› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Började rycka när jag körde, Nu är den helt död?
- Detta ämne har 16 svar, 1,505 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av
Flamingo.
-
FörfattareInlägg
-
7 september, 2011 kl. 13:32 #26696
Flamingo
DeltagareVa bara hemma en sväng på lunchen och den ryckte och hostade lite. Den har gjort det vid två andra tillfällen och då i samband med mycket regn, precis som idag.
Efter jag varit uppe i lägenheten och skulle iväg igen så startar den knappt, känns som den går på en cylinder och händer absolut inget när jag gasar, fick ringa efter skjuts tillbaka. Nu när jag kom hem efter jobbet och skulle prova att starta den så är den verkligen helt död, motorn går runt men inget händer.
Vad kan vara felet? Bilen är en GT -99.
7 september, 2011 kl. 13:36 #229009Kvarnis
DeltagareDra ut kontakten till maf’n och prova.
Låter som fel på lmm alt tändning.7 september, 2011 kl. 13:44 #229018Flamingo
DeltagareDra ut kontakten till maf’n och prova.
Låter som fel på lmm alt tändning.Maf är nog ingen förkortning jag hört tidigare, men antar att det är samma som lmm?
7 september, 2011 kl. 14:48 #229015Fricke.w
DeltagareMAF=LMM, MAF- Mass airflow sensor 🙂
8 september, 2011 kl. 13:41 #229019Flamingo
DeltagareDra ut kontakten till maf’n och prova.
Låter som fel på lmm alt tändning.Nepp, ingen skillnad på lmm ikopplad eller ej. Vevaxellägesgivaren, vart sitter den på en gt?
Ska ut nu och kolla alla tänddelar så får vi se 🙁
8 september, 2011 kl. 15:14 #229017Rednavas
Deltagaregissar att den sitter här på en gt också :p den som är markerad med gul tejp!
8 september, 2011 kl. 15:58 #229012Mumin
DeltagareKan vara långsökt men min polare med sin gt hade liknande problem allt uppstod i regn visade sig. Vara jord fel. Testa för skojjs skull att jorda med en start kabel. Har du kollat att du får gnista?
9 september, 2011 kl. 13:46 #229010abacus
DeltagareVa bara hemma en sväng på lunchen och den ryckte och hostade lite. Den har gjort det vid två andra tillfällen och då i samband med mycket regn, precis som idag.
Efter jag varit uppe i lägenheten och skulle iväg igen så startar den knappt, känns som den går på en cylinder och händer absolut inget när jag gasar, fick ringa efter skjuts tillbaka. Nu när jag kom hem efter jobbet och skulle prova att starta den så är den verkligen helt död, motorn går runt men inget händer.
Vad kan vara felet? Bilen är en GT -99.
Tjena, har en GT -97 som började bete sig precis som du skriver.
Den tappade kraft stånkade och ryckte friskt, stannade och startade den och det var precis samma fel.
Efter att den hade stått i några timmar var den helt död den gick runt fint på starten men ville inte alls tända till.
I mitt fall var det soppa pumpen som hade sagt upp sig.Vrid på tändning 1 eller 2 snäpp och lyssna om soppa pumpen bygger upp tryck, man brukar höra den surra baktill i någon sekund.
9 september, 2011 kl. 14:09 #229020Flamingo
DeltagareTjena, har en GT -97 som började bete sig precis som du skriver.
Den tappade kraft stånkade och ryckte friskt, stannade och startade den och det var precis samma fel.
Efter att den hade stått i några timmar var den helt död den gick runt fint på starten men ville inte alls tända till.
I mitt fall var det soppa pumpen som hade sagt upp sig.Vrid på tändning 1 eller 2 snäpp och lyssna om soppa pumpen bygger upp tryck, man brukar höra den surra baktill i någon sekund.
Dom gångerna den muppat sig rejält så har det absolut inte hänt ett skit när man trycker på gasen. Man märkte att den typ ville gasa på men nått som höll den tillbaka. Bilen har bara gått snart 11 000 mil, tycker en bränslepump ska klara mer än så eller det kanske är då dom börjar ge upp?
