› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › bråkar fortfarande :(
- Detta ämne har 19 svar, 1,269 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
knussin.
-
FörfattareInlägg
-
23 april, 2008 kl. 18:22 #4084
knussin
DeltagareHejsan vissa här har säkert läst om mina problem med wrx 02an jag har som de sitter jrm steg 1 på och sen finns ingen katalysator….
efter jag bytte lambdasonden som den sa att var felet… så var det som om den började småskjuta puffra typ när man drar på fullt eller den börjar vid typ 4500 -5000 varv .. efter det så kollades felkoder igen och då¨kom det upp att avgas temp. sensorn visade fel,. beställde ny och skulle byta.. när jag skruvade bort den gamla så saknades den lilla delen som antagligen ska mäta avgastempen.
tänkte ååh vad skönt de e den som bråkar… bytte ut den nollade felkoder å så å då visade det sig att den började gå ännu sämmre man kunde gasa upp till 90 typ sen var de som om den tappade all efekt.. släppte gasen å rullade på tomgång… då gick bilen igen tills man kom upp till 90.. å så där håller den på och den laddar inte mera än 0,4-0,5 enligt boostmätaren… tänkte jag testar dra ur givaren då… då gick den som förut den småhackar å puffrar..och den laddar typ 1,1 … ja så åkte till verkstan kollade upp felkoder… dom som kom upp var
PO 1544 tror den betyder för varm avgastemp…
PO 545 dök oxå upp enligt subaruverkstaden så gav den felkoder på den nya givaren…. undrar vad den har för fel riktigt…23 april, 2008 kl. 18:52 #63495p_ilis
DeltagareHar du prövat att byta luftmassemätare? Lambdasonden används väl bara på låglast och när du gasar fullt används luftmassemätaren för att bestämma mängd bränsle. Skulle mycket väl kunna påverka avgastemperaturen i sin tur.
23 april, 2008 kl. 18:56 #63500knussin
Deltagarenej jag har inte testat byta den men har dock fått uppgifter om hur länge spridarna ska vara öppna under full gas och dom är mera än vad dom ska vara.. men de antar jag är för att den e trimmad och enligt subaru verkstaden så borde inte luftmängdmätaren vara trasig… men ja…
23 april, 2008 kl. 19:10 #63496p_ilis
Deltagarenej jag har inte testat byta den men har dock fått uppgifter om hur länge spridarna ska vara öppna under full gas och dom är mera än vad dom ska vara.. men de antar jag är för att den e trimmad och enligt subaru verkstaden så borde inte luftmängdmätaren vara trasig… men ja…
Om den är trimmad och bara laddar 0,4-0,5 så är det något galet – den går troligtvis i ”limp-home”-läge. Att de då är öppna längre än de ska (hur man nu kollar det?) är normalt då den går fetare för att skona motorn när den går in i det läget. Pröva att byta luftmassemätare (du kanske känner någon som har en likadan bil?) – det är jätteenkelt och görs på 5 minuter med en skruvmejsel.
23 april, 2008 kl. 20:27 #63501knussin
Deltagaretyvärr finns de inte så många såna här på åland… gtn har ju inte samma mängmätare… jo jag har sett att de inte tar nå länge å byta den… man skulle ju helst inte vilja köpa en ny heller i och med att den kostade nått på 400€ vill jag minnas..
23 april, 2008 kl. 20:43 #63494b20mannen
DeltagareBränt tändspolen kanske?
23 april, 2008 kl. 21:12 #63489Digits
Deltagareen liten indikation kan tankas vara att starta bilen pa tomgang och koppla ur luftmassemataren i motorrummet. Om bilen inte dor ar den trasig 🙂 Om bilen dor sa betyder det dock _inte_ att LMM’en inte ar trasig, men testa anda.
23 april, 2008 kl. 21:16 #63490Digits
Deltagareefter det så kollades felkoder igen och då¨kom det upp att avgas temp. sensorn visade fel,. beställde ny och skulle byta.. när jag skruvade bort den gamla så saknades den lilla delen som antagligen ska mäta avgastempen
Ahem, laste just det dar igen… Det dar med saknade bitar pa en sensor skulle jag bli lite orolig over. Du menar sensorn som sitter i up-pipen, eller? Isf finns det risk att den gatt sonder och ramlat in i turbon och haft sonder den.
Du kan aven ersatta hela den sensorn med en resistor om 2.2kOhm (*kilo* ohm, notera ;)).
Edit: Kan du inte lana en bredbandslambda och se hur den beter sig nar du kor? Om den gar for magert sa kommer avgastempen att sticka uppat.
24 april, 2008 kl. 06:25 #63499555_STI
Deltagareen liten indikation kan tankas vara att starta bilen pa tomgang och koppla ur luftmassemataren i motorrummet. Om bilen inte dor ar den trasig 🙂 Om bilen dor sa betyder det dock _inte_ att LMM’en inte ar trasig, men testa anda.
Jag antar du menar att bara dra ut sladden från sensorn och inte ta bort hela LMM 🙂
24 april, 2008 kl. 08:49 #63491Digits
Deltagareyes. Koppla ur = dra ut sladden.
2 maj, 2008 kl. 12:45 #63502knussin
Deltagarenu har jag fått tag i en 100 procentigt fungerande luftmängdmätare var just och bytte den och kopplade i avgastempsensorn igen och de där ryckande som var helt åt h*lvete försvann 🙂
Men de låter fortfarande som avgassmällar å smårycker på högre varv… jag antar att man behöver ”nolla” motorlampan ? eller ???
håller snart på att bli tokig på de här
2 maj, 2008 kl. 13:02 #63497p_ilis
Deltagarenu har jag fått tag i en 100 procentigt fungerande luftmängdmätare var just och bytte den och kopplade i avgastempsensorn igen och de där ryckande som var helt åt h*lvete försvann :)Men de låter fortfarande som avgassmällar å smårycker på högre varv… jag antar att man behöver ”nolla” motorlampan ? eller ???håller snart på att bli tokig på de här
Vet inte om man behöver nolla den men det skulle ju kunna vara så att bilen mappades med halvtrasig lambda och/eller maf-sensor. Jag skulle nog åka till JRM eller annan firma och be dem stoppa i en bredbandslambda för att se så att den går som den ska.
Min småryckte lite på fullgas och höga varv förut – det berodde på ett trasigt tändstift. Men jag antar att ryckandet kan ha väldigt många olika orsaker..
Laddar den fullt nu?
2 maj, 2008 kl. 13:10 #63503knussin
DeltagareNja mappad med halvmysko lmm verkar mysko den gick ju bra när förra ägaren hade den och i början när jag hade den oxå
tändstiften är inte länge sen jag bytte… jo den laddar fullt… börjar snart fundera på om de e nånstans den tar tjuvluft eller nått sånt..
2 maj, 2008 kl. 14:44 #63492Digits
DeltagareNja mappad med halvmysko lmm verkar mysko den gick ju bra när förra ägaren hade den och i början när jag hade den oxåtändstiften är inte länge sen jag bytte… jo den laddar fullt… börjar snart fundera på om de e nånstans den tar tjuvluft eller nått sånt..
tandspolar ocksa, kanske?
Vad satte du for gap pa tandstiften?
2 maj, 2008 kl. 16:49 #63504knussin
Deltagarejrms hks stift som man inte ska röra nått gap på enligt vad det stod på asken iaf
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.