› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Bromskolven, pressa eller skruva?
- Detta ämne har 7 svar, 1,544 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2010 kl. 16:05 #23397
hermelinen
DeltagareHej,
jag måste få in bromskolven på bilen, annars kommer inte mina nya belägg in.
Hur får jag in kolven? Ska den pressas elelr skruvas?Funkar det med någon av dessa?
http://biltema.se/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromskolvsverktyg/
http://biltema.se/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/
Tack på förhand.
21 maj, 2010 kl. 16:11 #202807kamikaze
DeltagarePressa är det som gäller, Biltemas variant som du hade i den första länken funkar kanon 🙂
Det funkar även med en stor polygrip men då måste du se till så inte kolven går in snett och kilar sig i oket, kan bli repor och förstöra packningar då.
21 maj, 2010 kl. 20:21 #202808Turbovin
DeltagareJag brukar använda mig av en tving med nån distans mot kolven.
23 maj, 2010 kl. 12:16 #202809Mumin
Deltagarejag kör med gammla belägget och med polygrip :p
23 maj, 2010 kl. 14:27 #202812Vince
KeymasterBåde tving lr polygrip funkar bra så länge du bara har en kolv.
Har du 2 lr fler så kommer de kolvarna på motsatt sida av oket att åka ur när du trycker in den ena (lr tänker jag fel här? :confused:).Biltemas verktyg trycker in båda kolvar samtidigt.
23 maj, 2010 kl. 15:04 #202810Christian S
DeltagareBåde tving lr polygrip funkar bra så länge du bara har en kolv.
Har du 2 lr fler så kommer de kolvarna på motsatt sida av oket att åka ur när du trycker in den ena (lr tänker jag fel här? :confused:).Biltemas verktyg trycker in båda kolvar samtidigt.
du har alldeles rätt i att det finns en risk att dom gör det men inte så mycket utan det brukar bara vara lite grann.
har själv det verktyget ifrån biltema och tycker att det funkar grymt bra (speciellt med tanke på priset), dåck så tycker jag att den är lite smal och hade gärna sett att den va lite bredare för när man pressar in alla 4 kolvarna i fram oken samtidigt så hade jag velat att den täckte lite mer av kolven så att det blir jämnare tryck när man pressar in dom.23 maj, 2010 kl. 15:44 #202813Vince
Keymasterdu har alldeles rätt i att det finns en risk att dom gör det men inte så mycket utan det brukar bara vara lite grann.
har själv det verktyget ifrån biltema och tycker att det funkar grymt bra (speciellt med tanke på priset), dåck så tycker jag att den är lite smal och hade gärna sett att den va lite bredare för när man pressar in alla 4 kolvarna i fram oken samtidigt så hade jag velat att den täckte lite mer av kolven så att det blir jämnare tryck när man pressar in dom.Du har för stora bromsar Christian :D!
23 maj, 2010 kl. 17:46 #202811Christian S
DeltagareDu har för stora bromsar Christian :D!
för stora kan man aldrig ha;)
jag har orginal bromsar på min, alltså orginal 4 kolvs ok fram och 2 kolvs ok bak, därimot så är skivorna och klossarna utbytta till bättre doningar fram:) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.