Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30342
    t1hero
    Deltagare

      Jag har ett lite udda bromsproblem som jag inte vet hur jag skall felsöka. Jag är heller inte säker på att det gör något, men det uppkom oväntat och förbryllar mig. På en ren gatbil hade jag inte brytt mig men jag tänkte köra en hel del på bana i sommar.

      • När jag bromsar så tar pedalen lågt men stumt
      • Bromsar jag igen inom en kort stund så tar pedalen högt
      • Bra bromsverkan i båda fallen, ingen svampighet förutom från torpedväggen, inga vibrationer i pedalen
      • Bromsvätskenivån är normal, RBF600 byttes sensommar/höst 2012
      • Fenomenet återkommer efter 500m

      Diagnosen stämmer mot kolvknockback, men så skeva är inte skivorna.

      #256141
      TomK
      Deltagare

        Vakumslangen med backventilen är hel?

        #256152
        Dash
        Deltagare

          Har precis samma fel på min GT. Tänkte att det skulle lösa sig när jag för två veckor sedan renoverade oken, bytte vätska i hela systemet och trippelluftade det men icke.

          Exakt samma problem som dig. Aningen irriterande.

          Vakumslangen med backventilen är hel?

          Vart sitter denna lilla pryl?

          #256142
          TomK
          Deltagare

            Har precis samma fel på min GT. Tänkte att det skulle lösa sig när jag för två veckor sedan renoverade oken, bytte vätska i hela systemet och trippelluftade det men icke.

            Exakt samma problem som dig. Aningen irriterande.

            Vart sitter denna lilla pryl?

            Den sitter i slangen som sitter mellan insug och bromsservot.

            #256147
            t1hero
            Deltagare

              Tack för förslaget TomK kollade lite och den ser OK ut.

              Men, jag inbillar mig att om man tappar vacumet så borde felet bli att servoverkan uteblir, eller förminskas om det är ett litet hål.

              #256151
              TypeR
              Deltagare

                Have you checked that all the pistons are free in all calipers.

                #256143
                TomK
                Deltagare

                  Tack för förslaget TomK kollade lite och den ser OK ut.

                  Men, jag inbillar mig att om man tappar vacumet så borde felet bli att servoverkan uteblir, eller förminskas om det är ett litet hål.

                  Jo, men om den lilla backventilen går sönder så får du laddtryck i bromsservot och då blir det intressant! 🙂

                  #256148
                  t1hero
                  Deltagare

                    Jo, men om den lilla backventilen går sönder så får du laddtryck i bromsservot och då blir det intressant! 🙂

                    Låter rimligt, var sitter backventilen, skruvad i blocket?

                    #256144
                    TomK
                    Deltagare

                      Låter rimligt, var sitter backventilen, skruvad i blocket?

                      Nej den sitter mitt i slangen.

                      #256149
                      t1hero
                      Deltagare

                        Jag kände mig så säker på diagnosen att jag beställde en ny slang idag.

                        #256145
                        TomK
                        Deltagare

                          Jag kände mig så säker på diagnosen att jag beställde en ny slang idag.

                          Ok, annars är det bara att blåsa/suga i slangen så märker man om den funkar.

                          #256150
                          t1hero
                          Deltagare

                            Ok, annars är det bara att blåsa/suga i slangen så märker man om den funkar.

                            Jag skulle gjort det men det var engångsslangklämmor så jag blev lat.

                            Jag är väldigt glad och stolt över att min första gissning var knockback, jag är väldigt ledsen över att jag hade rätt. Hjullagret är slut, det gick otroligt fort, igår skrapade det lite när man svängde, i dag efter en mil så började bilen rycka i sidled, vågade mig på att köra hem. Hjul och bromsskiva sitter helt löst endast oket förhindrar wobbel.

                            Hur svårt är det att byta hjullager själv? Vet inte om jag vågar åka hela vägen till verkstaden.

                            Köpesannons följer…..

                            #256153
                            Gråben
                            Deltagare

                              Skulle inte köra fordonet så som du beskriver det då det kan bli dyrt. Nav,drivaxel,ok,bromskiva. har du tur så ramlar inte lagret i småbitar när du tar bort navet. avdragare är ett måste och eventuellt värme. :/

                              #256146
                              t1hero
                              Deltagare

                                Mitt problem är löst av ett hjullagerbyte.

                                Har precis samma fel på min GT. Tänkte att det skulle lösa sig när jag för två veckor sedan renoverade oken, bytte vätska i hela systemet och trippelluftade det men icke.

                                Exakt samma problem som dig. Aningen irriterande.

                                Löste det sig? Hissa upp bilen och känn på hjulen om de är glappa.
                                (behöver du en backventil så har jag dylik slang Subaru original liggande 🙂

                                Skulle inte köra fordonet så som du beskriver det då det kan bli dyrt. Nav,drivaxel,ok,bromskiva. har du tur så ramlar inte lagret i småbitar när du tar bort navet. avdragare är ett måste och eventuellt värme. :/

                                Lämnade in till professionella mekaniker.

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.