- Detta ämne har 8 svar, 1,777 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 6 månader sedan av ILiveToRide.
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2017 kl. 17:24 #35236gluffisDeltagare
Idag släpade jag in orginalfälgarna till min BRZ i förrådet och reagerade över hur tunga dom är. Det är trots allt bara 17×7 med 215 sulor på. Vill klart minnas att Evon’s orginal Enkei 17×8 är betydligt lättare.
Har nån vägt sina orginalfälgar med däck ? Spontant kändes det som runda slängar 20kg för däck o fälg.
Däcktryckssensorerna, dom kan man kasta på eftermarknadsfälgar eller måste man aptera nya på nått vis ? BRZ’an verkar inte mäta på ABS kransar som Folkwagn/BMW gör?
Kommer nog köpas ett set 18×7 fram och 18×8 eller så bak , troligen Superleggera/Ultraleggera eller motsvarande ganska snart.
Skala av ett par kilo per hörn borde göra under för prestanda/känsla. Evon skalade jag av 7kg per fälg genom o byta från några Antera till Ultraleggera 🙂
Som kuriosa så väger en 18×8 O.Z Ultraleggera 9kg 🙂
12 februari, 2017 kl. 21:48 #285979Boxer_McBobbinsDeltagareKul med nån mer som kör BRZ! Det stämmer att originalfälgarna väger mycket. Minns inte hur mycket på rak arm. Annat lättviktsalternativ är Enkei RPF1.
Att köpa fälgar med vidare diameter lägger mest på mer vikt, bättre att satsa på bredare.
13 februari, 2017 kl. 20:05 #285974gluffisDeltagareJo, 1″ bredare skulle göra mycket, framförallt bak. Det är noll fäste i vinterdäcken i alla fall 😀
17×8″ bak och 17×7 fram tror jag är en bra kombo, kan man åka 225 fram och 235 bak utan problem.
14 februari, 2017 kl. 05:48 #285980Boxer_McBobbinsDeltagareAbsolut! Jag körde 225/40 (17×7) runt om i somras på bl.a. Kinnekulle (nankang NS-2R). Det gick bra, men funderar på 17×8 eller tom 17×9 runtom.
21 februari, 2017 kl. 18:12 #285975gluffisDeltagareMmm, tror jag kommer behålla 7″ fram och öka på 1″ bak.
Blir inte mer än konbana troligen för mig med BRZ’an till o börja med. Har trots allt en Evo8 i garaget för trackdays 😀
27 mars, 2017 kl. 17:20 #285976gluffisDeltagareKan meddela att en orginal BRZ fälg med däck väger 20kg. Jämfört med mina Evo fälgar 18×8″ med 235or på som väger in på 16kg vill jag minnas. Orginal fälg+däck till V70n vägde 17kg, men det är bara 16″ 205/55 😉
Dags o shoppa nytt 😀
27 mars, 2017 kl. 19:52 #285978Christian SDeltagaretänk bara på att alla däck väger inte lika mycket, vissa är tyngre än andra.
28 mars, 2017 kl. 07:56 #285977gluffisDeltagareJapps det har jag koll på. Till Evon väger däcken 9-10kg fälgen 6-7kg.
Sedan kan jag tycka att vinterfälgarna till BRZ’an var snyggare än sommarfälgarna 🙂
Får leta fram lite OZ Super/Ultraleggera helt enkelt. 5×100 är hyfsat vanligt bultmönster.
25 juni, 2017 kl. 15:53 #285981ILiveToRideDeltagareOriginal fälgarna är väl överdimensionerade för att hålla en livslängd, tål nog mycket mer stryk än de flesta eftermarknads (icke rally) fälgar. Har krök ett par OZ t.ex.
Går in rätt mycket däck i dessa också.
Jag har 18×8,5 ET42 med 245/40-18. Men den är bara bruksbil, så original hög.
Bak skulle man kunna åka lägre ET och bredare däck utan problem. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.