- Detta ämne har 8 svar, 999 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av epoxxy.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2012 kl. 18:41 #27535epoxxyDeltagare
Vid installation av kamöverfall på insugssidan så ska bultarna dras med 20nm i en viss ordning. Dom första 4 går kanon, inte en tillstymmelse till problem. Men dom 2 sista som sitter närmast kamdrevet har fått för sig att sträckas ut och gå av?!
Och dom sträcks ut nära där gängorna slutar. VARFÖR?!
Har gjort slut på 6st bultar nu.
Hade godset i motorn varit slut så hade bulten börjat slinta innan. Det här tyder på skitkvallitet på originalbultar. Eller?
20 januari, 2012 kl. 20:19 #235461TimzzonDeltagareen av mina sånna gick av när jag körde 🙁 så visst kan det vara dålig kvalite i dom.. ser dessutom att på bulten till vänster om den som är av har “sträckt” sig vid samma ställe som den andra är av.
23 januari, 2012 kl. 05:40 #235465epoxxyDeltagareSvårt att se på bilden. Men alla bultarna sträckte sig på samma ställe. Ska till verkstaden nu och se vad dom säger.
23 januari, 2012 kl. 11:30 #235463iron m///DeltagareDom närmast kam drevet ska inte dras lika hårt. Har gjort samma fel som du en gång står fel i manualen!!
Jag drog bara mina för hand lagom hårt.
Mvh24 januari, 2012 kl. 06:04 #235466epoxxyDeltagareJag fick svaret från verkstaden att han trodde att det var sinnessjukt att dra med 20nm som står i manualen. Men med ditt påstående + hans påstående + vetskapen om att det är 2 olika artikelnummer på bultarna närmast kamdreven och resten av bultarna på överfallen fick mig att kolla i manualen en gång till.
Jag har hela tiden tolkat T3 som insugssidan och T2 som utblåssidan, men med din kommentar där så menar nog dom att T3 är alla bultar förutom dom närmast kamdreven. Och T2 ÄR just dom bultarna vid kamdreven. Korkat sätt att rita upp det bara.
Detta innebär nog att jag har redan dragit höger sida fel.Skall på torsdag även revidera denna nya information med verkstaden. Återkommer med mera info efter det.
Bör jag byta packboxarna igen?
24 januari, 2012 kl. 07:59 #235464iron m///DeltagareNej behöver du inte göra… Åter kom med bullt info 😀
24 januari, 2012 kl. 17:49 #235462RednavasDeltagareHade samma problem med mina bultar, även andra bultar tex till oljepumpen. Jag beställde nya på Subaru men dom kanske är lika kass? kanske gjorde bort mej då det kanske är samma kvalle på dom nya??
24 januari, 2012 kl. 20:02 #235467epoxxyDeltagarekan vara slitna bultar. verkstaden hade svårt att förstå att dom små bullarna skulle dras i 20nm. jag kommer köra 18nm på nästa bultar som ska ha 20nm
28 januari, 2012 kl. 21:35 #235468epoxxyDeltagareEfter att nu har fått kolla i verkstadens manual så står det 10nm på alla bultar, och i min manual 10nm och 20nm. Men ingen vet vilkens manual som är nyast. Så det fick bli 10nm på bultarna som är närmast kamdreven och 15nm på resten av bultarna. Det kändes kanon i ryggmärgen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.