SSC Allmänt snack Allmänt småprat Brandsläckare i bilen?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Hur många kör runt med brandsläckare i bilen?

Hur många av er som svarade ”ja” på första frågan har behövt använda den (på egen eller annans bil)?
      – Har funderat många gånger om det är något man skulle köpa. Nej! INTE för att måla vit och klistra på ett NOS-märke då!

Om man skall köpa hur mycket bör behållaren innehålla?
      – Man vill ju inte ha nått som är lika effektivt som en flaska läskeblask.

Vilken typ bör man köpa – pulver och skum är väl vanligast?

christopher
      Deltagare

Töm en pulversläckare i bilen eller motorn så har du att göra. Låt det brinna i stället:) . Men det kan ju vara någon annans bil som brinner, i rally bilarna har man pulver 2 st 2kg eller 1 st 4kg. Internationellt klassade bilar har även sprinkler.

Jag hjäplte till att släcka en golf i höstas på en tävling,det gick 6 st släckare och den bilen skulle nog behöva en tur i kemtvätt för att bli OK igen.
        /
        fraSSe

griml0ck
        Deltagare

Var ska man placera den då? I skuffen ryms den inte där ska mina rallydäck ligga 😉 Skulle vara på golvet nånstans, under stolen kanske?

Yonaz
          Deltagare

Jag har en pulversläckare i bilen. Nu ligger den i bagaget men den ska monteras på väggen på passagerarplats (vid sidan av passagerarens fötter).

Impreza112
            Deltagare

Jag ahde i min förra bil placerad i hathyllan, många trode det var gas:-) Kul o skoja lite.

I Imprezan skall den pryda skufen.

Mvh/Christian

Niklas
              Deltagare

GT_PG hade en liten fäst på sidan mot växellådan där ”kartläsaren” har benen. Men det var en liten släckare, inte så skoj när det tar för mycket plats kanske.

Yonaz
                Deltagare

Tror Halon är förbjudet i Sverige?
                  Svårt att överleva i en kupé fylld med halongas 😉

ExOrdis
                  Deltagare

Halon funkar väldigt bra, om man får tag på någon vill säga… Bör dock inte användas inne i kupen om man själv eller någon annan är där…

Släckaren ska vara VÄL fastsatt i exempelvis stolsunderredet eller i golvet, framför förar/passagerarsäte alternativt i bagageutrymmet.

/K

christopher
                    Deltagare

I rally bilar (och du vill väl likna en sån;-) ) så sitter dom på golvet framför stolarna. Finns att handla med godkända fästen från…..kommer inte på just nu…. ga-motorsport.com kanske fick deras katalog i brevlådan i dag.
                      /
                      fraSSe

BSP
                      Deltagare

Kan man köpa av min Firma… 😀

.zip
                        Deltagare

Känns lite onödigt att dra upp en 7 årig gammal tråd, speciellt nu när det finns brandsläckare att köpa överallt. Tror t,om att clas ohlson säljer :p

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.