SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Bygga en högeffekts EJ205

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #242215
    Kvarnis
    Deltagare

      Är det den nya link G4 du ska köra med?
      I så fall ska du givetvis fixa avcs styrning 🙂
      Det är elektrisk kontrollerade styrning och går att köra utan igenligen…
      Men du vinner ca 500 rpm i spool up med det.
      Det extra trådarna ska gå att montera i efetr hand annars så funkar ju en loom adepter till en stand alone ecu 🙂

      Trodde det var gam link du hade redan, åkte ju med en sådan back in the days, nya link är ett bra sprut 🙂

      Vassaste kammarna V3 sti om vi pratar icke avcs, dock kan man montera vasare kammar from V5.
      V3/4 fixar inte mycket mer än ca 11>12mm lyft
      WRC spec från 98 hade bla 9.8mm i lyft och 268 grader i duration.
      STi kamarna ligger runt 8.xmm och ~252 grader om jag minns rätt, sedan har jag för mig att gammla STI-RA kammar hade en duration på näramre 270grader 😉 😀

      Nyare avcsa toppar behöver bara nya ventiler för att funka tom 600Bhp, men Sti innan ~500-530.
      Över 500 bör man byta ventiler 10ggr av 10 FYI

      #242231
      Sjögren Racing
      Deltagare

        Självklart är det G4 😉

        #242232
        Sjögren Racing
        Deltagare

          Jag har väl kommit fram till följande spec nu som jag ska satsa på:

          EJ207 semiclosed block, alt. om jag hittar ett stängt som är bearbetat till rätt pris.

          EJ257 v9 vevaxel.

          H-profil stakar, vet ej fabrikat ännu.

          Smidda kolvar för 2,1L, vet ej fabrikat ännu.

          ACL racelager

          11mm uppgraderad oljepump.

          Jag kommer att köpa motorbygget i delar och skruva ihop, både för att jag får hjälp med det samt för att jag ska lära mig.

          De mesta delarna kommer jag att köpa från USA alt Australien pga lågt pris och det gör inget att det är lite längre leveranstid då jag ska hamsta delar och köpa lite i taget och inte stressa ihop motorn.
          Gör mig inget om jag inte kan sätta ihop den förrens i vinter då det ska byggas fullbur, allt i chassiet ska rivas ner och pulverlackas, taket ska bytas mm på bilen innan lack.
          Jag har väl lagt 100K på ebay i mitt liv så jag vet hur det fungerar 😉

          Vad rekomenderas för märke på kolvar? CP, Wiseco, Manley, JE, Mahle?

          Likaså stakar, man vågar väl knappt köpa de billigaste noname stakarna? Manley fanns till bra pris annars.

          #242223
          Gyver
          Deltagare

            Jag har väl kommit fram till följande spec nu som jag ska satsa på:

            EJ207 semiclosed block, alt. om jag hittar ett stängt som är bearbetat till rätt pris.

            EJ257 v9 vevaxel.

            H-profil stakar, vet ej fabrikat ännu.

            Smidda kolvar för 2,1L, vet ej fabrikat ännu.

            ACL racelager

            11mm uppgraderad oljepump.

            Jag kommer att köpa motorbygget i delar och skruva ihop, både för att jag får hjälp med det samt för att jag ska lära mig.

            De mesta delarna kommer jag att köpa från USA alt Australien pga lågt pris och det gör inget att det är lite längre leveranstid då jag ska hamsta delar och köpa lite i taget och inte stressa ihop motorn.
            Gör mig inget om jag inte kan sätta ihop den förrens i vinter då det ska byggas fullbur, allt i chassiet ska rivas ner och pulverlackas, taket ska bytas mm på bilen innan lack.
            Jag har väl lagt 100K på ebay i mitt liv så jag vet hur det fungerar 😉

            Vad rekomenderas för märke på kolvar? CP, Wiseco, Manley, JE, Mahle?

            Likaså stakar, man vågar väl knappt köpa de billigaste noname stakarna? Manley fanns till bra pris annars.

            Jag köpte Manley strokerkolvar och h-profil stakar i höstas från USA tillsammans med lite annat. Stakarna rekomenderades av JRM som verkar ha bra erfarenheter av dessa (förutsatt att man kanske håller sig på rätt sida om 600hk gränsen för vad dem är specade till), och kolvarna har jag inte hört eller läst något dåligt om heller. Men beroende på din budget så kanske CP-kolvar vore något att kika extra på. Dem har bra rykte, tror inte dem är så mycket dyrare än Manleys motsvarighet 🙂

            #242233
            Sjögren Racing
            Deltagare

              Ett öppet block är inte värt att bygga på?
              Går dom att förstärka på något sätt?

              #242216
              Kvarnis
              Deltagare

                En GT30 på ett öppet block känns så där om jag ska vara ärlig.

                Men dom går att förstärka.

                #242234
                Sjögren Racing
                Deltagare

                  Det blev en komplett EJ20 JDM STI V.8 maskin=)

                Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.