› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bultarna med fjäder till avgas
- Detta ämne har 17 svar, 1,207 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 5 månader sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
6 januari, 2004 kl. 12:49 #2356
Niklas
DeltagareNär jag slängde på nya downpipen var jag tvungen att slänga de gamla bultarna med fjäder (fjädern behöll jag) som sitter vid fästet mellan downpipen och mellanröret. Rostiga och den ena var böjd pga starka IT-killar som skruvade. Vi slängde dit två rostfria bultar med två brickor på för att fjädern inte skulle gå över bultens 13-skalle. Nu är det så att man måste dra åt ganska regält och brickorna pallar inte trycket vilket har fått dem att bli lite konformiga. Var på GDSen imorse och spände och biljudet under bilen försvann. Vi tog en tur och när vi kom hem var det där igen. Antar att brickorna har konat sig ytterligare.
Skall man slänga på 4-5 brickor på var sida fästet eller skall man åka iväg till Subaru-verkstad och köpa sig två nya fräscha bultar som passar med fjädern istället? Funderar på det senare för att få det regält gjort.
Någon som har en aning eller en bar gissning på vad bultarna kan kosta, eventuellt med fjäder (kanske bara säljs med)? Lär ju vara Subarus egna grejor så jag gissar att de säkert inte är gratis varjefall. Men det kan ju vara värt att få nya orginalprylar som håller ihop pipan.
/A – BLITZ låter väldigt mycket! 😮
6 januari, 2004 kl. 15:27 #51375Niklas
DeltagareJo, det är sant. Om de hade haft lika stora skallar som orginalen så borde det ju funka tycker man…
6 januari, 2004 kl. 16:31 #51367Subbahenke
DeltagareDu kom ihåg att flytta den konade packningen från orginal DP:n till den nya va? Dum fråga men jag glömde det när jag höll på och vart nästan tokig på kuppen när jag skulle få det tätt. Man behöver inte dra ihop det så jättehårt när man väl hade flyttat den ..
Mvh Henke
6 januari, 2004 kl. 16:44 #51369Blocken
Deltagarehttp://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=22871
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=22236
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=22581
Något av ovanstående borde väl funka?
/AB
6 januari, 2004 kl. 19:21 #51376Niklas
DeltagareSubbahenke: Självklart glömde jag den packningen. Fan också. Skulle bytt nu ikväll men jag fick inte av den gamla packningen. Fan också igen. Får ringa MLS och höra om de har en packning hemma och nya bultar så allt är nytt och fräscht. Skulle vara najs…
Att det alltid är något man skall glömma…typiskt IT-killar…yra och vilse. Fast som den satt på orginal-downpipen så hade vi inte fått av den i helgen.
6 januari, 2004 kl. 21:31 #51368Subbahenke
Deltagare>Subbahenke: Självklart glömde jag den packningen. Fan också.
>Skulle bytt nu ikväll men jag fick inte av den gamla
>packningen. Fan också igen. Får ringa MLS och höra om de har
>en packning hemma och nya bultar så allt är nytt och fräscht.
>Skulle vara najs…
>
>Att det alltid är något man skall glömma…typiskt
>IT-killar…yra och vilse. Fast som den satt på
>orginal-downpipen så hade vi inte fått av den i helgen.Hehe misstänkte nästan att du glömt det. Bänd lös den gamla med en kniv eller liknande. Du måste liksom ta spjärn mot flänsen..
Mvh Henke
7 januari, 2004 kl. 06:42 #51377Niklas
DeltagareDen gamla gick sönder då jag försökte få bort den. Skall köpa mig en ny istället.
7 januari, 2004 kl. 11:06 #51379Niklas
DeltagarePackningen mellan downpipe och mellanrör kostade 325kr. Hoppas inte Göteborg är extra dyrt på Subaru-grejor.
EDIT: Men det är inte mycket att be för, jag måste täta röret och den gamla packningen sitter som limmad till den gamla downpipen. Den pulveriseras / rivs sönder när jag försöker ta av den med tång eller skruvmejsel.Vet ej vad de skruvarna kostade, kan ta reda på det ikväll när jag skall dit. Men jag har inte råd med mer grejor nu. Downpipes-historian börjar redan bli för dyr för mig och mina sparplaner.
8 januari, 2004 kl. 16:21 #51372xmax
Deltagarehejsan!
va nyss å köpte en sådan packning på mecko. 40:-.
8 januari, 2004 kl. 18:57 #51380Niklas
DeltagareHmm, passar den på Imprezan då?
8 januari, 2004 kl. 22:15 #51373xmax
Deltagarevarför skulle den inte göra det?
dom där packningarna finns ju över allt! d e ju nästan att dom har sådana på korvkiosken. finns en storlek för stor på ok med 20kr tar dom?! så om du inte har installerat packningen så tycker ja att du ska lämna tillbaka den med en liten hälsning att subaruverkstan kan göra sina inköp genom mekonomen.mvh
Daniel9 januari, 2004 kl. 06:46 #51381Niklas
DeltagareLugn o fin, inte vet väl jag om det är unika Subaru-grejor eller om det är nån utformning som alla bilmärken kör med.
Skall åka till Mekonomen ikväll och se om de har en sådan packning inne. Tar med min som tydligen är gjord av guld och jämför utformning.
9 januari, 2004 kl. 23:36 #51382Niklas
DeltagareNågon som har artikelnumret till en sådan packninig på Mekonomen? Jag var där idag men killen slog och slog i sina pärmar och kunde för det första inte hitta några avgasprylar alls till Imprezan i 2003-2004 pärmen. I den gamla (2002-2003) hittade han till en 1.6a och en 1.8a vilket inte hjälpte mycket för enligt skissen fanns ingen packning mellan downpipe och mellanrör. Fanns en mellan mellanrör och slutburken men det känns inte som det hjälper.
Skulle behöva artikelnumret väldigt snabbt, annars monterar jag min packning (gjord av guld tydligen) imorgon. Vill få bilen hel och tät till imorgon eftermiddag då vi skall iväg på husvisning.
10 januari, 2004 kl. 09:41 #51374xmax
Deltagarepå packningen jag har står det 01-80127 och 6842441 80127. dom kollade på mekonomen vad den va till men den är inte till någon speciell bil så den finns inte i deras dator eller i deras pärmar. packningen kommer från Walker.
om du vill ringa till mekonomen i kramfors så är nummret 0612-14700
väldigt hjälpsamma killar jobbar där! fråga efter christer han vet!hoppas du hittar den å spara en slant!
mvh
Daniel10 januari, 2004 kl. 18:27 #51383Niklas
DeltagareTack så mycket, hoppas detta hjälpa någon annan. Var tyvärr tvungen att montera min packning imorse. Självklart passade den inte på min nya downpipe så jag fick kämpa en hel del för att få den på plats. Nu verkar det inte läcka mer varjefall. Men jösses vad jag fick kämpa… pewh…
/A – som i fortsättningen tänker fråga om billigare alternativ innan man köper något 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.