SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Bromspedalen helt stum.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Eiiiiik
    Deltagare

TJenare!

Ibland (har fått för mig att det är när men svänger mycket) så blir bromspedalen helt stum i sitt övre läge när man försöker bromsa. Har bara hänt någon gång men släpper sen efter kanske 1sekund och bromsarna tar som vanligt. Kan vara när jag rätar ut ratten igen.
      Någon som har någon idé om vad detta kan vara? Misstänkte först att det var något som kom i kläm, men inte riktigt övertygad om detta då det hände lite idag när jag skulle vända hos en kompis. Varken max rattutslag eller mycket fart..

Hade tänkt att börja följa med på lite ban-dagar med kompisen osv.. Men känns inte riktigt bra nu när detta har hänt någon gång.

Mvh Erik

FeA
      Deltagare

Bromsservon går på vakum. När du precis har gasat på så du fått laddtryck och sedan kliver på bromsen direkt så blir den stum, eftersom det inte är vakum i den. Brukar även kunna hända då man åker med vänsterbroms.

Sternborn
        Deltagare

Kan vara en trasig backventil till huvudbromscylindern den sitter monterad i den feta vakumslangen som går från insuget till bromsservot är den trasig eller om den saknas så kommer det in laddtryck i bromsservot

Eiiiiik
          Deltagare

Huvudbromscylindern går på vakum. När du precis har gasat på så du fått laddtryck och sedan kliver på bromsen direkt så blir den stum, eftersom det inte är vakum i den. Brukar även kunna hända då man åker med vänsterbroms.

Ok! Då förstår jag. Hur förhindrar man detta (om ens möjligt)? 🙂

// Erik

FeA
            Deltagare

// Erik

Det enda (?) sättet att bli av med det är att plocka bort bromsservon, men då lär du bygga om en del…

Det var någon som hade gjort en ”how-to” tråd här för några år sedan, med bilder och allt 🙂

Sternborn
              Deltagare

// Erik

Som jag skrev ovan så ska det sitta en backventil som förhindrar laddtrycket att nå bromsservot. 🙂

Eiiiiik
                Deltagare

Som jag skrev ovan så ska det sitta en backventil som förhindrar laddtrycket att nå bromsservot. 🙂

Jaha okey! Så byte av denna borde göra susen då? 🙂

Känns inte riktigt tryggt att susa omkring snabbt på en bana när detta kan hända 😛

Vet inte riktigt om det är okey egentligen, men fortsätter i denna tråden när vi ändå är igång. Satt en bolt-on hybriddump (sitter på IC) på kärran när jag köpte den också. Inget som är skadligt på något sätt eller? Står WRX på den och verkar på kartongen som att modellen är väldigt specifik till just min bil 🙂

Tack för all hjälp! Kört Honda innan. Så inte riktigt inne på detta än 😉

Sternborn
                  Deltagare

Jaha okey! Så byte av denna borde göra susen då? 🙂

Känns inte riktigt tryggt att susa omkring snabbt på en bana när detta kan hända 😛

Kontrollera först att det sitter en backventil där, kan ju vara så att någon bytt slangen utan att veta om att den sitter monterad i originalslangen. kläm på slangen mellan bromsservot och insuget så ska du känna att det sitter något hårt inne i slangen. För att kontrollera att backventilen funkar som den ska så ta bort slangen och blås i den så ska det bara gå att blåsa i en riktning.

Eiiiiik
                    Deltagare

Kontrollera först att det sitter en backventil där, kan ju vara så att någon bytt slangen utan att veta om att den sitter monterad i originalslangen. kläm på slangen mellan bromsservot och insuget så ska du känna att det sitter något hårt inne i slangen. För att kontrollera att backventilen funkar som den ska så ta bort slangen och blås i den så ska det bara gå att blåsa i en riktning.

Detta händer alltså inte varje gång.. Bara någon enstaka gång då och då.. Det är det som känns så konstigt :confused:
                      Har aldrig hänt när jag bara kör rakt fram. Vare sig det är vanlig körning eller riktiga gaspådrag.. Känns alltså enbart som att det kommer när jag svänger. Tror du fortfarande att det kan bero på samma sak?

