SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Bra hjulvinklar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    goffemannen
    Deltagare

Alla snackar om prodrivevinklar osv. Men det står aldrig några siffror. Ja ska göra hjuliställning på jobbet på torsdag å behöver då veta lite bra vinklar som ja kan ställa in. Ja har camber justering i fjädertornen(tein super street coilovers med pillowball fjäderbenslagring). Så ja kan ju justera cambern mer än det går med orginal fjäderben. Bilen kommer gå på gata och bana några gånger per år.

Så va ska ja ha för vinklar.

camber
      toe in el out
      caster,,,,går kanske inte justera??

Mumin
      Deltagare

Jag kör med camber -1.5 fram och 1.3 bak och 1mm toe fram och bak ska bli en trevlig bil men jag kör dock 0 där!

Tror prodrive vinklarna är camber -1.5 fram 1.4 eller 1.3- bak toe 1mm fram och bak har jag för mig 😀

Dock kan du juster camber nere vid spindeln gör det!! låt toppmonteringa vara orginal då du kan tex vid bana ställa max camber och ställa tillbaka efter bana 😀

Adam K
        Deltagare

det är alltså toe in han menar. Toe out bak är alltid dåligt och fram kan man ha det på en ren banbil.
          Om du kan justera caster fram så öka den, avsett så är (negativ) camber på 1-2 grader fram och bak en ok kompromiss.

goffemannen
          Deltagare

Okej. det får bli iaf 1.5-2 grader camber fram å sen ca 1.5 bak. toe in får bli 1 el 0.

HighLevelOfSweden
            Deltagare

Åker med 3.5 i camber fram, 3.0 bak (Nürburgring 4 fram, 3.5 bak) –
              0.1 toe-out fram, 0.1 toe-in bak –

Fungerar smutt och bilen styr kanon!!

goffemannen
              Deltagare

Va använder du för däck??

hermelinen
                Deltagare

Hur funkar dina vinklar på vintern?

Jag kör med camber -1.5 fram och 1.3 bak och 1mm toe fram och bak ska bli en trevlig bil men jag kör dock 0 där!

Tror prodrive vinklarna är camber -1.5 fram 1.4 eller 1.3- bak toe 1mm fram och bak har jag för mig 😀

Dock kan du juster camber nere vid spindeln gör det!! låt toppmonteringa vara orginal då du kan tex vid bana ställa max camber och ställa tillbaka efter bana 😀

MaXiZZ
                  Deltagare

varje gång du ändrar camber ändras toe också, så att stå vid en bana och maxa camber på topplagringarn är nog ingen bra ide då du totalt ändrar toe också. bilen kommer förmodligen gå/kännas sämre än när du kör med dina gatinställningar du åkte till banan med.

HighLevelOfSweden
                    Deltagare

Va använder du för däck??

Tjena!!

Dunlop Direzza 2, 235/40-18″ allt Dunlop SP600, 245/40-18″…

HighLevelOfSweden
                      Deltagare

varje gång du ändrar camber ändras toe också, så att stå vid en bana och maxa camber på topplagringarn är nog ingen bra ide då du totalt ändrar toe också.

Helt rätt!! :0)

Mumin
                        Deltagare

Hur funkar dina vinklar på vintern?

Funkar kalas! inga problems alls!

Bodyshot
                          Deltagare

Kör du det på både kebabtaxi och kristallkronan?

Fricke.w
                            Deltagare

dessa hjulvinkels rekomendationer, hittade jag här på forumet. när jag skulle göra hjulinstälningen, vet inte vilken vänlig själ de var som postat de från början, då jag inte hittar tråden nu, så klistrar de i stället 🙂

Prodrives rekomendationer för 05or med Prodrive fjädrar:

2.3 bar fram, 1.9 bar bak (RE070):
                              Camber fram: min -0°54′ (-0.9°), max -1°15′ (1.25°)
                              Toe in fram total: 0°03′ (0.05°)
                              Toe in bak total: 0°03′ (0.05°)
                              Thrust vinkel: 0°00′ (0.00°)

Whitelines rekomendationer:

Touring:
                              Camber fram: -1.0°
                              Toe in fram per sida: 0.0 mm
                              Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mm

Sport:
                              Camber fram: -1.5°
                              Toe in fram per sida: 0.0 mm

Race:
                              Camber fram: -2.0° – -3.0°
                              Toe OUT fram per sida: 0.0 – 1.0 mm

Whiteline rekomenderar även en halv grad mindre (mindre negativ alltså) camber bak än fram men det är ju inte justerbar som standard…

Bli inte jätte ledsen om du inte lyckas få speciellt mycket camber fram, det är sämre justermån på 05orna än de tidigare modellerna. Prodrives max är nog ungefär vad som är realistiskt med standard pryttlar.

goffemannen
                              Deltagare

Nu är det då att ja kör en 99a type r :). Och ja har tein coilovers med pillow ball topplagring där ja kan justera camber. Så -1.5 grader camber fram och bak blir nog lagom på min bil.

Subarumicke
                                Deltagare

Nu är det då att ja kör en 99a type r :). Och ja har tein coilovers med pillow ball topplagring där ja kan justera camber. Så -1.5 grader camber fram och bak blir nog lagom på min bil.

Eller INTE, testa 3,3 grander negativ i fram, 2,6 i bak så märker du skillnad.

Tycker för övrigt att diskutionen med prodrive vinklar är förlegat, folk tror har fått för sig att det är dom bästa??? Med åren så åker flertalet med R-däck & då bör man åka mera camber för att r-däcken kräver detta för att få optimalt fäste mm..

sen så är det flera faktorer som spelar in fabrikat, däck dim mm..

Det är väldig skillnad på vilka som gör hjulinställningen, bara för man har utr… så betyder det inte att företaget har kompetens för att ställa hjulvinklar.

Vad är det för vitts att köpa r-däck+ ljusterbara topp monteringar bussningar etc.. om man inte ställer på grejorna??? 1,5 negativ camber kan man få till med org grejorna.

Hur ska man ställa in då??? ja den som det visste, men ta lärdom av UK och de bilar som kör Timeattack tex.. varje bil är helt unik och man kan inte generellt säga att si och så ska det stå, men man kan börja utgå från tex.. mina rekomendationer och sedan fila på dessa.

eller kolla upp vilka bilar som är snabba, och är ganska lik din egen ,refera till just din egen och testa deras spec..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.