› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Broms /chassie uppgradering GT -99
- Detta ämne har 15 svar, 929 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
theseal.
-
FörfattareInlägg
-
14 december, 2004 kl. 09:26 #5363
theseal
Deltagaremin ANDRA post, fyfan vilken posthora jag vart…
Jag är sugen på en impreza GT -99:a som gått 11 000. Läste igår i begguiden i senaste numret av Automobil att tidiag modeller haft problem med bromsar. Vad är det för problem, hur löser man dom?
Bilen har gått 11 000 och bussningar / fjädrar är väl inte lika chrisp som dom en gång var. Bilen skall gå som rask bruksis / vinterbil, jag vägrar att trimma motorn, men är mer intresserad av att få en busig asfalts setup. Vad göra? Bussningar har jag läst om, hur hård blir den?? är 17″ lagom för asfalts bus? vilken dimention skall man åka på? Och som sagt bromsuppgradering, vad göra? räcker det med rejsigare belägg och riktigt bromsvätska och nån smart kyling av grejjerna?
14 december, 2004 kl. 09:29 #72203SecretAgentMan
DeltagareVälkommen. 🙂
Dagens heta tips till alla kunskapstörstande rookies – sök och du skall finna. 😉
/J
14 december, 2004 kl. 09:35 #72213theseal
DeltagareHar surfat runt lite och inte kommit överrens med er sökfunktion. Har mao inte hittat ett klockrent svar, ni som vet kanske kan leda mig i rätt rikting?
Surfar rätt mycket på andra bilforum, och man får rätt bra koll på vad som diskuterats och kan söka efter rätt grejjer.
/kunskapstörstande
14 december, 2004 kl. 09:45 #72204SecretAgentMan
DeltagareMata in ett lämpligt sökord så formligen dräller det av info (tryck inte enter, du måste pilla på knappen med muspekaren).
Prova med bussningar, coilover, rdäck…etc…det lär hålla dig upptagen tills nästa istid anländer. 😉Men för att spara lite tid åt dig:
Krängningshämmare fram och bak från Whiteline.
R-däck på original 16″-fälg (om det skall vara riktigt bus på asfalt), alt. bra däck på 17 (18″ blir för stort och tungt).
Aggressiva hjulvinklar (också ett kalasord att söka på) – kostar däck, men gör susen.Förutom detta – se till att ha ett stort driftkonto, så mycket förarträning som du och frugan orkar med (sådan där ratt och bromsar används nu då) – och följ med på klubbens aktiviteter.
/J
14 december, 2004 kl. 10:02 #72214theseal
DeltagareSökte lite och hittade nyttig info, såg nån snygg bromskylsmojäng osv.. fan vad skönt att kunna köpa bolt-on grejjer från hyllan..
Vad sitter det för bromsar orginal? nån som har bra, snabb, koll?
(skivstorlek, ok?? 1, 2, 4 kolvs?)Tanken är väl att det inte skall bli FÖR dyrt då racerbilen kostar pengar och har bur, vagnbok, vikt under 900 kg, bakhjulsdrift och allt annat som gör banåkat kul.
R-däck skiter vi nog i, då bilen ändå är tänkt som bruksis med nån form av funktion vid tex regn, vi bor ju ändå i Göteborg va…
Hur långt kommer man med bussningskittet som ni saluför?? hur långt kommer man med riktigta belägg och rätt bromsvätska och lite ballare hjulvinklar? Vilka går att ställa och hur mycket?? vad åker folk på för vinklar? Ambitionen är ”sköjj, och inte alltför långsam på blackstage med bra gatdäck”
I automobil så nämnde dom bromsproblem, men väldigt lite om vad det är som är problemet, men bara att dom hade ”löst” problemet med stålomspunna slangar till -99.. Är oken / skivorna för små??
14 december, 2004 kl. 10:05 #72205SecretAgentMan
DeltagareSkit i bussningar, det är finlir, krängare ger *mycket* mer.
Bromsar – Pagid blå fram och motul rbf600 i ledningarna./J
14 december, 2004 kl. 10:14 #72215theseal
Deltagarecool.. Motul RBF är min favvo förutom i racerbilen där B.A.R.A. castrolen funkar.
