› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › bromsok gängpaj… sti -07
- Detta ämne har 14 svar, 2,361 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av
Jocke.T.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2014 kl. 13:24 #32127
Agnesson
Deltagarenågon har tydligen haft bra gänglåsning här. för jag fick gängorna kvar på skruven…
vågar man sätta helicoil här eller vad gör man?
mvh niklas6 april, 2014 kl. 15:21 #267351Christian S
Deltagareär tyvärr rätt vanligt att gängorna går i oken och det utan att man lägger gänglåsning eller liknande på skruvarna när man monterar dom.
ja det går bra med helicoil, är hur många som hells som kör med det.26 april, 2014 kl. 14:42 #267359GDB2003
DeltagareHur svår är installation av Helicoil och är det ngt man gör själv?
26 april, 2014 kl. 15:29 #267349challe
DeltagareOm du inte har tummen centralt placerad i handen så är det en ganska enkel grej att göra. Jag köpte Biltemas gängreparationssats, den funkar hur bra som helst.
Det följer med ett speciellt borr och gängtapp som man använder.
Jag tog lite loctite på insatsgängorna innan jag skruvade i dom i oket.
Glöm dock inte att låta det härda innan du skruvar i bultarna till oket24 maj, 2014 kl. 13:34 #267356t1hero
DeltagareHar samma problem.
Mina okbultar är 12×1,5 biltemas är 12×1,75. Hitta ersättningsbult är väl inga problem en hålla isär de två olika bultarna kommer bli en framtida mardröm.Har inte hittat reparationssats för 12×1,5.
25 maj, 2014 kl. 19:56 #267350challe
DeltagareJag köpte nya bultar som är m12x1.75.
Problemet löst25 maj, 2014 kl. 21:07 #267352Jocke.T
DeltagareVerkar vara sjukligt vanligt att bultarna tar med sig en del av gängorna från oken när man lossar dom :/
Mina gjorde det och jag borrade, gängade och satte i helicoil (M12x1,5). Det blev kanonbra samt att jag slapp leta efter nya bultar 🙂Ett tips är att nyttja en pelarborr (om det går) samt att kontrollera så att allt dras rakt 10 ggr extra 😛
Jag körde med vanlig borrmaskin och lyckades med hjälp av ett par extra ögon att få hålen raka.26 maj, 2014 kl. 10:50 #267360GDB2003
DeltagareÄr det ngn som är intressade av nya bultar så har jag Subaru orginal 4st till bakoken, helt nya från England. Säljes till självkostnadspris.
26 maj, 2014 kl. 15:27 #267361clasen
DeltagareVerkar vara sjukligt vanligt att bultarna tar med sig en del av gängorna från oken när man lossar dom :/
Mina gjorde det och jag borrade, gängade och satte i helicoil (M12x1,5). Det blev kanonbra samt att jag slapp leta efter nya bultar 🙂Ett tips är att nyttja en pelarborr (om det går) samt att kontrollera så att allt dras rakt 10 ggr extra 😛
Jag körde med vanlig borrmaskin och lyckades med hjälp av ett par extra ögon att få hålen raka.Beror förmodligen på att banjoskruven dragits för hårt så gängorna skadats redan vid åtdragning, och följer med ut sen. Brukar inte vara så stora problem på aluminium med någorlunda kvalité annars
26 maj, 2014 kl. 17:33 #267353Jocke.T
DeltagareBeror förmodligen på att banjoskruven dragits för hårt så gängorna skadats redan vid åtdragning, och följer med ut sen. Brukar inte vara så stora problem på aluminium med någorlunda kvalité annars
Tänker du på banjoskruven till bromsslangen?
Jag syftade på bultarna till okhållarna.
Gängorna till banjon klarade sig bra på mina ok iaf 🙂26 maj, 2014 kl. 23:51 #267362clasen
DeltagareTänker du på banjoskruven till bromsslangen?
Jag syftade på bultarna till okhållarna.
Gängorna till banjon klarade sig bra på mina ok iaf 🙂Haha, ja jag trodde de var till bromsslangen.
Att gängorna pajar till okhållarna är ju ännu spännande, dom är ju inte ens fingängadeoch borde tåla mycket mer stryk.
28 maj, 2014 kl. 16:45 #267357t1hero
DeltagareVerkar vara sjukligt vanligt att bultarna tar med sig en del av gängorna från oken när man lossar dom :/
Mina gjorde det och jag borrade, gängade och satte i helicoil (M12x1,5). Det blev kanonbra samt att jag slapp leta efter nya bultar 🙂Ett tips är att nyttja en pelarborr (om det går) samt att kontrollera så att allt dras rakt 10 ggr extra 😛
Jag körde med vanlig borrmaskin och lyckades med hjälp av ett par extra ögon att få hålen raka.Var hittade du helicoil M12x1,5? (jobbet säkert, i en 4000:-sats)
28 maj, 2014 kl. 16:53 #267354Jocke.T
DeltagareVar hittade du helicoil M12x1,5? (jobbet säkert, i en 4000:-sats)
En sån här beställde jag 🙂
http://www.ebay.com/itm/Thread-Repair-Kit-M12-X-1-5-X-16-3mm-Helicoil-Coil-Brand-New-15-Piece-/111168018364?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e22157bc28 maj, 2014 kl. 19:05 #267358t1hero
DeltagareEn sån här beställde jag 🙂
http://www.ebay.com/itm/Thread-Repair-Kit-M12-X-1-5-X-16-3mm-Helicoil-Coil-Brand-New-15-Piece-/111168018364?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e22157bcTack, prisvärt!
28 maj, 2014 kl. 19:33 #267355Jocke.T
DeltagareTack, prisvärt!
Var så god 🙂
Mycket prisvärd! Hade kassa gängor till hjulbultarna i ena navet på min Saab 9-5, passande nog så var det också M12x1.5.
Dock så gillade det medföljande borret inte gjutjärnsnavet 😛 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.