Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    adrenalin
    Deltagare

Nja, om returen från motorn är varm och returen från kylaren är kall så cirkulerar vattnet. Annars skulle de vara mer jämnvarmt.

Du kan ha rätt men som jag minns det när jag själv hade trasig termostat en gång i tiden så var undre kall pga. att det aldrig gick igenom motorn. Kylaren kyler ju inte ner vattnet hur mycket som helst? Den borde ju bli varm med. När dessutom övre slangen blir hårdare när han gasar så låter det ännu mer som en igensatt termostat? Oavsett så är det ju inga stora pengar att byta, och tycker det är det första man kan byta innan man går vidare i felsökningen.

karlberg
      Deltagare

Får beställa en ny termostat och testa, finns olika grader dem ska öppna på
        Cosworth öppnar på 68c
        misimoto på 60c
        vilken är bäst,
        bilen används mycket till vardags och kör en dela streetrace med den

Igge
        Deltagare

Jag skulle ta den som öppnar vid högre temp. Men är inte original billigare?

clasen
          Deltagare

Du kan ha rätt men som jag minns det när jag själv hade trasig termostat en gång i tiden så var undre kall pga. att det aldrig gick igenom motorn. Kylaren kyler ju inte ner vattnet hur mycket som helst? Den borde ju bli varm med. När dessutom övre slangen blir hårdare när han gasar så låter det ännu mer som en igensatt termostat? Oavsett så är det ju inga stora pengar att byta, och tycker det är det första man kan byta innan man går vidare i felsökningen.

Sitter inte termostaten i motorblocket? Har inte meckat så mycket med just EJ själv så har inte så bra koll 😉 Trycket kan bara öka mellan pump och termostat, därför låter de konstigt om returslangen (övre) blir hård.

Om kylaren är “perfekt” är utgående vatten av samma temperatur som omgivningen. Vattnet som går in i motorn måste ha lägre temperatur för att kunna absorbera värme från motorn. Kylaren kommer hålla motorns temp vid kylarens ingång och ja typ omgivningens vid kylarens utgång, i regel underkant.

Du kan ha rätt i att nedre slangen är kall även om termostaten är stängd. De är ju i regel lufthål i termostaten, plus att vatten går genom värmepaketet, så de blir lite cirkulation ändå. Men hade vattnet stått helt stilla skulle vattnet så småningom bli ganska jämnvarmt förutom i själva kylaren om den kyler

Christian S
            Deltagare

Jag skulle ta den som öppnar vid högre temp. Men är inte original billigare?

fröstår inte riktigt varför man vill att den ska öppna tidigare, måste ju dröja längre innan den blir riktigt varm?
              ja orginal är billigare, jag köpte en “orginal” på import car parts.

Sitter inte termostaten i motorblocket? Har inte meckat så mycket med just EJ själv så har inte så bra koll 😉 Trycket kan bara öka mellan pump och termostat, därför låter de konstigt om returslangen (övre) blir hård.

termostaten sitter på vattenpumpen som sitter nertil på motorn, det är den nedre kylarslangen sitter på.

clasen
              Deltagare

fröstår inte riktigt varför man vill att den ska öppna tidigare, måste ju dröja längre innan den blir riktigt varm?
                ja orginal är billigare, jag köpte en “orginal” på import car parts.

termostaten sitter på vattenpumpen som sitter nertil på motorn, det är den nedre kylarslangen sitter på.

Öppningstemp beror ju mest på klimat. Förr i tiden hade man vintertermostat som öppnade på drygt 99 grader och sommartermostat på 86 vill jag minnas.

Om termostaten sitter precis vid vattenpumpen ska inte någon kylarslang påverkas av trycket om termostatem är stängd. Då är de tyvärr en packning som läcker om det bygger tryck i övre slangen vid gaspådrag

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.