Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33691
    karlberg
    Deltagare

      Tjenare!
      Snart hamnar subban på blocket för en jävligt billig slant…
      är så j*vla trött på att den aldrig bara ska funka utan att de ständigt är problem med den…

      Iallafall.
      den bygger tryck i kylsystemet så det sipprar ut vatten från slangen längst ner i kylet och man känner att slangarna är väldigt hårda, nyliggen bytt kyl då jag trodde att de gamla läckte. Men nej då.

      Nu undrar jag vad felet kan vara och hur man åtgärdar och felsöker olika fel.

      Igensatt kylsystem?
      Spricka i blocket?
      Någon av topparna?
      Topplocks packning?

      Tack på förhand

      Bilen ifråga är en type r -00

      #276475
      Dash
      Deltagare

        Bygger den mer tryck om du gasar? Prova att knipa åt övre kylarslangen samtidigt som du gasar lite. Blir den hårdare då läcker komp ut i systemet. Brukar vara toppackningen som gett sig då. Du kan också mäta om det finns avgaser i kylsystemet, de flesta bilmekfirmor brukar ha utrustning för det.

        #276480
        karlberg
        Deltagare

          Kände på slangen samtidigt som jag varvade upp motorn idag, den blev hårdare, var dock väldigt hård innan.

          Tittade även under olje locket och fick se lite gult/vitt klet.
          dock inget på olje stickan, kan detta bero på topplockspackningen ? Eller e de bara kondens
          " />

          #276469
          Fricke.w
          Deltagare

            De i olje locket är nog inget att oro sig för, är med största sannolikhet kondens som du skriver, de är ju trots allt väldigt kallt ute fortfarande och korta turer bygger mycket guk i motorn.
            Jag skulle tipsa dig om att kolla över termostaten, för öppnar inte den, får du ett grymt tryck i systemet och även då blir de högre tryck då du varvar motorn, pumpen går ju mot stängd ventil då som sagt.
            Och visst går de att köra runt med trasig termostat utan att bilen kokar, så länge de läcker någonstans som du beskriver, så skenar inte värmen 🙂
            Men oftast fastnar dom ju i öppet läge, men i bland som sagt öppnar dom inte i stället.
            För sök och kän om de är någon skillnad i värme mellan top slangen på kylarn och botten, eller byt termostat helt enkelt 🙂

            #276481
            karlberg
            Deltagare

              De i olje locket är nog inget att oro sig för, är med största sannolikhet kondens som du skriver, de är ju trots allt väldigt kallt ute fortfarande och korta turer bygger mycket guk i motorn.
              Jag skulle tipsa dig om att kolla över termostaten, för öppnar inte den, får du ett grymt tryck i systemet och även då blir de högre tryck då du varvar motorn, pumpen går ju mot stängd ventil då som sagt.
              Och visst går de att köra runt med trasig termostat utan att bilen kokar, så länge de läcker någonstans som du beskriver, så skenar inte värmen 🙂
              Men oftast fastnar dom ju i öppet läge, men i bland som sagt öppnar dom inte i stället.
              För sök och kän om de är någon skillnad i värme mellan top slangen på kylarn och botten, eller byt termostat helt enkelt 🙂

              Det är skilland på temp på övre och undre slang, den där nere är knappt ljummen och den där uppe är kokhet,
              Ska det vara så?

              #276473
              adrenalin
              Deltagare

                Det är skilland på temp på övre och undre slang, den där nere är knappt ljummen och den där uppe är kokhet,
                Ska det vara så?

                Det är väl ett tecken på att vattnet inte går runt, så prova byt ut termostat/vattenpump innan du går vidare.

                #276476
                clasen
                Deltagare

                  Det är väl ett tecken på att vattnet inte går runt, så prova byt ut termostat/vattenpump innan du går vidare.

                  Nja, om returen från motorn är varm och returen från kylaren är kall så cirkulerar vattnet. Annars skulle de vara mer jämnvarmt.

                  Man kan ibland känna avgaslukt i kylsystemet om det läcker komp, enkelt att prova 😉 Att du inte har grå olja “bevisar” bara att det inte är någon nämnvärd läcka ut i oljekanalerna, MEN det kan läcka komp ut i vattenmantlarna.

                  Är de en större läcka kan cylindern suga in vatten också, vitrök mao! (Obs att de ofta ryker lite vid kallstart, helt normalt, men varm motor ska inte ryka). Du kan skruva ur tändstiften isf och kolla, ibland blir stiftet i en cylinder med läck “ångtvättad” och kan se annorlunda ut.

                  #276482
                  karlberg
                  Deltagare

                    Testade att öppna expansionskärlet och varva bilen idag när jag startade upp den, då rörde sig vattnet i kärlet väldigt mycket och steg,
                    ska de göra det? Eller är de ett tecken på att den trycker ut komp i systemet

                    #276471
                    Igge
                    Deltagare

                      Det ska ju pumpas runt och det expanderar lite när det blir varmt.

                      #276483
                      karlberg
                      Deltagare

                        Jo det förstår jag ju :p men tänkte om det skulle röra sig och stiga mycket ? Rörde sig en hel del och steg ganska mycket och då varvade jag kanske 3 k varv

                        #276477
                        clasen
                        Deltagare

                          De kan de mycke väl göra. På min sti -07 går de inte att öppna locket vid motorn öht p.g.a pumpen och värmeexpansionen. Visst tryck ska de va i systemet för att höja kokpunkten

                          #276484
                          karlberg
                          Deltagare

                            Var och mätte co2n i expansionskärlet idag, Steg till max 0,18 vilket inte känns som speciellt mycket, rätt eller fel?

                            #276467
                            Robban25
                            Deltagare

                              Det är HC halten du ska mäta i expansionskärlet. Snoken ska dock inte vidröra vattnet. Den skall endast nosa efter avgaser.

                              #276485
                              karlberg
                              Deltagare

                                Den nuddade aldrig vattnet. Hc va på 0.10 i någon sekund annars 0.00
                                bra eller dåligt?

                                #276468
                                Robban25
                                Deltagare

                                  Bra

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.