› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Bränsle – Impreza Sti Type-R -99
- Detta ämne har 9 svar, 1,129 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
3 november, 2010 kl. 18:17 #24494
Chuckyyy
DeltagareHar blivit ägare till en Sti Type-R V-ltd -99 och vet att 102 oktan bränsle är att föredra från Japan, Fick med några flaskor av ”octane boost”
Så första tankningen så tankade ja 98 oktan + en flaska boost.Men hur känsliga är motorerna, kommer jag märka stor skillnad om jag tankar i V-power (99oktan) utan octane boost tex?, kommer bilen gå dåligt?,skadligt på nåt sätt?
Eller är det bättre att mappa om bilen?, för min egen del så stör det mig inte att använda dom extra flaskorna, kan köpa dom på jobbet och enkelt räknat så skulle det kosta mig ca 60öre extra per liter ja tankar = skitsamma 🙂
Tacksam för svar
//A
3 november, 2010 kl. 18:21 #213121Mumin
DeltagareMappa. Finns folk som ej gjort det och blir ras… Mappa snarat så är du trygg.
3 november, 2010 kl. 18:31 #213119Chuckyyy
DeltagareMappa. Finns folk som ej gjort det och blir ras… Mappa snarat så är du trygg.
Jaså?, såpass, hur kommer det sig att motorn rasat?, pga av fel bränsle?
3 november, 2010 kl. 19:43 #213117Kvarnis
DeltagarePga av spikningar, dom slår söder lagren, spräcker kolvar, böjer vevstakar i bästa fall skjuter man bara topp packigen med det är ovanligt.
Åk och mappa så får du både en roligare bil och större tryghet
Man kan lösa det med fuel blend, men då lär man veta vad man sysslar med 😀
3 november, 2010 kl. 20:01 #213120Chuckyyy
DeltagarePga av spikningar, dom slår söder lagren, spräcker kolvar, böjer vevstakar i bästa fall skjuter man bara topp packigen med det är ovanligt.
Åk och mappa så får du både en roligare bil och större tryghet
Man kan lösa det med fuel blend, men då lär man veta vad man sysslar med 😀
Opps, nu har du precis gjort att jag inte vågar vrida om nyckeln nåt mer 🙂
Jag fick bilen igår och har bara kört hem den från gbg till linköping, är typ 15-20 liter V-power i nu.Skickade samtidigt ett mail till Jocce på JRM och tänkte beställa tid för mappning direkt 🙂
Nån som gjort nåt liknade och vet ungefärlig peng på att mappa om den till ”sverige bränsle”??Tackar för snabba svar!!
3 november, 2010 kl. 21:25 #213122goffemannen
Deltagarede är ingen fara att köra med bilen om den inte är mappad bara tanka V-power och kör lugnt å stilla. Men mappa den så snabbt du kan så du kan köra den så som den är byggd för =)
3 november, 2010 kl. 23:58 #213124parvus
DeltagareÄr det inte 100 oktan i Japan?
4 november, 2010 kl. 05:54 #213123goffemannen
DeltagareÄr det inte 100 oktan i Japan?
stämmer nog bra det ja…
4 november, 2010 kl. 08:11 #213116Janne248
DeltagareNån som gjort nåt liknade och vet ungefärlig peng på att mappa om den till ”sverige bränsle”??
Typ alla som har en Japan importerad bil i Sveriga har nog gjort det.
Mappning brukar ligga runt c:a 10000:-4 november, 2010 kl. 13:04 #213118Kvarnis
DeltagareSå länge du inte ligger och kör på laddtryck så är det lungt, just under spool samt högavarv är det kinkigt.
Ommappning går som Janne säger på ca 10k lite billigae vill jag minnas, men ska inte svära på det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.