› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Broms & fälg uppdatering på MY00 GT
- Detta ämne har 19 svar, 1,333 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av
Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
28 oktober, 2004 kl. 22:13 #5345
Janne248
DeltagareSyfte: Bättre bromsar och lättare hjul.
Bi-verkan: Det skadar ju inte att det är snyggt som f*n med fetabromsar under fälgarna.Fälgval:
Jag vill gå ned till 17″ på sommaren. (och upp till 17″ på vintern) Gärna lätta fälgar som finns i Guld (sommaren) & Svart/antracit (till vintern).
Vad jag förstår så är det 17×7″ som gäller för en GT. Däcken skall väl vara 215/40-17. Men vilket ET skall jag ha? Dels för att det inte skall ta i de nya fina bromsarna, dels för det inte skall ta i hjulhus. (Vilket är rullade bak redan) Har läst om ET50 här på forumet.Vad finns det för lämpliga fälgar? Rota Tarmac II? Är det en bra billigt/lätt kombination? Verkar dock bara finnas i 17×7.5″ med ET48. Stämmer det? Passar de? Eller finns det mer modeller än på speedworks.se hemsidan?
Bromsval:
Fram.
http://www.gruppe-s.com/Subaru/subbrk/wil_front.jpg
6-kolvs ok som ser schyst ut för en rimlig peng.Bak
http://www.gruppe-s.com/Subaru/subbrk/wil_rear.jpg
4-kolvs ok som ser schyst ut för en rimlig peng.Dock så står det på hemsidan att det är för WRX.
Hur går det med bromssköldar? Räcker de bromsslangar som man har (på längden)? (Goodridge stålomspunna bromsslangar) Eller behöver man nya?Hur går det med handbromsbak? Finns det på sådana dära bromskit?
Finns det bättre/likvärdiga saker att köpa inom EU så man slipper tull?
Hur kan jag vara säker på att sakerna får plats under fälgarna i förväg?Vad finns det för marknad för mina gamla prylar? finns det någon?
- Compomotive MO1880 18×8″ i guld med Falken 225/35-18 med 5mm mönster kvar. Något kantstötta.
- Subaru OEM 16″ MY00 orginal med Hakka2 dubbade 205/50-16 Körda 2000 mil
- Frambromsar 4 kolvs ok med EBC slitsade skivor och redstuff belägg. Skivorna körda sedan påsk 03 (ca 2000mil) och beläggen sedan 25/8-04 (c:a 300 mil)
- Bakbromsar 1 kolvs flytok med EBC slitsade/ventilerade skivor & green stuff beläg. Skivorna & beläggen körda sedan påsk 04 (ca 1300mil)
Om det finns huggande spekulanter, vv PM’a/Email’a eller skriv och lämna bud i tråden! 😀
29 oktober, 2004 kl. 05:41 #72062SecretAgentMan
DeltagareBlock tar frambromsarna, jag tar dina 16″:are. 😀 …så löser vi någon bra affär när det skall mekas bromsar.
Jag skulle inte byta bak, det finns ingen mening om det inte är i stylingsyfte – det blir helt enkelt för mycket meck med just handbromsen (och SBP om man har lite otur), bättre att i så fall kika på standardgrejer från en sti om man nu måste.
Men byt fram först, och handla av Sellholm – det har man igen senare.
AP eller Alcon är det som gäller – support, och tillgänglighet är inte att förakta…bromsbelägg och skivor finns alltid på hyllan t.ex.
/J
29 oktober, 2004 kl. 09:48 #72071Janne248
Deltagare>Block tar frambromsarna, jag tar dina 16″:are. 😀 …så löser
>vi någon bra affär när det skall mekas bromsar.🙂 Låter rätt bra de! Får se om man gå vidare med projektet!
>Jag skulle inte byta bak, det finns ingen mening om det inte
>är i stylingsyfte – det blir helt enkelt för mycket meck med
>just handbromsen (och SBP om man har lite otur), bättre att i
>så fall kika på standardgrejer från en sti om man nu måste.Du har säkert rätt, men jag känner skall jag göra nått vill jag göra denna sak rikigt, dvs även bak + att det f*n i mig så mycket snyggare ut om det matchas med liknakde saker bak. Gjorde inte Svarten det?
>Men byt fram först, och handla av Sellholm – det har man igen
>senare.Har mailat Sellholm, skall plinga också…så får vi se vad det blir.
