› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Broms Skivor till bilen
- Detta ämne har 21 svar, 1,781 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 4 månader sedan av
Xenomorph.
-
FörfattareInlägg
-
20 september, 2004 kl. 20:13 #5329
Xenomorph
DeltagareHej!
Jag har tänkt att köpa broms skivor till min impreza då en av orginal skivorna har en rejäl spricka.. Jag har tittat och funderat på om dessa skivorna skulle bli bra (DBA 5000 ) Det är Pean Sweden som har dem.
Vill som sagt ha bra skivor som ej spricker och som inte mattas ut vid lite inbromsning. Vill att dom ska funka bra på bana med. Sen vet jag inte redigt vilka belägg man ska ha till dem dock, någon som har lite info?21 september, 2004 kl. 09:16 #71969down_the_drain
DeltagareRing o snacka m Per på Pean. Jätte duktig o trevlig. han hjälpte mig med mitt broms val.
Tel: 0370-76650
/P
21 september, 2004 kl. 15:09 #71959Xenomorph
DeltagareOk ska göra det, men det är alltid bra att få några opartiska meningar om du förstår.
21 september, 2004 kl. 15:48 #71966pannan
DeltagarePF dvs Performance Friction belägg rekommenderas om du vill köra bana. Har en väldigt bra värmetålighet och körs av många professionela stall. Beläggen är inte fasligt dyra heller, har för mig att Pagid är dyrare.
Dessa säljs av bl a Pean Sweden så lyssna med dem angående tips och råd om dessa belägg.
21 september, 2004 kl. 19:20 #71960Xenomorph
Deltagarejo ska göra det men Performance Friction beläggen funkar inte till gatan va? Dom måste väll vara rätt varma för att bromsa eller?
21 september, 2004 kl. 21:55 #71967pannan
Deltagare>jo ska göra det men Performance Friction beläggen funkar inte
>till gatan va? Dom måste väll vara rätt varma för att bromsa
>eller?Har kompisar som kör PF beläggen på gata och de funkar klockrent. Jag har själv kört bl a Pagid Blå på min gamla bil på gatan och det funkade förbaskat bra, det enda man får leva med är ett litet gnissel ifrån beläggen.
Red-dot och Green stuff belägg vet jag inget om. Men vet folk som kört på Green stuff och inte varit nöjda med prestandan. Dock funkar säkert de beläggen för vanlig körning.
22 september, 2004 kl. 06:00 #71950SecretAgentMan
DeltagarePF-beläggen käkar skivor när de är kalla, men när bitarna har rätt temperatur så fungerar det riktigt bra. 🙂
De dammar dock som fan, och man kan glömma att få bort det från fälgarna…Jag kör med Ferodo DS2500 just nu i mina AP-ok, och de är faktiskt helt ok i jämförelse, handlar man dem på Sellholm blir det billigt, riktigt billigt – frågan är om Stefan kan leverera dem med?
/J
22 september, 2004 kl. 07:04 #71955simo
DeltagareSjälv skulle jag varit lite restiktiv med att välja PF-belägg om du
inte vet att de fungerar ihop med den skivan du ska ha./Ulrik – som bytte skivor 3 gånger förra våren
22 september, 2004 kl. 07:47 #71968pannan
Deltagare>Själv skulle jag varit lite restiktiv med att välja PF-belägg
>om du
>inte vet att de fungerar ihop med den skivan du ska ha.
>
>/Ulrik – som bytte skivor 3 gånger förra vårenPF beläggen passar de flesta skivor. Alla bra bromsklotsar äter skivor. Kolla bara Pagid beläggen, sådant kommer man aldrig ifrån. Skall man köra bana t ex då är uthålligheten på bromsarna otroligt viktiga.
Vet folk som kör PF belägg på Brembo skivor och Stillen skivor utan problem, och Stillen är inget dyrt märke utan nästan lite lågbudget. Sedan att de dammar är rätt det med, men det gör också andra belägg. Kompisen kör med 19″ Superstar fälgar och de har inte varit några problem alls att tvätta efter att man kört hårt. Visst är det jobbigare att tvätta om man väntar några veckor men håller man bara någorlunda puts på grejorna är det inga problem.
