- Detta ämne har 13 svar, 1,759 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av t1hero.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2013 kl. 06:52 #30342t1heroDeltagare
Jag har ett lite udda bromsproblem som jag inte vet hur jag skall felsöka. Jag är heller inte säker på att det gör något, men det uppkom oväntat och förbryllar mig. På en ren gatbil hade jag inte brytt mig men jag tänkte köra en hel del på bana i sommar.
- När jag bromsar så tar pedalen lågt men stumt
- Bromsar jag igen inom en kort stund så tar pedalen högt
- Bra bromsverkan i båda fallen, ingen svampighet förutom från torpedväggen, inga vibrationer i pedalen
- Bromsvätskenivån är normal, RBF600 byttes sensommar/höst 2012
- Fenomenet återkommer efter 500m
Diagnosen stämmer mot kolvknockback, men så skeva är inte skivorna.
4 maj, 2013 kl. 06:56 #256141TomKDeltagareVakumslangen med backventilen är hel?
6 maj, 2013 kl. 09:46 #256152DashDeltagareHar precis samma fel på min GT. Tänkte att det skulle lösa sig när jag för två veckor sedan renoverade oken, bytte vätska i hela systemet och trippelluftade det men icke.
Exakt samma problem som dig. Aningen irriterande.
Vakumslangen med backventilen är hel?
Vart sitter denna lilla pryl?
6 maj, 2013 kl. 09:57 #256142TomKDeltagareHar precis samma fel på min GT. Tänkte att det skulle lösa sig när jag för två veckor sedan renoverade oken, bytte vätska i hela systemet och trippelluftade det men icke.
Exakt samma problem som dig. Aningen irriterande.
Vart sitter denna lilla pryl?
Den sitter i slangen som sitter mellan insug och bromsservot.
6 maj, 2013 kl. 15:31 #256147t1heroDeltagareTack för förslaget TomK kollade lite och den ser OK ut.
Men, jag inbillar mig att om man tappar vacumet så borde felet bli att servoverkan uteblir, eller förminskas om det är ett litet hål.
6 maj, 2013 kl. 18:20 #256151TypeRDeltagareHave you checked that all the pistons are free in all calipers.
6 maj, 2013 kl. 18:28 #256143TomKDeltagareTack för förslaget TomK kollade lite och den ser OK ut.
Men, jag inbillar mig att om man tappar vacumet så borde felet bli att servoverkan uteblir, eller förminskas om det är ett litet hål.
Jo, men om den lilla backventilen går sönder så får du laddtryck i bromsservot och då blir det intressant! 🙂
6 maj, 2013 kl. 20:03 #256148t1heroDeltagareJo, men om den lilla backventilen går sönder så får du laddtryck i bromsservot och då blir det intressant! 🙂
Låter rimligt, var sitter backventilen, skruvad i blocket?
6 maj, 2013 kl. 20:05 #256144TomKDeltagareLåter rimligt, var sitter backventilen, skruvad i blocket?
Nej den sitter mitt i slangen.
7 maj, 2013 kl. 16:04 #256149t1heroDeltagareJag kände mig så säker på diagnosen att jag beställde en ny slang idag.
7 maj, 2013 kl. 16:15 #256145TomKDeltagareJag kände mig så säker på diagnosen att jag beställde en ny slang idag.
Ok, annars är det bara att blåsa/suga i slangen så märker man om den funkar.
11 maj, 2013 kl. 11:05 #256150t1heroDeltagareOk, annars är det bara att blåsa/suga i slangen så märker man om den funkar.
Jag skulle gjort det men det var engångsslangklämmor så jag blev lat.
Jag är väldigt glad och stolt över att min första gissning var knockback, jag är väldigt ledsen över att jag hade rätt. Hjullagret är slut, det gick otroligt fort, igår skrapade det lite när man svängde, i dag efter en mil så började bilen rycka i sidled, vågade mig på att köra hem. Hjul och bromsskiva sitter helt löst endast oket förhindrar wobbel.
Hur svårt är det att byta hjullager själv? Vet inte om jag vågar åka hela vägen till verkstaden.
Köpesannons följer…..
16 maj, 2013 kl. 01:20 #256153GråbenDeltagareSkulle inte köra fordonet så som du beskriver det då det kan bli dyrt. Nav,drivaxel,ok,bromskiva. har du tur så ramlar inte lagret i småbitar när du tar bort navet. avdragare är ett måste och eventuellt värme. :/
31 maj, 2013 kl. 15:09 #256146t1heroDeltagareMitt problem är löst av ett hjullagerbyte.
Har precis samma fel på min GT. Tänkte att det skulle lösa sig när jag för två veckor sedan renoverade oken, bytte vätska i hela systemet och trippelluftade det men icke.
Exakt samma problem som dig. Aningen irriterande.
Löste det sig? Hissa upp bilen och känn på hjulen om de är glappa.
(behöver du en backventil så har jag dylik slang Subaru original liggande 🙂Skulle inte köra fordonet så som du beskriver det då det kan bli dyrt. Nav,drivaxel,ok,bromskiva. har du tur så ramlar inte lagret i småbitar när du tar bort navet. avdragare är ett måste och eventuellt värme. :/
Lämnade in till professionella mekaniker.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.