› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Bromsar som låser sig
- Detta ämne har 6 svar, 866 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av
isse.
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2013 kl. 18:54 #31037
clasen
DeltagareNågon som råkat ut för samma som mig? Helt plötsligt när jag ska trampa är pedalen stum, händer inget. Nästa bromsning problemet bortblåst.
Åkte och värmde skivorna efter en tvätt och då låg jag på broms och pumpade lite fram och tillbaka. Plötsligt blev det tyngre och tyngre för varje pumpning och till slut gick det inte att bromsa. Jag släppte alltså inte upp bromsen helt under tiden jag gjorde detta.
wtf? Är det abs:en som dampar eller är det ”bara” något i pedalstället? Sti -07… Inga lampor som lyser i alla fall. Samma problem trots bytt bromsvätska, dock en skvätt luft i både nu och innan.
Har inte dykt ner och kollat på stället än, får bli nästa gång jag träffar bilen
11 september, 2013 kl. 19:27 #260562matte555
Deltagareskulle gissa att du pumpat vacumservon tom. du måste släppa av gasen och motorbromsa för att få tillbaka vacum 🙂
12 september, 2013 kl. 08:47 #260564clasen
DeltagareMen bromsen ska väl inte bli tvärstum och inte ta för de?
Det händer ju även vid spontanbromsning också…
12 september, 2013 kl. 09:00 #260560isse
DeltagareHänder mig då och då, speciellt vid lite mer inspirerad körning på isbana. Pedalen upplevs som stum men är inte det, däremot får man trampa hårt som fn innan man upplever att bromsarna tar.
12 september, 2013 kl. 10:28 #260563matte555
Deltagareprecis 🙂
12 september, 2013 kl. 20:51 #260565clasen
DeltagareDe måste ju finnas en lösning för det är ju livsfarligt om bromsen lägger av sådär, särskilt när det går lite extra fort…
12 september, 2013 kl. 21:13 #260561isse
DeltagareOm jag inte har fattat det fel så har en del bilar separata vaccumpumpar till bromsservon, skulle faktisk tro att alla moderna dieselbilar har det. En del andra tex Citroen har har hydraulpump till bromssystemet på vissa modeller. Annars kan man göra som på flertalet moderna VW och Audibilar att bilen själv stänger gasspjället (eller motsvarande) om man råkar gasa och bromsa samtidigt. Sen så kan man ju alltid skippa bromsservon helt, gäller bara att huvudcylindern och resten av bromssystemet anpassas för detta, kräver förmodligen en del styrketräning hos föraren med. Finns även elektriska vaccumpumpar. Är alltså inget problem utan bara en uppsjö av möjligheter 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