Men som sagt. Man skall tänka igenom vad man skall använda bilen till. Kör man bara kanske 1 banmöte per år eller liknande skulle jag välja andra belägg. Men kör man aktivt så är PF ett mycket bra val.
Självklart skall man kolla hur slitna sina skivor är innan också, innan man sätter på bättre belägg.
Det kostar att ligga på topp 😀
22 september, 2004 kl. 08:24 #71951SecretAgentMan
DeltagareMina PF (97 om jag minns rätt) formligen åt skivor när bilen användes någorlunda normalt på gata, ap:s egna, pagid blå och nu ferodos 2500 är inte i närheten lika aggressiva.
Och dammet går inte bort utan tuffare medel heller.Är man seriös racer som inte gör annat än jagar varvtider är PF-beläggen bland de bättre, annars kostar det betydligt mer än det smakar.
Det enda alternativet jag kan tänka mig är att ha PF till bankörning, och byta tillbaka till mera sansade grejer för gatbruk.
/J
22 september, 2004 kl. 08:34 #71954Wiklundh
DeltagareVar skivor som var subject så detta är lite OT. 😉
Kan flika in att jag körde med Ferodo DS3000 fram förut och de höll inte länge.
Ifs fick dom gå riktigt hårt. =)
Därimot tog skivorna inte stryk av dom.
Måste vara dom belägg som hållit kortast tid.
Har EBC röda generation 2 på nu fram.
Fick bra pris på dom, annars hade jag köpt Pagid.22 september, 2004 kl. 08:40 #71956simo
Deltagare>PF beläggen passar de flesta skivor. Alla bra bromsklotsar
>äter skivor. Kolla bara Pagid beläggen, sådant kommer man
>aldrig ifrån. Skall man köra bana t ex då är uthålligheten på
>bromsarna otroligt viktiga.Vad jag mena var att om man är först med en sak så kan det bli dyrare än tänkt.
Provade själv som sagt 3 olika skivor innan vi hittade en som funkade bra till mina behov.>
>Vet folk som kör PF belägg på Brembo skivor och Stillen skivor
>utan problem, och Stillen är inget dyrt märke utan nästan lite
>lågbudget. Sedan att de dammar är rätt det med, men det gör
>också andra belägg. Kompisen kör med 19″ Superstar fälgar och
>de har inte varit några problem alls att tvätta efter att man
>kört hårt. Visst är det jobbigare att tvätta om man väntar
>några veckor men håller man bara någorlunda puts på grejorna
>är det inga problem.Använder själv PF belägg sedan 1.5 år tillbaka och kan bara konstatera att om du inte
tvättar fälgen ganska omgående efter hård körning så har du en svart fälg.BTW Har du ngt bra tips på hur man får fälgarna rena så skriv på ba..
/Ulrik – som har 2 uppsättningar svarta fälgar
PS PF97 är dyrare än Pagid blå DS
22 september, 2004 kl. 15:17 #71961Xenomorph
Deltagareok men det är ingen här som testat eller har DBA 500 skivorna då ?
Skulle vilja veta lite info när dom endå går på 6xxxkr typ..22 september, 2004 kl. 15:30 #71952SecretAgentMan
Deltagare>ok men det är ingen här som testat eller har DBA 500 skivorna
>då ?
>Skulle vilja veta lite info när dom endå går på 6xxxkr typ..Hugaligen – hör med Sellholm om skivor med bultade nav istället.
Jag skulle kunna tänka mig att det kan bli lite billigare…med riktiga skivor från Alcon istället./J
22 september, 2004 kl. 15:54 #71962Xenomorph
Deltagareok men jag har fastnat för dessa skivorna hehe ville bara veta om någon hört eller visste något negativt om dem typ.. Det blir nog dom nu när lönen kommer då. En fråga till är bultade nav bättre ? på dessa kan man ju skruva loss skivan (från navet) och byta när det blir nästa gång…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.