SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt bromsok gängpaj… sti -07

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Agnesson
    Deltagare

någon har tydligen haft bra gänglåsning här. för jag fick gängorna kvar på skruven…
      vågar man sätta helicoil här eller vad gör man?
      mvh niklas

Christian S
      Deltagare

är tyvärr rätt vanligt att gängorna går i oken och det utan att man lägger gänglåsning eller liknande på skruvarna när man monterar dom.
        ja det går bra med helicoil, är hur många som hells som kör med det.

GDB2003
        Deltagare

Hur svår är installation av Helicoil och är det ngt man gör själv?

challe
          Deltagare

Om du inte har tummen centralt placerad i handen så är det en ganska enkel grej att göra. Jag köpte Biltemas gängreparationssats, den funkar hur bra som helst.
            Det följer med ett speciellt borr och gängtapp som man använder.
            Jag tog lite loctite på insatsgängorna innan jag skruvade i dom i oket.
            Glöm dock inte att låta det härda innan du skruvar i bultarna till oket

t1hero
            Deltagare

Har samma problem.
              Mina okbultar är 12×1,5 biltemas är 12×1,75. Hitta ersättningsbult är väl inga problem en hålla isär de två olika bultarna kommer bli en framtida mardröm.

Har inte hittat reparationssats för 12×1,5.

challe
              Deltagare

Jag köpte nya bultar som är m12x1.75.
                Problemet löst

Jocke.T
                Deltagare

Verkar vara sjukligt vanligt att bultarna tar med sig en del av gängorna från oken när man lossar dom :/
                  Mina gjorde det och jag borrade, gängade och satte i helicoil (M12x1,5). Det blev kanonbra samt att jag slapp leta efter nya bultar 🙂

Ett tips är att nyttja en pelarborr (om det går) samt att kontrollera så att allt dras rakt 10 ggr extra 😛
                  Jag körde med vanlig borrmaskin och lyckades med hjälp av ett par extra ögon att få hålen raka.

GDB2003
                  Deltagare

Är det ngn som är intressade av nya bultar så har jag Subaru orginal 4st till bakoken, helt nya från England. Säljes till självkostnadspris.

clasen
                    Deltagare

Verkar vara sjukligt vanligt att bultarna tar med sig en del av gängorna från oken när man lossar dom :/
                      Mina gjorde det och jag borrade, gängade och satte i helicoil (M12x1,5). Det blev kanonbra samt att jag slapp leta efter nya bultar 🙂

Ett tips är att nyttja en pelarborr (om det går) samt att kontrollera så att allt dras rakt 10 ggr extra 😛
                      Jag körde med vanlig borrmaskin och lyckades med hjälp av ett par extra ögon att få hålen raka.

Beror förmodligen på att banjoskruven dragits för hårt så gängorna skadats redan vid åtdragning, och följer med ut sen. Brukar inte vara så stora problem på aluminium med någorlunda kvalité annars

Jocke.T
                      Deltagare

Beror förmodligen på att banjoskruven dragits för hårt så gängorna skadats redan vid åtdragning, och följer med ut sen. Brukar inte vara så stora problem på aluminium med någorlunda kvalité annars

Tänker du på banjoskruven till bromsslangen?
                        Jag syftade på bultarna till okhållarna.
                        Gängorna till banjon klarade sig bra på mina ok iaf 🙂

clasen
                        Deltagare

Tänker du på banjoskruven till bromsslangen?
                          Jag syftade på bultarna till okhållarna.
                          Gängorna till banjon klarade sig bra på mina ok iaf 🙂

Haha, ja jag trodde de var till bromsslangen.

Att gängorna pajar till okhållarna är ju ännu spännande, dom är ju inte ens fingängadeoch borde tåla mycket mer stryk.

t1hero
                          Deltagare

Var hittade du helicoil M12x1,5? (jobbet säkert, i en 4000:-sats)

Jocke.T
                            Deltagare

Var hittade du helicoil M12x1,5? (jobbet säkert, i en 4000:-sats)

En sån här beställde jag 🙂
                              http://www.ebay.com/itm/Thread-Repair-Kit-M12-X-1-5-X-16-3mm-Helicoil-Coil-Brand-New-15-Piece-/111168018364?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e22157bc

t1hero
                              Deltagare
                                Jocke.T
                                Deltagare

Tack, prisvärt!

Var så god 🙂
                                  Mycket prisvärd! Hade kassa gängor till hjulbultarna i ena navet på min Saab 9-5, passande nog så var det också M12x1.5.
                                  Dock så gillade det medföljande borret inte gjutjärnsnavet 😛

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.