- Detta ämne har 20 svar, 1,884 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 7 månader sedan av clasen.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2015 kl. 22:55 #33691karlbergDeltagare
Tjenare!
Snart hamnar subban på blocket för en jävligt billig slant…
är så j*vla trött på att den aldrig bara ska funka utan att de ständigt är problem med den…Iallafall.
den bygger tryck i kylsystemet så det sipprar ut vatten från slangen längst ner i kylet och man känner att slangarna är väldigt hårda, nyliggen bytt kyl då jag trodde att de gamla läckte. Men nej då.Nu undrar jag vad felet kan vara och hur man åtgärdar och felsöker olika fel.
Igensatt kylsystem?
Spricka i blocket?
Någon av topparna?
Topplocks packning?Tack på förhand
Bilen ifråga är en type r -00
9 maj, 2015 kl. 15:27 #276475DashDeltagareBygger den mer tryck om du gasar? Prova att knipa åt övre kylarslangen samtidigt som du gasar lite. Blir den hårdare då läcker komp ut i systemet. Brukar vara toppackningen som gett sig då. Du kan också mäta om det finns avgaser i kylsystemet, de flesta bilmekfirmor brukar ha utrustning för det.
9 maj, 2015 kl. 22:04 #276480karlbergDeltagareKände på slangen samtidigt som jag varvade upp motorn idag, den blev hårdare, var dock väldigt hård innan.
Tittade även under olje locket och fick se lite gult/vitt klet.
dock inget på olje stickan, kan detta bero på topplockspackningen ? Eller e de bara kondens
" />11 maj, 2015 kl. 20:30 #276469Fricke.wDeltagareDe i olje locket är nog inget att oro sig för, är med största sannolikhet kondens som du skriver, de är ju trots allt väldigt kallt ute fortfarande och korta turer bygger mycket guk i motorn.
Jag skulle tipsa dig om att kolla över termostaten, för öppnar inte den, får du ett grymt tryck i systemet och även då blir de högre tryck då du varvar motorn, pumpen går ju mot stängd ventil då som sagt.
Och visst går de att köra runt med trasig termostat utan att bilen kokar, så länge de läcker någonstans som du beskriver, så skenar inte värmen 🙂
Men oftast fastnar dom ju i öppet läge, men i bland som sagt öppnar dom inte i stället.
För sök och kän om de är någon skillnad i värme mellan top slangen på kylarn och botten, eller byt termostat helt enkelt 🙂11 maj, 2015 kl. 21:44 #276481karlbergDeltagareDe i olje locket är nog inget att oro sig för, är med största sannolikhet kondens som du skriver, de är ju trots allt väldigt kallt ute fortfarande och korta turer bygger mycket guk i motorn.
Jag skulle tipsa dig om att kolla över termostaten, för öppnar inte den, får du ett grymt tryck i systemet och även då blir de högre tryck då du varvar motorn, pumpen går ju mot stängd ventil då som sagt.
Och visst går de att köra runt med trasig termostat utan att bilen kokar, så länge de läcker någonstans som du beskriver, så skenar inte värmen 🙂
Men oftast fastnar dom ju i öppet läge, men i bland som sagt öppnar dom inte i stället.
För sök och kän om de är någon skillnad i värme mellan top slangen på kylarn och botten, eller byt termostat helt enkelt 🙂Det är skilland på temp på övre och undre slang, den där nere är knappt ljummen och den där uppe är kokhet,
Ska det vara så?11 maj, 2015 kl. 22:16 #276473adrenalinDeltagareDet är skilland på temp på övre och undre slang, den där nere är knappt ljummen och den där uppe är kokhet,
Ska det vara så?Det är väl ett tecken på att vattnet inte går runt, så prova byt ut termostat/vattenpump innan du går vidare.
12 maj, 2015 kl. 10:36 #276476clasenDeltagareDet är väl ett tecken på att vattnet inte går runt, så prova byt ut termostat/vattenpump innan du går vidare.
Nja, om returen från motorn är varm och returen från kylaren är kall så cirkulerar vattnet. Annars skulle de vara mer jämnvarmt.
Man kan ibland känna avgaslukt i kylsystemet om det läcker komp, enkelt att prova 😉 Att du inte har grå olja “bevisar” bara att det inte är någon nämnvärd läcka ut i oljekanalerna, MEN det kan läcka komp ut i vattenmantlarna.
Är de en större läcka kan cylindern suga in vatten också, vitrök mao! (Obs att de ofta ryker lite vid kallstart, helt normalt, men varm motor ska inte ryka). Du kan skruva ur tändstiften isf och kolla, ibland blir stiftet i en cylinder med läck “ångtvättad” och kan se annorlunda ut.
12 maj, 2015 kl. 15:49 #276482karlbergDeltagareTestade att öppna expansionskärlet och varva bilen idag när jag startade upp den, då rörde sig vattnet i kärlet väldigt mycket och steg,
ska de göra det? Eller är de ett tecken på att den trycker ut komp i systemet12 maj, 2015 kl. 16:07 #276471IggeDeltagareDet ska ju pumpas runt och det expanderar lite när det blir varmt.
12 maj, 2015 kl. 16:32 #276483karlbergDeltagareJo det förstår jag ju :p men tänkte om det skulle röra sig och stiga mycket ? Rörde sig en hel del och steg ganska mycket och då varvade jag kanske 3 k varv
12 maj, 2015 kl. 16:54 #276477clasenDeltagareDe kan de mycke väl göra. På min sti -07 går de inte att öppna locket vid motorn öht p.g.a pumpen och värmeexpansionen. Visst tryck ska de va i systemet för att höja kokpunkten
13 maj, 2015 kl. 17:03 #276484karlbergDeltagareVar och mätte co2n i expansionskärlet idag, Steg till max 0,18 vilket inte känns som speciellt mycket, rätt eller fel?
14 maj, 2015 kl. 09:56 #276467Robban25DeltagareDet är HC halten du ska mäta i expansionskärlet. Snoken ska dock inte vidröra vattnet. Den skall endast nosa efter avgaser.
14 maj, 2015 kl. 17:59 #276485karlbergDeltagareDen nuddade aldrig vattnet. Hc va på 0.10 i någon sekund annars 0.00
bra eller dåligt?14 maj, 2015 kl. 18:32 #276468Robban25DeltagareBra
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.