SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Bränsle – Impreza Sti Type-R -99

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24494
    Chuckyyy
    Deltagare

      Har blivit ägare till en Sti Type-R V-ltd -99 och vet att 102 oktan bränsle är att föredra från Japan, Fick med några flaskor av ”octane boost”
      Så första tankningen så tankade ja 98 oktan + en flaska boost.

      Men hur känsliga är motorerna, kommer jag märka stor skillnad om jag tankar i V-power (99oktan) utan octane boost tex?, kommer bilen gå dåligt?,skadligt på nåt sätt?

      Eller är det bättre att mappa om bilen?, för min egen del så stör det mig inte att använda dom extra flaskorna, kan köpa dom på jobbet och enkelt räknat så skulle det kosta mig ca 60öre extra per liter ja tankar = skitsamma 🙂

      Tacksam för svar

      //A

      #213121
      Mumin
      Deltagare

        Mappa. Finns folk som ej gjort det och blir ras… Mappa snarat så är du trygg.

        #213119
        Chuckyyy
        Deltagare

          Mappa. Finns folk som ej gjort det och blir ras… Mappa snarat så är du trygg.

          Jaså?, såpass, hur kommer det sig att motorn rasat?, pga av fel bränsle?

          #213117
          Kvarnis
          Deltagare

            Pga av spikningar, dom slår söder lagren, spräcker kolvar, böjer vevstakar i bästa fall skjuter man bara topp packigen med det är ovanligt.

            Åk och mappa så får du både en roligare bil och större tryghet

            Man kan lösa det med fuel blend, men då lär man veta vad man sysslar med 😀

            #213120
            Chuckyyy
            Deltagare

              Pga av spikningar, dom slår söder lagren, spräcker kolvar, böjer vevstakar i bästa fall skjuter man bara topp packigen med det är ovanligt.

              Åk och mappa så får du både en roligare bil och större tryghet

              Man kan lösa det med fuel blend, men då lär man veta vad man sysslar med 😀

              Opps, nu har du precis gjort att jag inte vågar vrida om nyckeln nåt mer 🙂
              Jag fick bilen igår och har bara kört hem den från gbg till linköping, är typ 15-20 liter V-power i nu.

              Skickade samtidigt ett mail till Jocce på JRM och tänkte beställa tid för mappning direkt 🙂
              Nån som gjort nåt liknade och vet ungefärlig peng på att mappa om den till ”sverige bränsle”??

              Tackar för snabba svar!!

              #213122
              goffemannen
              Deltagare

                de är ingen fara att köra med bilen om den inte är mappad bara tanka V-power och kör lugnt å stilla. Men mappa den så snabbt du kan så du kan köra den så som den är byggd för =)

                #213124
                parvus
                Deltagare

                  Är det inte 100 oktan i Japan?

                  #213123
                  goffemannen
                  Deltagare

                    Är det inte 100 oktan i Japan?

                    stämmer nog bra det ja…

                    #213116
                    Janne248
                    Deltagare

                      Nån som gjort nåt liknade och vet ungefärlig peng på att mappa om den till ”sverige bränsle”??

                      Typ alla som har en Japan importerad bil i Sveriga har nog gjort det.
                      Mappning brukar ligga runt c:a 10000:-

                      #213118
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Så länge du inte ligger och kör på laddtryck så är det lungt, just under spool samt högavarv är det kinkigt.

                        Ommappning går som Janne säger på ca 10k lite billigae vill jag minnas, men ska inte svära på det.

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.