SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Boost controler.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Goober
    Deltagare

Hejsan!

Har gått och köpt mig en impreza gt -99 i helgen och har lite funderingar som någon kanske kan hjälpa mig att reda ut.

Har försökt att söka info om det här på forumet men har inte hittat nå klockrent svar!

Är så att motorn är mappad med ecutech för några år den. Och i dagsläget har den väldigt svajande laddtryck! Min tanke var att koppla ur orginal laddtrycksstyrning och sätta dit en fristående boostcontroller som jag har ligandes i garaget(Greddy profec B spec II) Kan ju ingenting om imprezan så jag undrar om man kan göra det eller behöver ecun mer info om laddtryck mm?

Hoppas någon vänlig kan hjälpa mig i frågan.

MVH Tomas

Turbovin
      Deltagare

Frågan är ju varför det svajar till att börja med. Nu är jag ganska ny på Impreza, Ecutech å allt vad det heter men jag vet att på Saabarna med Trionic så brukar en trött wastegateklocka kunna resultera i svajande laddtryck. Får inte styrsystemet arbeta efter ett stabilt grundladd så flippar det ur helt. Kanske är det liknande på Subaru?

specialized
        Deltagare

Ditt svajande laddtryck kan bero på igenkletat solenoid (aka. magnetventil på saab-språk för de som föredrar det) 🙂
          Sök på `solenoid ` med sökfunktionen , så bör du hitta en tråd om var den sitter och hur du rengör den.

När du gjort detta så `nollar`du Ecu`n med genom att lyfta minus kabeln på batteriet och bromsa till bromsljuset slocknar.
          Efter detta, så ut och kör helt som vanligt och förhoppningvis så har du nu ett stabilt laddtryck 🙂 Bilen kan dock gå lite sämre under tiden Ecu`n ” lär sig ” igen, efter att ha ”nollat” den men detta gör den ganska snart 🙂

Att använda sig av massa andra, extra grejer för att få ett stabilt laddtryck låter inte som någon bra idé och ska inte behövas..

Lycka till

Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
          ———————————-
          Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Goober
          Deltagare

Ditt svajande laddtryck kan bero på igenkletat solenoid (aka. magnetventil på saab-språk för de som föredrar det) :)Sök på `solenoid ` med sökfunktionen , så bör du hitta en tråd om var den sitter och hur du rengör den.När du gjort detta så `nollar`du Ecu`n med genom att lyfta minus kabeln på batteriet och bromsa till bromsljuset slocknar.Efter detta, så ut och kör helt som vanligt och förhoppningvis så har du nu ett stabilt laddtryck 🙂 Bilen kan dock gå lite sämre under tiden Ecu`n ” lär sig ” igen, efter att ha ”nollat” den men detta gör den ganska snart :)Att använda sig av massa andra, extra grejer för att få ett stabilt laddtryck låter inte som någon bra idé och ska inte behövas..Lycka till Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Tackar för snabba svar!

Ska prova göra ren solenoid i morgon och nolla ecun! Återkommer med resultatet! Tack igen!

painkiller
            Deltagare

nu kommer jag troligen få lite mothugg från alla möjliga håll, men jag kör med gizzmo’s IBC på min sti-99, och tycker det funkar bättre än dawesen jag hade innan, det är ju inget krångligt i sig, bara en separat solenoid som styrs av en egen styrenhet.. det ända negativa är väll att ecu:n inte själv kan gå in å ”justera” laddtrycket.. men har man bara koll på laddtrycket så funkar den skitbra=)

Goober
              Deltagare

nu kommer jag troligen få lite mothugg från alla möjliga håll, men jag kör med gizzmo’s IBC på min sti-99, och tycker det funkar bättre än dawesen jag hade innan, det är ju inget krångligt i sig, bara en separat solenoid som styrs av en egen styrenhet.. det ända negativa är väll att ecu:n inte själv kan gå in å ”justera” laddtrycket.. men har man bara koll på laddtrycket så funkar den skitbra=)

Det funkar att slänga allt vad orginal laddtryckstyrning heter bara man själv har koll på laddet? Ecun tar ingen hänsyn till laddtrycket förutom om den går i säkertläge och drar ner laddtrycket?

