SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Byta belägg.. x(

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Allan
    Deltagare

Jag tror mig veta hur man byter belägg på en bil. Jag har försökt hjälpa en kompis att få på brembo belägg på hans rover. Försökt med mekonomen belägg där bak på imprezan. Varje gång stöter jag på samma problem, nämligen passformen. Jag får aldrig på oket över skivan för den är tjockare (23mm) än mellanrummet mellan beläggen (20mm). Och då har jag ändå pressat tillbaka kolven allt vad jag orkat.

Ska det vara så här? ÄR det ett vanligt problem? Hur gör man?

Subbahenke
      Deltagare

Ta i mera !! 😉

Henke

Niklas
        Deltagare

På min verkstad tog han i regält med en rörtång och pressade in kolvarna innan han tog av de gamla. Sen kunde han byta belägg utan problem.

Allan
          Deltagare

Jag fick på de nya beläggen (ferodo) utan probs. Gjorde som jag blev rekommenderad och tog en rörtång och pressade tillbaka alla 4 kolvarna med de gamla beläggen på. Sedan var det bara att byta..;)

ExOrdis
            Deltagare

Allan, hela oket rör sig eftersom hydraulkolven enbart sitter
              på insidan av skivan. Alltså är det till att både pressa tillbaka
              hudraulkolv och justera okets läge över skivan.
              Det ska gå lätt! Om inte, kärvar glidaxlarna och du riskerar problem
              med både anliggande och ojämn bromsverkan.

Nurka
              Deltagare

Bakre oken kan vara lite luriga.. Antar att det är första gången beläggen bak byts? Då brukar det vara jävligt trögt att pressa tillbaks kolven hela vägen ijm. att den inte har gått så långt bak på ett antal år.

Som alien sa här ovan, vålda isär oket medans de beläggen som ska kaseras sitter på så ska det inte vara några problem.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.