Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    clasen
    Deltagare

Någon som råkat ut för samma som mig? Helt plötsligt när jag ska trampa är pedalen stum, händer inget. Nästa bromsning problemet bortblåst.

Åkte och värmde skivorna efter en tvätt och då låg jag på broms och pumpade lite fram och tillbaka. Plötsligt blev det tyngre och tyngre för varje pumpning och till slut gick det inte att bromsa. Jag släppte alltså inte upp bromsen helt under tiden jag gjorde detta.

wtf? Är det abs:en som dampar eller är det “bara” något i pedalstället? Sti -07… Inga lampor som lyser i alla fall. Samma problem trots bytt bromsvätska, dock en skvätt luft i både nu och innan.

Har inte dykt ner och kollat på stället än, får bli nästa gång jag träffar bilen

matte555
      Deltagare

skulle gissa att du pumpat vacumservon tom. du måste släppa av gasen och motorbromsa för att få tillbaka vacum 🙂

clasen
        Deltagare

Men bromsen ska väl inte bli tvärstum och inte ta för de?

Det händer ju även vid spontanbromsning också…

isse
          Deltagare

Händer mig då och då, speciellt vid lite mer inspirerad körning på isbana. Pedalen upplevs som stum men är inte det, däremot får man trampa hårt som fn innan man upplever att bromsarna tar.

matte555
            Deltagare

precis 🙂

clasen
              Deltagare

De måste ju finnas en lösning för det är ju livsfarligt om bromsen lägger av sådär, särskilt när det går lite extra fort…

isse
                Deltagare

Om jag inte har fattat det fel så har en del bilar separata vaccumpumpar till bromsservon, skulle faktisk tro att alla moderna dieselbilar har det. En del andra tex Citroen har har hydraulpump till bromssystemet på vissa modeller. Annars kan man göra som på flertalet moderna VW och Audibilar att bilen själv stänger gasspjället (eller motsvarande) om man råkar gasa och bromsa samtidigt. Sen så kan man ju alltid skippa bromsservon helt, gäller bara att huvudcylindern och resten av bromssystemet anpassas för detta, kräver förmodligen en del styrketräning hos föraren med. Finns även elektriska vaccumpumpar. Är alltså inget problem utan bara en uppsjö av möjligheter 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.