- Detta ämne har 20 svar, 2,267 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 8 månader sedan av Subbarist.
-
FörfattareInlägg
-
14 oktober, 2002 kl. 18:49 #1940honksterDeltagare
Ser ut som jag måste fylla på bromsvätska…Det är tydligen viktigt att man inte blandar bromsvätskor…??Finns det många olika bromsvätskor och kan man köpa dem på “macken” eller på subaverkstaden?
/Blå Gt-99Åre
26 december, 2002 kl. 20:46 #48028AllanDeltagareJapp jag är oxo på gång..men jag vet inte vilken typ jag ska ha. Vad har Ni andra provat som Ni kan rekommendera? Har väl förstått att man ska ha en 5.1 vätska men vilka funkar bra? Är dyrast bäst?
->Honkster: Hur gick det med bytet..är du klar?
/Allan
—
I’m a cop and you will respect my authoritah!27 december, 2002 kl. 18:51 #48041agentenDeltagareTjenare Föresten god fortsättnig
Vad jag vet är silicon vätskkan ?
BästMVH Skåne Kent
2 januari, 2003 kl. 14:00 #48032FELbilDeltagareDet finns tre typer av bromsvätskor:
*Polyglykol-eter baserad olja – vanligast förekommande på marknaden.Hygroskopisk=tar upp fukt(vattenånga).Mitt personliga val. Finns som DOT3,4,Super4 samt 5.1
*Silikon baserad olja – ej för hårdare bruk.Behöver ej bytas.Ej hygroskopisk.DOT5
*Silikon-ester baserade oljor – behöver ej bytas.Castrol patent.DYR!Reference Standard for testing:
FMVSS 116 Requirements DOT 3 DOT 4 DOT 5
Dry boiling point min. °C 205 230 260
Wet boiling point min. °C 140 155 180
Cold viscosity at -40°C mm²/s 1500 1800 900
Wet boiling point = after 3.5% moisture absorptionEn liten lista över några vanliga högpresterande bromsvätskor.
Observera att en DOT Super4 kan vara bättre än en DOT5.1 olja.Brake Fluid – Dry boiling point min.°C – Wet boiling point min.°C
Castrol SRF – 310°C – 270°C
Motul RBF 600 – 312°C – 216°C
AP 600 – 300°C – 210°C
ATE ‘Super Blue’ – 280°C – 200°C
Castrol Response ‘Super DOT 4’ – 280°C – 190°C
AP Ultra 5.1 – 270°C – 186°C
AP 550/1 – 287°C – 140°CDet är högsta möjliga våta kokpunkt man vill ha på banträffen/hård gatkörning.
Med vänlig hälsning
Mikael R2 januari, 2003 kl. 14:49 #48031KvarnisDeltagareDet är därför man kör med Castrol SRF ;):D
/Kvarnis
2 januari, 2003 kl. 22:59 #48033FELbilDeltagare>Det är därför man kör med Castrol SRF ;):D
>
>/KvarnisJapp!
Något annat duger INTE i min värld.Jag kan dock förstå dem som tycker att en 500hundring är dyrt – MEN
lyckas man ändå få pedalen i botten ska man nog överväga en förarkurs 😉Annars tror jag att AP eller Motul duger till de flesta för halva summan.
Med vänlig hälsning
Mikael R4 januari, 2003 kl. 21:01 #48039honksterDeltagareLAST EDITED ON Jan-04-03 AT 10:01PM (GMT)
>Japp jag är oxo på gång..men jag vet inte vilken typ jag ska ha. Vad
>har Ni andra provat som Ni kan rekommendera? Har väl förstått att man
>ska ha en 5.1 vätska men vilka funkar bra? Är dyrast bäst?
>
>->Honkster: Hur gick det med bytet..är du klar?
>
>/Allan
>
>–
>I’m a cop and you will respect my authoritah!Jag har bytt nu.. Snackade med Fûrstenhoff om detta och de sa DOT 5 utan silicon…Detta var de mkt säkra på..Så mkt vet jag ialf
-HonKster- Blå My99 Kombi@Åre
17 februari, 2003 kl. 15:34 #48029AllanDeltagareHur mycket olja behöver man då? Tänkte lufta och byta ut all bromsvätska i systemet. Det står ju inte ens i manualen eller i FAQ:en..
En eller två liter?
—
I’m a cop and you will respect my authoritah!17 februari, 2003 kl. 19:33 #48040honksterDeltagareLäste en tråd om detta här ngnstans nyligen, men hittar den inte…hmm skumt. Men det är väl bara att tömma ut vätskan, och sedan fylla upp till fullt. var noga dock med att fylla på hela tiden så att du inte får luft i systemet:o
————————————–
-HonKster- Blå My99 Kombi@Årehttp://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556
18 februari, 2003 kl. 11:29 #48023OzODeltagare>Hur mycket olja behöver man då? Tänkte lufta och byta ut all
>bromsvätska i systemet. Det står ju inte ens i manualen eller i
>FAQ:en..
>
>En eller två liter?
—Knappt en liter.
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
“It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”25 mars, 2003 kl. 09:24 #48034MangeDeltagareNär man byter bromsvätska i imprezan. Finns det några knep man måste veta? typ ta bort ABS säkringen.
Jag vet i vilken ordning man ska lufta iaf
/Mange – Har sökt på forumet men inte hittat något svar.
25 mars, 2003 kl. 16:22 #48042JjulleDeltagareHär är nog diskutionen ni letar efter, finns en bra länk till scoobymoods om jag inte minns fel.
http://bbs.impreza.nu/dcforum/DCForumID10/118.html
//Julle
6 april, 2003 kl. 12:53 #48024Janne248DeltagareÄr den här något att ha:
AP551 AP Racing 551 1/2 l kokp 290ºC 165:-
Som finns här: http://www.lindberg-import.com/webbshop/???
Hur mycket går det i systemet? räcker det att köpa 1½ liter?/Janne
SSI Galleri
________________
Hemsida6 april, 2003 kl. 12:55 #48035MangeDeltagareDet räcker med 1 liter.
/Mange
6 april, 2003 kl. 14:07 #48025Janne248DeltagareTack, men är det något att ha då?
Eller skall man köpa EBC’s vätska???/Janne
SSI Galleri
________________
Hemsida -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.