Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    jockas
    Deltagare

Hej
      Har en subaru legacy -99 , min fråga är om någon vet varför bromsarna ligger på när man backar och bromsar. Lika så ligger de på så jag kan stå kvar utan att hålla foten på bromsen om jag bromsar in vid tex en kö i uppförsbacke. Bromsar jag i utförsbacke så rullar den framåt

Med vänlig hälsning,
      Johan

JuinorSvensken
      Deltagare

Det är möjligt att handbromsen ligger åt något då den kan ta olika mycket beroende på vilket håll hjulet snurrar åt. I detta fall skulle den alltså ta mer när hjulen rullar bakåt och mindre framåt. Testa att stanna i uppförsbacke utan att använda bromsarna, bara dragläge. Om den fortfarande står kvar när du trycker ner kopplingen så bör det vara handbromsen. Om det bara sker när man bromsar så är det antagligen något av oken som kärvar.

Du kan även testa att dra i handbromsen ett klick i taget och köra lite framåt/bakåt på varje klick och se om det går trögare åt något håll.

Mvh Jonte

jockas
        Deltagare

Hej
          Det sker aldrig när jag använder handbromsen utan bara när jag använder fotbromsen, och aldrig framåt
          Det blir lite som “hold hill” funktion

zanoii
          Deltagare

Säker på att den inte har Hill hold då? Jag minns inte när det kom (och det kanske bara var Outback i början?)

Kolla om detta kan ge några tips: http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about5545.html

kamikaze
            Deltagare

Jag hade tidigare en Impreza RX-00 och den hade “hill holder” dvs den höll kvar bilen precis som du beskriver om man bromsar och står i motlut, bromsen släpper när man släpper upp kopplingen.

Samma fenomen inträffade om man stod i motlut och skulle backa då fick man lägga ur backen och släppa upp kopplingen för att bilen skulle börja rulla bakåt

zanoii
              Deltagare

Tipset i länken jag postade är att man kan släppa lite på “hillholdermuttern” (har ingen aning om var den sitter). Kan vara värt att prova kanske?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.