>AP eller Alcon är det som gäller – support, och tillgänglighet
>är inte att förakta…bromsbelägg och skivor finns alltid på
>hyllan t.ex.Har funderat på det med, men de där Wilwood ser ju fräcka ut, 6+4 kolvs ok är ju uppkäftigt, men funktion bör ju gå före utseende.
29 oktober, 2004 kl. 10:23 #72070Blocken
Deltagare>>Block tar frambromsarna, jag tar dina 16″:are. 😀 …så
>löser
>>vi någon bra affär när det skall mekas bromsar.
>
>:) Låter rätt bra de! Får se om man gå vidare med
>projektet!
>Klar klar! Skambud får du imorgon i Grängesberg 😀
>>Men byt fram först, och handla av Sellholm – det har man
>>igen
>>senare.
>Har mailat Sellholm, skall plinga också…så får vi se vad
>det blir.Helt rätt, tänkte skriva samma, handla av Sellholm. Bli inte förvånad om mail eller telefon tar tid att få svar på, dom är ruggigt upptagna – testa faxen istället (faxnr på sellholmtuning.se) och be dom ringa dig.
/AB
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
29 oktober, 2004 kl. 11:29 #72063SecretAgentMan
DeltagareSnälla Janne, byt INTE bromsar i stylingsyfte…det är helt fel.. 😮
Köp bra grejer när du ändå håller på, och faktum kvarstår att det inte går att göra fel med AP eller Alcon – det formligen dräller av leverantörer av belägg till dessa ok (och Sellholm har alltid grejer på hyllan).
Snygga till bakbromsarna med lite färg och nya skivor – det räcker gott, bränn slantar på fälgar och rdäck istället.
/J
29 oktober, 2004 kl. 11:40 #72072Janne248
DeltagareJag vill gärna ha bra grejor, men finns det inte BRA eftermarkands grejor då? Finns det bara till fram?
Jag kan inte låta bli att tycka att det är extramt fult med häftiga, bra, feta hårda fram bromsar och så har man cykelbromsar fram. Det är så fel.Har faxat Sellholm, kanska han har nått ”bolt on” kit både bak & fram 😀 😉
29 oktober, 2004 kl. 11:45 #72079Davve
DeltagareOm du är sugen på en Wilwodd 6 kolvs sats (Fram) så kan jag fixa en för ca 11 000… Snygga ch bra 🙂
29 oktober, 2004 kl. 11:52 #72064SecretAgentMan
Deltagare..varför lyssna och ta lärdom…
/J
29 oktober, 2004 kl. 17:52 #72068ExOrdis
Deltagare😛 :*
Nu förstår jag inte alls vad du menar… 😉
>..varför lyssna och ta lärdom…
>
>/J29 oktober, 2004 kl. 19:08 #72067Strat
Deltagare>:P :*
>
>Nu förstår jag inte alls vad du menar… 😉
>
>>..varför lyssna och ta lärdom…
>>
>>/J
>Såja, inte den tonen. Alla har vi olika prioriteringar. Alla tycker inte lika.
🙂
29 oktober, 2004 kl. 19:21 #72075nisse
Deltagaredär väl några subarus som rullar i sverige med wilwood kittet!?!
ge er till känna, vilka är ni?
30 oktober, 2004 kl. 10:31 #72069ExOrdis
Deltagare>Såja, inte den tonen. Alla har vi olika prioriteringar. Alla
>tycker inte lika.
>
>:)Och tur är väl det. 🙂
En orginal GT är snart både unik och raritet.
31 oktober, 2004 kl. 16:14 #72065SecretAgentMan
DeltagareDagens heta tips – var noga med att kolla att oken klarar svenska vinterförhållanden…
/J
31 oktober, 2004 kl. 16:23 #72066SecretAgentMan
Deltagare…normalt vägbruk överhuvudtaget egentligen, och att det inte är rena racegrejer helt utan dammskydd ni kikar på. 🙂
Men återigen (helt allvarligt – mao helt utan smileys och gliringar) handla med huvudet – tillgänglighet på reservdelar och förbrukningsmaterial (och att man handlar pryttlar som man vet fungerar) är inte värt att spara ett par tusenlappar på när det rör sig om sådana här pengar.
Har man begränsad budget gör man bättre i att köpa bra bromsvätska, skivor och belägg – och en burk färg till standardoken. 🙂
/J
31 oktober, 2004 kl. 18:39 #72080Davve
Deltagareca 19500 för 6 kolvs (fram) 4 kolv (bak).
endast fram ca 10500
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.