› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › boost controller?
- Detta ämne har 18 svar, 1,499 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 11 månader sedan av
Mats.
-
FörfattareInlägg
-
3 oktober, 2006 kl. 16:09 #3478
livio
Deltagarenågon som har kört med denna boost controller? http://www.creatix.se/Shop/Index.php?ArtId=CR-IBC
man moste väll ha nånting att ställa laddet med när man mappar den med ecu 3 eller kan man ställa laddet med ecu 3?
Mvh Livio
3 oktober, 2006 kl. 17:48 #59058SecretAgentMan
DeltagareLaddtrycket ställs in när man mappar boxen med ecutek. 🙂
/J
3 oktober, 2006 kl. 18:38 #59067livio
Deltagareokay kan inte jag andvända den där om jag har mappat bilen med ecutek och sen vill kunna ändra mellan fis köra eller gasa litte:) skulle det gå? är då gizzmo boost controllern ett bra köp för dom pengarna? 2900:-
Mvh Livio
3 oktober, 2006 kl. 20:11 #59059SecretAgentMan
DeltagareHelt onödigt, du styr med gasfoten om det skall fisköras eller gasas.
/J
4 oktober, 2006 kl. 07:21 #59070Jimmya85
DeltagareStälls laddtrycket vid mappning av Unichip också Secretagent? Eller gäller detta bara EcuTek.
Mappning för mig efter vintern, vore bra att veta4 oktober, 2006 kl. 08:27 #59060SecretAgentMan
DeltagareUnichippet självt har ingen möjlighet till det, men däremot finns det elektronik att köpa till från Unichip, alternativt köper man sig en ”dawes device” för lite fikapengar och tutar och kör.
/J
4 oktober, 2006 kl. 12:00 #59071Jimmya85
DeltagareJahapp vilken skit. Så en boostcontroller ska inhandlas före mappning med Unichippet för det ska bli rätt då.
Förstod det som att man kunde ställa olika laddtryck vid olika varv vid mappning av den,gäller detta bara Ecutek?Eller måste man kanske ha en tex APEXI BOOST CONTROLLER AVCD med ställbart tryck på 3000,5000 och 7000 varv. Dock verkar den billiga jag hittade sakna 2 lägen, så man kan köra en raceboost och en ”standard” boost
Har än så länge dålig kunskap om turbo vilket lär märkas, kört sugmotor i 3 år 🙂
4 oktober, 2006 kl. 18:46 #59068Desen
DeltagareKolla på dawes device hemsida,http://www.3barracing.com/product_2.htm
där har de ett paket som göra att du kan använda 2 st dawes med olika tryck inställda./Andreas, Skåne, Kristianstad
4 oktober, 2006 kl. 19:17 #59063Mats
DeltagareBara en undran. Jag kör ju med Unichip i R:en och den laddar ju 1,3-1,4. Iof så går slangen från insuget in i en skild box som sen går vidare till själva Unichip:et. Är det denna du menar Jerry?
Den ingår isf i alla fall när du köper Unichip från Trollspeed. Hur det är på andra ställen vet jag inte.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg4 oktober, 2006 kl. 19:19 #59061SecretAgentMan
DeltagareJag är rätt säker på att Per har grejer på hyllan till det där. 🙂 Unichip själva hade tidigare (och det är säkert så fortfarande) en egen liten box till laddtrycksstyrningen.
…och det är säkerligen så att Per (Trollspeed) ordnar allt på en gång, stressa inte upp er grabbar. 😉
/J
5 oktober, 2006 kl. 01:24 #59069volvosnubbe
DeltagareJag är rätt säker på att Per har grejer på hyllan till det där. 🙂 Unichip själva hade tidigare (och det är säkert så fortfarande) en egen liten box till laddtrycksstyrningen….och det är säkerligen så att Per (Trollspeed) ordnar allt på en gång, stressa inte upp er grabbar. ;)/J
Var det inte unichip som bara tog bort laddtryckspärren?
5 oktober, 2006 kl. 05:03 #59064Mats
DeltagareDet är Superchip som du tänker på.
Unichip = mappat piggyback system
Superchip = dynga rätt igenom… Tar endast bort laddtrycksspärren.Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg5 oktober, 2006 kl. 06:47 #59072Jimmya85
DeltagareSåg den igår, riktigt bra pris om man jämför med Apexi och Greddy, fast det är ju grymt med skärm, men smakar det kostar det 🙂
Tänkte på en sak. Hörde nånstans på forumet att man tjänade på att ställa olika laddtryck vid olika varv(högre tryck vid lägre varv osv), är detta det optimala? Bör väl isofall inte funka med Dawes Device?
Sen funderade jag också på om man har 2 lägen, standard boost, och raceboost. Om man mappar bilen med tex 1.2 bar boost, ställs inte bränslet in och allt annat just för det laddtrycket?
Då bör den väl inte gå speciellt bra med lägre laddtryck om man switchar tillbaka eftersom allt är optimerat för bilen ska ladda hårt. Eller har jag fel?
Tack
5 oktober, 2006 kl. 06:51 #59062SecretAgentMan
DeltagareSprutet mappas för en massa olika tryck och varvtal. 🙂
Låt Per göra det han gör bäst, se till att bilen fungerar och är servad och klar bara när du väl kommer dit, fräsch olja i motorn, nya stift, varför inte se till att du vet att kamrem, spännare och rullar verkligen är bytta? 🙂/J – har en apexi avcr, med bling-display, och flera lägen att köra den i, den sitter numera i handskfacket, och jag har aldrig växlat mellan olika lägen, kör samma maxtryck hela tiden. 🙂
5 oktober, 2006 kl. 09:08 #59073Jimmya85
DeltagareLåter bra, tack för hjälpen.
Bling bling skärmar brukar vara ballt, första dagarna. Köpte ett helt kit med skärm/dvd spelare och touchscreen osv. Skärmen var uppe hela första veckan, sen har den inte används sen dess (förutom när man är ute på rejjs och visar upp lite;)Aldrig sett hur en mappning går till, ska bli intressant och se hur det går tillväga.
Slängt iväg ett mail till Per i dagarna, avvaktar på svar.
Bilen ska ju tas ut efter vinter, så då blir det en riktig fullservice med bra olja och stift etc, innan regbesikt, och mappningMvh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.