Mvh
                      Erik

Sternborn
                      Deltagare

Detta händer alltså inte varje gång.. Bara någon enstaka gång då och då.. Det är det som känns så konstigt :confused:
                        Har aldrig hänt när jag bara kör rakt fram. Vare sig det är vanlig körning eller riktiga gaspådrag.. Känns alltså enbart som att det kommer när jag svänger. Tror du fortfarande att det kan bero på samma sak?

Mvh
                        Erik

Osäker men kontrollera backventilen så kan du ju utesluta det för det tar kanske 10 min att kolla den 🙂

Eiiiiik
                        Deltagare

Osäker men kontrollera backventilen så kan du ju utesluta det för det tar kanske 10 min att kolla den 🙂

Jag börjar där! Är det inte den så får vi försöka fundera vidare 🙂

AndreS
                          Deltagare

Kanske inte hjälper dig men det fenomenet har jag haft på både min nuvarande Impreza, min förra Audi A3 TSQ och min bror har märkt det på sin EVO3. Det sker bara när man legat länge på ”högt” laddtryck som tillexempel isbana där, iallafall jag, ligger längre på samma växel än då jag kör vanlig bana. Kan även hända då man gör ringar eftersom man även då ligger länge på samma varvtal/laddtryck.
                            Nu gissar jag bara men tror det beror på att backventilen inte kan stå emot laddtrycket en längre tid utan det läcker igenom lite tills bromsservon blir ”full”.
                            Har ingen lösning på problemet men har lärt mig leva med det.

Eiiiiik
                            Deltagare

Kanske inte hjälper dig men det fenomenet har jag haft på både min nuvarande Impreza, min förra Audi A3 TSQ och min bror har märkt det på sin EVO3. Det sker bara när man legat länge på ”högt” laddtryck som tillexempel isbana där, iallafall jag, ligger längre på samma växel än då jag kör vanlig bana. Kan även hända då man gör ringar eftersom man även då ligger länge på samma varvtal/laddtryck.
                              Nu gissar jag bara men tror det beror på att backventilen inte kan stå emot laddtrycket en längre tid utan det läcker igenom lite tills bromsservon blir ”full”.
                              Har ingen lösning på problemet men har lärt mig leva med det.

Detta låter jätte rimligt faktiskt! Som sagt så har det bara hänt ibland (Bl.a efter jag sladdat och gjort lite ringar) 😛
                              Då är det säkert backventilen som många har chansat på tidigare! Ska man byta denna eller är det bara att köpa läget kanske?
                              Underbart forum detta! Är supernöjd med Imprezan och saknar inte Hondan alls mycket faktiskt 😀

Mvh Erik

specialized
                              Deltagare

Läs vad Fea skriver 🙂

För att bli av med problemen helt och hållet så måste du bygga om, och köra utan bromsservot.

Rallyåkarna lider ju av detta då de åker med mycket vänsterbroms + att de har respons som gör att du har laddtryck HELA tiden, även när du släpper gasen.
                                Man tappar då servoverkan ganska omgående, om man har servo kopplat som på våra bilar 🙂
                                Därför kör de flesta rallyåkare utan en sådan servolösning som vi har .

Det har funnits en guide skriven av ”foss”, hur man bygger om och tar bort servot 🙂

Eiiiiik
                                Deltagare

Läs vad Fea skriver 🙂

För att bli av med problemen helt och hållet så måste du bygga om, och köra utan bromsservot.

Rallyåkarna lider ju av detta då de åker med mycket vänsterbroms + att de har respons som gör att du har laddtryck HELA tiden, även när du släpper gasen.
                                  Man tappar då servoverkan ganska omgående, om man har servo kopplat som på våra bilar 🙂
                                  Därför kör de flesta rallyåkare utan en sådan servolösning som vi har .

Det har funnits en guide skriven av ”foss”, hur man bygger om och tar bort servot 🙂

Jaha, okey. Då förstår jag!
                                  Trodde kanske att min backventil va lite trött och kanske släppte igenom lite, och att detta kunde förbättras lite genom att byta den. Men då är den säkert som den ska vara och bara att gilla läget då? 🙂
                                  Blev lite orolig bara, då jag gärna vill börja hänga med och köra lite bana :p

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.