bilen är förövrigt en WRX -02:a
                    Mvh Jonas

Andersson
                    Deltagare

Jobbade inte Per på Autotech?

Trollspeed har Ecutec på hemsidan iaf.

Först Trollspeed och sen Autotech men nu kör han eget. Frågade Per i våras när jag va hos han om trollspeed mappade men det visste han inget om. Bsr har jag inte hört nåt om trots att jag bor i dom krokarna.

Mrpowwer
                      Deltagare

Först Trollspeed och sen Autotech men nu kör han eget. Frågade Per i våras när jag va hos han om trollspeed mappade men det visste han inget om. Bsr har jag inte hört nåt om trots att jag bor i dom krokarna.

Jo jag prata med Trollspeed i dag och dom mappar fortfarande, och med Ecutec till ett pris av 8500:- Men är Per bättre, och går det att få tag på han om han har slutat på ATM? Och vad tar han för en Ecutec? Vet du det?
                        Mvh Jonas

joxo
                        Deltagare

Som en annan novis här på forumet måste jag komma med en relaterad fråga?? Om man bara byter cat back och eller turbo back , för att få lite roligare ljud … Måste man ändå mappa om ecun?? Rätta mig om jag har fel, men kompenserar inte om programvaran mindre förändringar tex slitage och oxidation på givare osv ??

Har även för mig att jag sätt prestandard kurvor från vissa tillverkare som visar före och efter byte av downpipe utan ECU optimering.. Om det finns en risk för skada på motor, vad är det för effekter i värsta fall??

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.