SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Bromsbortfall!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    hssn20
    Deltagare

Hej! Vi har en Impreza Gt 00 i originalskick i familjen.För två år sedan ung vid den här tiden på året (feb) föll bromsarna plötsligt ur- helt stumma. På subaruverksta´n sa man att man hade hört om något liknande fall. Skivor svarvades och belägg byttes och sen funkade det hela igen. Nu under veckan hände samma sak igen. Plötsligt var bromsarna helt stumma (full fart genom en korsning 😮 ). Trycket är OK, känns mera som skivorna är silikonbehandlade- beläggen tar inte ett dugg. Varje gång bilen har stått en stund kommer felet tillbaka. Har någon erfarenhet av detta problem? Vad göra? Tacksam för hjälp. Hans Svensson

Turbonauten
      Deltagare

När jag var ute å sladda i nysnön för nån vecka sedan blev jag helt utan bromsar. http://www.yxan.ac/lgh74/bilder/index.htm Det måste ha kilat in snö mellan beläggen och skivorna. Snabbaste sättet att stanna var nästan att sätta ut foten. Men efter några hundra meter med foten på bromsen började dom fungera igen. Blev så upprepade gånger den kvällen men aldrig hänt igen efter det.

MVH Emil
        http://www.turbonaut.tk
        http://www.raceinorr.com/

Vectorm12
        Deltagare

Jag har också upplevt samma fenomen som turbonauten men det är antagligen relaterat till snön som sätter sig mellan skivorna och beläggen, undrar om man skulle kunna fixa någon form av hus för bromsarna?

jraberg
          Deltagare

för att sälla mig till mängden kan jag bara konstatera att samma har inträffat mig my-99 jäkligt obehagligt att rusa in i en rondell och nästan in i sidan på en bil(måste trott jag var blind). Numer brukar jag bromsa lite då och då(vid väta och vinterväglag) för att vara säker på att skivorna är rena när man väl behöver dem, kör ju som så många andra med öppna alu-fälgar så det sprutar ju upp en del vatten där.

-JR

ExOrdis
            Deltagare

Det låter som det gamla hederliga saltfenomenet på glasade belägg.
              En inte alltför trevlig beläggning som ställer till det
              som du beskriver vid vissa tillfällen. Ibland räcker det med några hårda inbromsningar så är det borta, ialla fall till nästa saltbil
              lagt ut sin last….

Manor
              Deltagare

Hej !

Jag har också upplevt att bromsarna tar sämre efter körning på (ny)saltade vägar. Om man bromsar till lite då och då så har det inte varit något större bekymmer. Jag har dock aldrig upplevt att bromsverkan försvinner helt, utan bara att den blir sämre för ett kort ögonblick.

mvh Mats N

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.