Någon som har koll på hur länge bränslepumpen brukar hålla på ett ungefär? Vilket relä är till soppapumpen? Kan ju va den med…
9 september, 2011 kl. 14:30 #229021Flamingo
DeltagareSatt och sökte runt lite och hittade detta om bilen rycker eller gungar försiktigt när man normalkör (vilket min gjort):
ryck vid fullt laddtryck tyder på stiften
ryck när o hur som helst med och utan laddtryck tyder på spole eller kablar, eller jättedåliga stift…
ryck vid lung körning med går fint vid ladd tyder på lambda
ryck vid laddtryck med går fint vid lung körning tyder på lmm
sen kan lmm ge ryck hur som helst med, men det ”ska” börja som ovan…Stiften är det inte för dom är nybytta, och lmm har jag provat att koppla ur. Tycker inte att varken kass lmm eller lambda borde göra så bilen inte ens går att starta. Är väl om det skulle vara spolen eller bränslepumpen då?
9 september, 2011 kl. 17:03 #229011abacus
DeltagareDom gångerna den muppat sig rejält så har det absolut inte hänt ett skit när man trycker på gasen. Man märkte att den typ ville gasa på men nått som höll den tillbaka. Bilen har bara gått snart 11 000 mil, tycker en bränslepump ska klara mer än så eller det kanske är då dom börjar ge upp?
Någon som har koll på hur länge bränslepumpen brukar hålla på ett ungefär? Vilket relä är till soppapumpen? Kan ju va den med…
Min pump höll i 14.000 mil, någon gång har den tappat ladd eller inte gått över 0.5 bar men om jag släppte gasen och stampade ner den igen så kom den tillbaka.
Efter en motortvätt och smörjning av wastegaten armen så löste det sig.
visserligen bytte jag soppa pump i samma veva för den var helt död.Men som sagt hör du pumpen jobba när du slår på tändningen ?
12 september, 2011 kl. 10:52 #229022Flamingo
DeltagareMin pump höll i 14.000 mil, någon gång har den tappat ladd eller inte gått över 0.5 bar men om jag släppte gasen och stampade ner den igen så kom den tillbaka.
Efter en motortvätt och smörjning av wastegaten armen så löste det sig.
visserligen bytte jag soppa pump i samma veva för den var helt död.Men som sagt hör du pumpen jobba när du slår på tändningen ?
På alla andra bilar upplever jag ljudet från bränslepumpen som ett surrande eller vinande ljud. Nu när jag slog på tändningen så lät det mer som ett dovt brummande.
Efter brummandet hördes ett klick på vänstersidan strax under a-stolpen. Läste någonstans att relät ska sitta där, stämmer det? I så fall måste ju relät va ok.
Men tycker det inte lät helt ok om pumpen, hur låter det på era bilar?
12 september, 2011 kl. 14:51 #229013Mumin
DeltagareTa av soppa slangen och se om du har något tryck!
15 september, 2011 kl. 14:27 #229023Flamingo
DeltagareKommer inte en droppe bensin när man vrider på tändningen. Tänkte jag skulle koppla direktström till pumpen innan jag lägger en beställning på en ny så jag inte köper i onödan.
Men nu sitter jag här och kliar mig i huvet som så många ggr förr när det kommer till el… Vilken kabel är +??? Kan jag bara prova mig fram eller kan jag pajja nått då?
Tackar något otroligt för lite hjälp! Det här med el kommer jag aldrig lära mig 😮
16 september, 2011 kl. 18:32 #229014Mumin
DeltagareKommer inte en droppe bensin när man vrider på tändningen. Tänkte jag skulle koppla direktström till pumpen innan jag lägger en beställning på en ny så jag inte köper i onödan.
Men nu sitter jag här och kliar mig i huvet som så många ggr förr när det kommer till el… Vilken kabel är +??? Kan jag bara prova mig fram eller kan jag pajja nått då?
Tackar något otroligt för lite hjälp! Det här med el kommer jag aldrig lära mig 😮
När du sätter på tändningen ska pumpen ligga på 3 bar några sec.. kommer det ingen soppa så är det pumpen! Byt soppa filtret i samma veva!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
