- Detta ämne har 6 svar, 1,612 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
26 januari, 2012 kl. 13:24 #27574Fricke.wDeltagare
hur kan de komma sig att en fälg med mindre bred än en annan, men med något lägre et hamnar längre utan för skärm kant ändå, så med andra or så kan ju inte et beräknas på breden, som exempel en 18×9.5″ med et38 hamnar ju 10,3mm utan för skärm kant, men en fälg på 18×9″ et35 hamnar 12,7mm utan för?
26 januari, 2012 kl. 14:09 #235683goffemannenDeltagarehur kan de komma sig att en fälg med mindre bred än en annan, men med något lägre et hamnar längre utan för skärm kant ändå, så med andra or så kan ju inte et beräknas på breden, som exempel en 18×9.5″ med et38 hamnar ju 10,3mm utan för skärm kant, men en fälg på 18×9″ et35 hamnar 12,7mm utan för?
Nu vet ja inte hur fan du har räknat men de är iaf fel :).
Et beräknas ju på var anläggningsytan mot navet är jämfört med centrum av fälgen. Har du et 35 så är anläggningsytan 35mm ut från centrum av fälgen.
Så har du t.ex två fälgar med samma et men den ena är 1 tum bredare. Så breddar den 0.5 tum utåt och 0.5 tum inåt. Men har du däremot lägre et30 på den bredare fälgen så kommer den 5mm längre ut till.
Så tar vi dina fälgar så kommer 9.5″ fälgen komma 3.35mm längre ut en 9″ fälgen.
Vi börjar med att fälgarna har samma et, et38. Då kommer 9.5″ fälgen bredda 1/4 tum inåt och 1/4 tum utåt jämfört med 9″ fälgen. 1/4 tum är ca 6.35mm. Men iom 9″ fälgen har et35 så är ju anläggningsytan 3mm närmare centrum av fälgen än va anläggningsytan på 9.5″ fälgen är. Vilket gör ju att 9″ fälgen kommer ut 3mm till. Då drar vi bort 3mm från 6.35 vilket blir 3.35mm.
Hänger du med??
Edit: För att göra det lättare för dig så kan du annars kika på denna länken =).
http://www.tyskstuk.de/etcalc/index.html/ David J – Superior Media
26 januari, 2012 kl. 15:08 #235680Fricke.wDeltagareha ha 🙂 ja de är exakt som du säger som jag räknade på hemma, och ritade upp så fint på en pap skiva hemma för att kunna bedöma i praktiken var fälgarna hamnar, men när jag då sen gick in på den förbaskade waxtum kalkylatorn för subaru, så sa den något helt annat? 😀
För som du säger så måste man vell dela tumen i bred på 2, för att få de måt som sticker ut över centrum på fälgen sedan et som du säger blir vell endera plus i mm som då et35= 35mm föskjuten från centrum in mot fjäder ben, men sen finns de vell så klart riktigt agresiva skapelser som kan ha typ et12 minus också, å då hamnar vell den 12mm från centrum ut mot skärm kanten set.
Hänger jag med då 🙂
Men varför säger då waxtum, något helt annat? kolla den så får du se, och matta in lite olika fälg allterna tiv, därför jag vart helt stäld.26 januari, 2012 kl. 15:22 #235684goffemannenDeltagareEt -12 så är anläggningsytan på fälgen 12mm inåt(mot fjäderbenet) sett från fälgens centrum.
När ja kollar på waxtum så undrar jag var du fått måtten ifrån?
Ändrar du mellan 9.5 et38 å 9 et35 så ser du ju att 9.5 kommer längre ut.
/ David J – Superior Media
26 januari, 2012 kl. 17:14 #235681Fricke.wDeltagareOK jag som inte har tänkar mössan på mig i dag då 😀
Men då får de bli enkei PF01 18×9 et35, dom vägde in på 8,16kg +- några gram, beronde på et 🙂Synd bara att dom endast görs i färgerna silver och svart, men man kan ju alltid blästra och dra över med någon annan kul kulör i pulver lack.
Har tänkt för denna sesång i alla fall att behålla dom silver, men lacka den gjutna texten på dom blå eller rosa 😀
Å komplitera de hella med dural alu hjulmutrar från password jdm, i någon fin färg.26 januari, 2012 kl. 17:58 #235685goffemannenDeltagareDet blir nog fint :). Var ska du köpa dem?
27 januari, 2012 kl. 10:46 #235682Fricke.wDeltagareDet blir nog fint :). Var ska du köpa dem?
Blir nog från england, för på senare tid tycker jag man inte tjänar så mycket på att stira sig blind på de biliga priserna i USA, blir minst lika mycket som från england i slut änden ju 🙂
Här hade jag tänkt, någon ny firma jag hitta, som verkar ha de mesta 😀
http://www.srbpower.com -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.