Vän av ordning och o-vän med k-hämmare undrar:
Är inte k-hämmaren ett djävla oskick och en fattigmans-hårdare-fjäder? Eller är det första chassiuppgraderingen på imprezan? $$$$?Varför är bussningar finlir? På mina bilar så är det det första moddet, för att hålla hjulvinklarna någurlunda i schack. Moderna bilar som lider av komfortsjukan (dkw, volvo, mb osv…..) har mardrömslikt mjuka bussningar och hjulvinklarna vandrar MYCKET vid inspirerad körning, sätt en bullet cam i främre hjulhuset på er farsas A6:, 9-5 Aero eller V70 tjänsebilsnurra så få får ni se…. skräckfilm..
bara mina två € cent
14 december, 2004 kl. 11:51 #72206SecretAgentMan
Deltagare..eller så lyssnar man på en som provat det mesta. 😉
Bussningarna ger ingen avsevärd förbättring, de skärper till ”känslan” i bilen något, men det stora problemet är att krängarna som sitter är för mjuka – och bilen är lite ”eka i full storm” när det börjar gå undan, med elaka lastväxlingar som följd.
Har du budget för det är styvt satta coilovers klart bäst – och det man skall börja med…men jag uppfattade det som att det var lite bruks/vinterkärra det var frågan om och gav tips utifrån detta (och min personliga erfarenhet av skruvande på imprezan).
/J
14 december, 2004 kl. 12:01 #72207SecretAgentMan
Deltagare…och du kan inte jämföra en standard gt med en ”normal” bruksbil – det är enorma skillnader redan i standardutförande. 🙂
Det bästa tipset jag kan ge är provkör bilen (köp – ofrånkomligt), kör, kör mera, kör lite till och klura sedan på vad du vill förbättra. 🙂
/J
14 december, 2004 kl. 12:23 #72216theseal
Deltagarecool, tack för bra svar.
Var bara nyfiken på orsaken till dit svar ang k-hämmarna.
Sen är det kanske så att k-hämmaren är rätt för vår budget. Den som lever få se, skall ”bara” skaffa en bil först.är det mycket meck att byta bussningarna i ssi’s erbjudande på imprezan? Behöver man byta sin själ mot en extra led på underarmen hos belsebub /specialverktyg?? Det är den där goa känslan jag är ute efter, jag vill veta exakt va hjulen pysslar med. (har gummi på exakt ett ställe i hela framvagnen på racerbilen, resten är av hårdare karraktär. Balljoints är kung.)
14 december, 2004 kl. 12:25 #72208SecretAgentMan
DeltagareHar man bytt bussningar förut är det inte hela världen (skitig blir man, riva ned allt får man göra, osv) – det kittet som finns har föga att göra med väghållning egentligen då det är mest uppstyvning till drivlinan som jag förstått det.
/J – har bytt allt till powerflex på sin egen…själv..och gör inte gärna om det i alla fall. 😉 😀
14 december, 2004 kl. 16:03 #72211Strat
DeltagareOm bilen har gått 11000 inspirerade mil kan ju bussningarna vara ganska slut. Jag upplevde en avsevärd förbättring med byte till powerflex. Inget mer ålande hit å dit under acc och broms. Överlag mycket mer exakt och precis. Då kan ju som sagt mina bussningar sjungit på sista versen också… 10000 mil hade min gått då de byttes.
Kittet som säljs i klubbshoppen är, som Jerry var inne på, mest för att hålla fast diffklumpen bak så man slipper att det slår i vid häftiga växlingar.
14 december, 2004 kl. 16:18 #72209SecretAgentMan
DeltagareGivet Claes, men du började med lite andra förutsättningar,
att minska krängningen någorlunda är prio 1 – du hade redan ordnat den biten. 😉/J
14 december, 2004 kl. 17:10 #72212Strat
DeltagareSant. Men att bygga väghållning på en bil med dåliga bussningar kanske inte är så kul? (Nu behöver dom ju inte vara kassa…)
Om man ska vara riktigt seriös och teoretisk, känns det ju som att hålla saker och ting på plats borde vara prio nr 1. Sedan kan man börja labba med fjäderkonstanter och dämpare. I praktiken kanske man däremot vill ha stor skillnad på en gång, och då kan ju krängare eller uppdaterade fjäderben vara roligare. Lite dyrt/jobbigt att byta alla bussningar också…
🙂
14 december, 2004 kl. 17:24 #72210SecretAgentMan
DeltagareAbsolut. 🙂 Du spikar på huvvet’! 😀
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.