› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Bränslepumpsfråga -05
- Detta ämne har 12 svar, 1,243 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av
Tribbe.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2012 kl. 23:44 #29711
Tribbe
DeltagareHejsan.
Idag skulle jag uppgradera till en wallbro pump.. men det gick snett.. 🙁
En av bränsleslangarna ville inte släppa ifrån armaturen och gick tillslut sönder. Blev en liten spricka i den. Vi tänkte inte så mycket på det för stunden och monterade dit den nya pumpen, men när vi skulle montera tillbaka armaturen. började problemet.. det blev något typ av tryck i tanken så det började rinna bensin ur just det munstycket där slangen med sprickan fanns.
Vi tänkte att om vi trycker in slangen lite längre än vad den satt innan så bör det inte vara någon fara.. Så vi tryckte och tryckte men det gick inte att komma längre än till det ”gula” strecket där slangen ska sitta. Och då läckte den så vi kortade av slangen ca 5mm, men då blev den så kort så att den går inte över till gula strecket längre. Men tackvare kortningen och att den kanske gått in 1mm till eller någe så läcker den inte längre. Men vi drog på lite eltejp också för säkerhets skull.
(gult är där slangen ska sitta, blått är där munstycket slutar ungefär och grönt är där vi virat tejp, rött är ungefär vid sprickan.)Mina frågor nu är vad är det munstycket till?
Hur mycket tryck kommer det vara i den slangen?
Kan man få fram lite mer av slangen utan att ta ner tanken?
Tror ni jag vågar köra med bilen såhär? (har inte vågat mer än att starta bilen för att testa att pumpen funkar)
Finns det någon annan typ av tejp eller lim eller något jag kan laga med istället för eltejp..?Bilen har stått i ca 10h i skrivande stund nu och inte läckt. Men jag känner mig osäker..
/ledsen kille 🙁
29 december, 2012 kl. 23:48 #252095goffemannen
Deltagareoj..ja skulle nog byta slangen. bränsle ska man va noga med.
30 december, 2012 kl. 00:09 #252098Tribbe
DeltagareÄr rädd för det men det verkar krångligt.. och dyrt.
Ska försöka trycka dit slangen som en tok imorgon men har låga förväntningar..
30 december, 2012 kl. 00:11 #252096goffemannen
DeltagareTycker det borde finnas lite å dra i. Annars är de inte svårt å byta slangen. Den går ner till vänster sida på bilen vid bakaxelbalken typ. Fast tanken kanske behöver komma ner lite för det. Det är ju lite jobb med det :). Lossa bakaxelbalken å diffen bl.a. Ja har bytt tank två gånger så för mig är det piece of cake. Ja har haft lyft ja :).
/ David J – Superior Media
30 december, 2012 kl. 00:30 #252104Gyver
DeltagareGår det inte bara att skarva med någon decimeter ny slang och en skarvnippel med 2 extra bränsleslangsklämmor?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
30 december, 2012 kl. 09:16 #252099Tribbe
DeltagareKan man säkert göra, finns det på macken eller måste man vänta till onsdag då?
30 december, 2012 kl. 09:23 #252097TomK
DeltagareDra loss slangen och dra fram så mycket som det går.
Lägg på lite typ wd40 eller liknande och tryck på slangen och sätt dit en riktig slangklämma.30 december, 2012 kl. 15:02 #252100Tribbe
DeltagareSka nog satsa på en sån där skarvnippel. Var ner till garaget nu och såg att tejpen börjat släppa.. Så jag drog bort den för att sätta dit ny tejp och då började det läcka sakta igen.. nu är det dock tätt igen men jag törs inte köra bilen… och kommer dra dit mer eller ny tejp ikväll.
Var får jag tag på skarvnipplar? Har t.ex mekonomen det? Eller okq8?
Vad kan det vara för storlek jag är ute efter?Edit: Hittade detta när jag sökte runt lite. Är det alltså en slangskarv jag är ute efter? http://www.streetpower.se/sv/slangskarv-rak/1813-slangskarv-rak-6x6mm.html
Vore trevligt om någon visste vilken storlek jag är ute efter för jag vet inte hur mycket jag vågar dra i min slang längre.. vore träligt om den gick sönder mer.Edit igen: Har varit ner i garaget igen och mätt, får det till 6mm?
30 december, 2012 kl. 20:43 #252105Gyver
DeltagareSka nog satsa på en sån där skarvnippel. Var ner till garaget nu och såg att tejpen börjat släppa.. Så jag drog bort den för att sätta dit ny tejp och då började det läcka sakta igen.. nu är det dock tätt igen men jag törs inte köra bilen… och kommer dra dit mer eller ny tejp ikväll.
Var får jag tag på skarvnipplar? Har t.ex mekonomen det? Eller okq8?
Vad kan det vara för storlek jag är ute efter?Edit: Hittade detta när jag sökte runt lite. Är det alltså en slangskarv jag är ute efter? http://www.streetpower.se/sv/slangskarv-rak/1813-slangskarv-rak-6x6mm.html
Vore trevligt om någon visste vilken storlek jag är ute efter för jag vet inte hur mycket jag vågar dra i min slang längre.. vore träligt om den gick sönder mer.Edit igen: Har varit ner i garaget igen och mätt, får det till 6mm?
Ja har du fått 6mm i innerdiameter så är det en sådan skarvnippel/hylsa som du länkat till som du borde kolla efter 🙂 Jag har oftast sett dem i mässing dock, så antingen den där i alu eller en liknande i mässing. Finns säkert lämpliga skarvar i plast också som tål bränsle, typ pfte-plast. Men kanske bäst att satsa på en i metall.
Slang hittar du på biltema osv…
Lycka till d—0.o—b1 januari, 2013 kl. 13:07 #252101Tribbe
DeltagareKöpte allt jag tror mig behöva för att fixa det här igår, så ska ta tag i det ikväll när man känner sig lite stadigare på benen. Men det måste funka imorgon för då är planen att jag ska köra iväg bilen till en vän som ska hjälpa mig montera lite andra delar.
1 januari, 2013 kl. 16:26 #252102Tribbe
DeltagareBlev en ganska snäv böj på slangen.. men bilen startade och verkade funka lät den stå igång ca 3minuter. Provade böja lite på den och försöka få till böjen men det gick inte. Provade också att böja den ännu snävare för att se hur bilen skulle reagera men ingen skillnad. Men vad har den för funktion? Verkar ju vara någe med övertryck?
2 januari, 2013 kl. 12:48 #252094Fricke.w
DeltagareDom med kopplingar på, är ju mattning och retur.
Då borde vell den du skarvat vara av luftningen eller?2 januari, 2013 kl. 14:15 #252103Tribbe
DeltagareJag har noll koll på funktionen. Men det du skriver verkar rimligt. Jag har hursomhelst provat bilen idag. Körde omkring i någon timme, provade att låta den stå på tomgång, köra vanligt och pressa den lite. Verkade fungera fint.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.