SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Bränslepumpsfråga -05

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29711
    Tribbe
    Deltagare

      Hejsan.

      Idag skulle jag uppgradera till en wallbro pump.. men det gick snett.. 🙁

      En av bränsleslangarna ville inte släppa ifrån armaturen och gick tillslut sönder. Blev en liten spricka i den. Vi tänkte inte så mycket på det för stunden och monterade dit den nya pumpen, men när vi skulle montera tillbaka armaturen. började problemet.. det blev något typ av tryck i tanken så det började rinna bensin ur just det munstycket där slangen med sprickan fanns.
      Vi tänkte att om vi trycker in slangen lite längre än vad den satt innan så bör det inte vara någon fara.. Så vi tryckte och tryckte men det gick inte att komma längre än till det ”gula” strecket där slangen ska sitta. Och då läckte den så vi kortade av slangen ca 5mm, men då blev den så kort så att den går inte över till gula strecket längre. Men tackvare kortningen och att den kanske gått in 1mm till eller någe så läcker den inte längre. Men vi drog på lite eltejp också för säkerhets skull.


      (gult är där slangen ska sitta, blått är där munstycket slutar ungefär och grönt är där vi virat tejp, rött är ungefär vid sprickan.)

      Mina frågor nu är vad är det munstycket till?
      Hur mycket tryck kommer det vara i den slangen?
      Kan man få fram lite mer av slangen utan att ta ner tanken?
      Tror ni jag vågar köra med bilen såhär? (har inte vågat mer än att starta bilen för att testa att pumpen funkar)
      Finns det någon annan typ av tejp eller lim eller något jag kan laga med istället för eltejp..?

      Bilen har stått i ca 10h i skrivande stund nu och inte läckt. Men jag känner mig osäker..

      /ledsen kille 🙁

      #252095
      goffemannen
      Deltagare

        oj..ja skulle nog byta slangen. bränsle ska man va noga med.

        #252098
        Tribbe
        Deltagare

          Är rädd för det men det verkar krångligt.. och dyrt.

          Ska försöka trycka dit slangen som en tok imorgon men har låga förväntningar..

          #252096
          goffemannen
          Deltagare

            Tycker det borde finnas lite å dra i. Annars är de inte svårt å byta slangen. Den går ner till vänster sida på bilen vid bakaxelbalken typ. Fast tanken kanske behöver komma ner lite för det. Det är ju lite jobb med det :). Lossa bakaxelbalken å diffen bl.a. Ja har bytt tank två gånger så för mig är det piece of cake. Ja har haft lyft ja :).

            / David J – Superior Media

            #252104
            Gyver
            Deltagare

              Går det inte bara att skarva med någon decimeter ny slang och en skarvnippel med 2 extra bränsleslangsklämmor?

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

              #252099
              Tribbe
              Deltagare

                Kan man säkert göra, finns det på macken eller måste man vänta till onsdag då?

                #252097
                TomK
                Deltagare

                  Dra loss slangen och dra fram så mycket som det går.
                  Lägg på lite typ wd40 eller liknande och tryck på slangen och sätt dit en riktig slangklämma.

                  #252100
                  Tribbe
                  Deltagare

                    Ska nog satsa på en sån där skarvnippel. Var ner till garaget nu och såg att tejpen börjat släppa.. Så jag drog bort den för att sätta dit ny tejp och då började det läcka sakta igen.. nu är det dock tätt igen men jag törs inte köra bilen… och kommer dra dit mer eller ny tejp ikväll.

                    Var får jag tag på skarvnipplar? Har t.ex mekonomen det? Eller okq8?
                    Vad kan det vara för storlek jag är ute efter?

                    Edit: Hittade detta när jag sökte runt lite. Är det alltså en slangskarv jag är ute efter? http://www.streetpower.se/sv/slangskarv-rak/1813-slangskarv-rak-6x6mm.html
                    Vore trevligt om någon visste vilken storlek jag är ute efter för jag vet inte hur mycket jag vågar dra i min slang längre.. vore träligt om den gick sönder mer.

                    Edit igen: Har varit ner i garaget igen och mätt, får det till 6mm?

                    #252105
                    Gyver
                    Deltagare

                      Ska nog satsa på en sån där skarvnippel. Var ner till garaget nu och såg att tejpen börjat släppa.. Så jag drog bort den för att sätta dit ny tejp och då började det läcka sakta igen.. nu är det dock tätt igen men jag törs inte köra bilen… och kommer dra dit mer eller ny tejp ikväll.

                      Var får jag tag på skarvnipplar? Har t.ex mekonomen det? Eller okq8?
                      Vad kan det vara för storlek jag är ute efter?

                      Edit: Hittade detta när jag sökte runt lite. Är det alltså en slangskarv jag är ute efter? http://www.streetpower.se/sv/slangskarv-rak/1813-slangskarv-rak-6x6mm.html
                      Vore trevligt om någon visste vilken storlek jag är ute efter för jag vet inte hur mycket jag vågar dra i min slang längre.. vore träligt om den gick sönder mer.

                      Edit igen: Har varit ner i garaget igen och mätt, får det till 6mm?

                      Ja har du fått 6mm i innerdiameter så är det en sådan skarvnippel/hylsa som du länkat till som du borde kolla efter 🙂 Jag har oftast sett dem i mässing dock, så antingen den där i alu eller en liknande i mässing. Finns säkert lämpliga skarvar i plast också som tål bränsle, typ pfte-plast. Men kanske bäst att satsa på en i metall.
                      Slang hittar du på biltema osv…
                      Lycka till d—0.o—b

                      #252101
                      Tribbe
                      Deltagare

                        Köpte allt jag tror mig behöva för att fixa det här igår, så ska ta tag i det ikväll när man känner sig lite stadigare på benen. Men det måste funka imorgon för då är planen att jag ska köra iväg bilen till en vän som ska hjälpa mig montera lite andra delar.

                        #252102
                        Tribbe
                        Deltagare

                          Blev en ganska snäv böj på slangen.. men bilen startade och verkade funka lät den stå igång ca 3minuter. Provade böja lite på den och försöka få till böjen men det gick inte. Provade också att böja den ännu snävare för att se hur bilen skulle reagera men ingen skillnad. Men vad har den för funktion? Verkar ju vara någe med övertryck?

                          #252094
                          Fricke.w
                          Deltagare

                            Dom med kopplingar på, är ju mattning och retur.
                            Då borde vell den du skarvat vara av luftningen eller?

                            #252103
                            Tribbe
                            Deltagare

                              Jag har noll koll på funktionen. Men det du skriver verkar rimligt. Jag har hursomhelst provat bilen idag. Körde omkring i någon timme, provade att låta den stå på tomgång, köra vanligt och pressa den lite. Verkade fungera fint.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.