SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Brådskande: vit rök fr motorn

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    GDB2003
    Deltagare

Parkerade just vid ett köpcentrum och märker hur det kommer rök från under huven. Öppnar huven och det ser ut att röka från/kring påfyllnadstanken av kylarvätska. Motortempen är normal och jag har inte kört bilen hårt -snarare lugnt idag. Eventuellt så kändes den lite slö, men svårt att säga eftersom jag körde lugnt. Vad kan detta vara? Vill inte köra iväg om jag riskerar ett större problem.

GDB2003
      Deltagare

Vakna gubbar!

Ser att det är kylarvätska kring påfyllnadskärlet. Kollat oljan och den ser bra ut.

Dobrow
        Deltagare

Så du ser ingen synlig läcka …

Om nivån är bra men det kommer vit rök i närheten av expansionkärlet om jag förstått detta rätt?

Avgas ”röken” ser bra ut . Den är inte vit eller så

Dobrow
          Deltagare

Luktar röken nå speciellt?

GDB2003
            Deltagare

Så du ser ingen synlig läcka …

Om nivån är bra men det kommer vit rök i närheten av expansionkärlet om jag förstått detta rätt?

Avgas ”röken” ser bra ut . Den är inte vit eller så

Exakt så.
              Avgasröken var vit och tjock när jag först startade bilen imorse -så till den grad att jag parkerade och gick och såg efter. Detta avtog dock snart. Just nu inget problem med avgasröken.

GDB2003
              Deltagare

Trasig turbo?

Vad får dig att tro det? Inget missljud eller liknande.

Fladric
                Deltagare

Tät vevhusvent? 🙂

Gråben
                  Deltagare

Vit rök brukar som sagt komma med turboknas eller att topp packningen av olika skäl pajat vilket kan resultera i att toppen slår sig. hur har du kollat oljan ? tömt eller ? har bilen gått varm ?

GDB2003
                    Deltagare

Vit rök brukar som sagt komma med turboknas eller att topp packningen av olika skäl pajat vilket kan resultera i att toppen slår sig. hur har du kollat oljan ? tömt eller ? har bilen gått varm ?

Det är helskumt:
                      1. Vit rök från kärlet där kylarvätskan fylls: det har helt tydligt kommit kylarvätska ut genom locket som sen har förångats mot motorn; jag kan se grön kylarvätska bubbla kring locket.

2. Expansionskärket för kylarvätska är mer fullt än vanligt: cirka 5cm över strecket ”F” (full).

3. Motortempen enligt mätaren är strax under medelvarm. Brukar ligga i mitten normal när jag kör. Lät bilen stå en dryg timma (regn och kallt idag) och startade och temperaturen var igen strax under mitten (borde varit kallare?).

4. Med huven öppen och motorn på tomgång ser /hör jag inte att fläktarna går igång. För att testa att fläktarna fungerar så satte jag motorn i diagnostikläget och då går de igång så inget fel med fläktarna.

5. Oljan ser bra ut.

6. Kylarvätskan ser OK ut (inget konstigt med den).

Gystompa
                      Deltagare

Grön glykol? Kör du med propylen?

Gystompa
                        Deltagare

Du har inte luft i systemet eller över fullt då så den har kastat ur sig?

Gråben
                          Deltagare

Kolla om locket på kylaren kärvar eller helt enkelt har slutat fungera. Haft liknande problem på en Scania och då var locket paj detta har även skett på en Ducati som jag haft.

Fladric
                            Deltagare

När jag köpte min Impreza med trasig motor så var expansionskärlet också överfullt och på den var toppackningen dålig och ringarna 🙂

GDB2003
                              Deltagare

Tack alla som svarat.

Var på den lokala verkstaden imorse. Har nu kommit fram till att kärlet där kylarvätskan fylls, har rostat och fått en hårfin spricka i halsen mot locket. De kommer ta av och svetsa det under förmiddagen samt kolla efter avgaser i kylsystemet osv. -ifall gud förbjude, toppen har gått ändå…

Fråga: Jag vill köpa ett nytt kärl, vad heter det på engelska? Bild nedan:

Tack gubbar!

.zip
                                Deltagare

Fanns ett kärl till salu här på forumet inte allt för längesen.

Skickat från min GT-I9100

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.