SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Bygga värsting subba! Vilken ECU?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    impreza_guy
    Deltagare

Hej!

Har planer på o bygga en impreza gt me en herrejösses-maskin me 2,5l motor, dogboxlåda m.m… Tycker de e för få såna i vårat avlånga land..

Håller just nu på o samla på mej lite delar till bygget. Ska bla köpa kvarnis FMIC (greddy) m.m.

Tänkte på de här me motorstyrsystem(ecu:n). Va ska man välja egentligen om man ska bygga värsting-motor? Funkar de me linket tex? E annars sugen på ett respons-system =) Va finns de för möjligheter samt priser? Vilket e prisvärdast?

Vore snällt om nån kunde hjälpa mej me detta.

///andreas

moken
      Deltagare

Har du tänkt låta någon professionell mappa eller tänker du göra det själv?
        Ska du lämna bort det bör du fråga de tilltänkta vad dom vill arbeta med för sprut, ska du mappa själv bör du tanka ner de olika sprutens mapprogram och pillra runt själv och se vad som verkar bäst för dej att hantera.
        ”Min” mappare svor något grönjävligt över mitt haltech E6K som jag har i finbilen, men älskar microtechs grejer…
        Har själv märkt att haltechet är lite svårarbetat, tex ville mitt inte kompensera för insugslufttempen vidare bra fast jag hade fabriksmappen till det… Sen om du kör svep över varvtalsregistret kan du inte bara följa markören eftersom man mappar på 500varvsintervall, alltså ser du bara från -1bar till +2 bar på specifikt valt varv…
        Och bara bränsle eller tändning.
        Nyare Haltech, tex E6X har modernare programvara som du kan växla mellan mitt mode och 3D mode.
        Det senare visar alltså helheten, vilket de flesta mappare gillar.

Men med allt detta så kommer det nästa probs… Haltechet måste du väl ha ny kabelhärva för, link är ju PNP och sen finns det säkert andra fabrikat som tagit fram pnp till subarun…

Mina tankar kring det hela iallfall…

Kvarnis
        Deltagare

Hur bra link funkar kommer några killar prova under sommaren ;):D
          det funkar dock.. förutom just als då.. är som bekant upp till den som mappar.

Annars så ser det ~ut så här vad det är för ecu som gäller i Svergie
          Autroinic- VM lr Turbo Center
          Gems- Trollspeed
          Motec- JRM lr Trollspeed

Inte i rangording lr nått utan det är mer tyckte smak + plånbok.

STIred
          Deltagare

Motec är nog det bästa men också det dyraste. Finns en mängd mer eller mindre nyttiga extra funktioner…
            Räkna med 35-50000 mappat och klart, lite beroende på vilka funktioner du vill köpa till…

impreza_guy
            Deltagare

>Motec är nog det bästa men också det dyraste. Finns en mängd
              >mer eller mindre nyttiga extra funktioner…
              >Räkna med 35-50000 mappat och klart, lite beroende på vilka
              >funktioner du vill köpa till…
              >

Kommer nog köra me Autronic, Haltec eller Gems.. Har hört att Motec inte ska va så mycket överdrivet bättre än sina lite billigare konkurrenter.. Men visst, motec har mer inställningsmöjligheter osv..

///andreas

Strat
              Deltagare

Autronics nya box (SM4) slår väl ganska många på fingrarna, utan att vara dyrare än den gamla. Ska komma som PnP till Impreza också.

impreza_guy
                Deltagare

>Autronics nya box (SM4) slår väl ganska många på fingrarna,
                  >utan att vara dyrare än den gamla. Ska komma som PnP till
                  >Impreza också.

Ok, det lät ju som nåt o satsa på då 🙂

Vet du ungefär va dom hamnar på i pris?

Strat
                  Deltagare

SM4 ligger på 18.900:- inkl. kabelhärva. Gamla PnP’n ligger på 17.425:-

Strat
                    Deltagare
                      impreza_guy
                      Deltagare

Tackar!

pannan
                        Deltagare

>Autronics nya box (SM4) slår väl ganska många på fingrarna,
                          >utan att vara dyrare än den gamla. Ska komma som PnP till
                          >Impreza också.

Precis, PnP är ju alltid att föredra då man slipper kapa hela kabelstammen. AEM finns också i PnP.

Sedan vad som är bäst är nog upp till var och en att bedömma. Många av alla funtioner nyttjar man endå inte.

STIred
                          Deltagare

>>Motec är nog det bästa men också det dyraste. Finns en
                            >mängd
                            >>mer eller mindre nyttiga extra funktioner…
                            >>Räkna med 35-50000 mappat och klart, lite beroende på vilka
                            >>funktioner du vill köpa till…
                            >>
                            >
                            >
                            >Kommer nog köra me Autronic, Haltec eller Gems.. Har hört att
                            >Motec inte ska va så mycket överdrivet bättre än sina lite
                            >billigare konkurrenter.. Men visst, motec har mer
                            >inställningsmöjligheter osv..
                            >
                            >
                            >///andreas

Viktigaste är nog i alla fall att du hittar en mappare som vet vad han håller på med.
                            Sen om du väljer motec, autronic eller gems är egentligen mer smaksak.

Yaskin
                            Deltagare

Har du kollat på NIRA http://www.niramotorsport.com/ det är ett svenskt system som har möjlighet till responssystem. Ligger tydlgen på 14800.- sen kan man köra med de flästa givare från orginalbilen, dock är det nog länpligt att köpa deras egtc för att mäta avgastemperaturen. Det känns som ett mycket prisvärt alternativ, som dessutom är lätt att starta upp med grundmappning. Man anväder ett lättarbetat windowsbaserat program för att skriva in parametrar som den frågar efter.
                              Själv ska jag nog köpa ett för att installera på mitt bygge… dock inte en impreza.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.