Gick inget vidare för mig idag… Tog och nollade ecun med att låta minus kabeln vara av i över en timme sen låta den stå på tomgång i 10min slog av motorn och på igen nu vill bilen bara ladda 0,6-0,7bar och nu har jag kört 14mil med bilen? Kommer den att ställa in sig själv snart eller vad håller bilen på med? Tar det så lång tid för ecun att lära sig? Pendlade bra i laddtrycket före mellan 1bar till 1,5bar men nu liger det fint på 0,6-0,7bar

//Tomas;(

painkiller
                Deltagare

jo men det var ju det jag menade…förvissso lite otydligt, men ändå=) den funktion som tyvärr försvinner är ju ”limp home” eller felsäkert läge, annars har ju gizzmos solenoid precis samma funktion som original, alltså inte så mycket mer ”tjafs” som kan krångla. Det farliga är ju om den överladdar med t.ex spikningar som resultat..men du lär ju se på mätaren/märka om din bil börjar ladda ex. 1,5 istället för 1,2 =)själv harjag alldrig haft några problem med gizzmos ibc:er, har haft det i nägra av mina bilar nu, min ena bil börja ladda mer och mer, så jag böt ut original solenoiden mot en ny, samt kollade anslutningar mm mm, men orginalsystemet klarade iaf inte av att reglera det högre trycket som det skulle, med överladd som följd – lösning – gizzmo ibc=) ta det inte som någon kritik eller något påhopp, bara ett tips, har du en ligger hemm så kan du ju testa, har funkat skitbra för mig!

Goober
                  Deltagare

Haha! Vad säker man är… Pinsamt ju… fick ju inte upp laddet efter jag nollat ecun och bytt lite slangar… var ju bara det att jag böt slangen med reducerarn på från turbon innan t-korset… Var ju inte så bra.. Så nu laddar den som den ska igen… Pinsamt men har aldrig tittat under huven på en impreza tidigare 🙂

specialized
                    Deltagare

Haha! Vad säker man är… Pinsamt ju… fick ju inte upp laddet efter jag nollat ecun och bytt lite slangar… var ju bara det att jag böt slangen med reducerarn på från turbon innan t-korset… Var ju inte så bra.. Så nu laddar den som den ska igen… Pinsamt men har aldrig tittat under huven på en impreza tidigare 🙂

Restriktorn är bra att ha 😉

Rengjorde du solenoiden med ? Har du stabilt ladd nu ?

Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
                      ———————————-
                      Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Goober
                      Deltagare

Restriktorn är bra att ha ;)Rengjorde du solenoiden med ? Har du stabilt ladd nu ?Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Ja jag gjorde ren den med! Fick stabilt laddtryck ett tag men sen började det att svaja igen… När trycket var stabilt så var det mellan 1,3-1,4bar och nu har jag spikar upp mot 1,7bar som känns väldigt mycket. Men motorn låter bra och inga spikar hörs. Historien är ju att jag inte själv ar trimmat/byggt denna bil utan är den andra ägaren efter det att motorn är byggd och han jag köpte den av kunde inte så mycket utan han har bara gasat… Dom har renoverat motorn med H-profilstackar, smidda kolvar, nya lager mm. Topparna vet jag inget om… Tror det är orginalspridarna, soppapumpen är en annan,intercoolern är orginal grenrören/turbon tror jag är orginal, men inte vet jag 3″ hella vägen. Är jrm som har mappat bilen iallafall. Som sagt, tyvärr så vet jag inte så mycket om bilen men fick den till ett bra pris och jag behövde en bra vinterbil!

//Tomas

Adam K
                        Deltagare

Spikningar *hör* du inte, jag skulle vara mycket orolig vid 1.7 bar.
                          ECUn backar visserligen tändningen när den märker spikningar, men kanske inte så fort.
                          Med specen i din motor skulle jag se till att den var ordentligt styrd, dumt att skrota en så fin setup.

painkiller
                          Deltagare

nä spikar hörs ju inte, om du skulle höra spikningar med blotta örat vore d riktigt illa;-) men det är inte laddtrycks-toppar du menar, typ skjuter upp till 1,7 för att sedan gå ner till 1,3-1,4?

Adam K
                            Deltagare

”och inga spikar hörs.”

nä spikar hörs ju inte, om du skulle höra spikningar med blotta örat vore d riktigt illa;-) men det är inte laddtrycks-toppar du menar, typ skjuter upp till 1,7 för att sedan gå ner till 1,3-1,4?

tailguard
                              Deltagare

Hur gjorde du ren den???

Eddie

painkiller
                                Deltagare

fullt medveten om att spikningar inte hörs…därav min smiley efter citatet ovan…men men..laddtrycks-spetsar är som sagt inte alls bra…kolla upp det innan du kör mera, koppla annars förbi solenoiden direkt till wastegaten, tryckrör–>wastegate, så går den på grundladdet…ingen som helst risk för förhögt ladd då…så kan du åka å kolla upp felet!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.