SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Byta bromsolja

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5545
    Plura
    Deltagare

      Hej,

      Jag har precis avslutat ett samtal med Per Stacke på Pean Sweden.
      Listan blev följande:

      Carbotech xp8 belägg fram + bak
      dba4000 skivor fram
      Stålomspunna slangar runt om
      Bromsolja

      Nu väntar man bara på grejerna så man får meka lite.

      Min fråga är hur jag får ut den gammla bromsoljan? Jag har aldrig bytt olja men jag har luftat på diverse gammla häckar men hur funkar det på imprezan?
      Måste jag ha en såndär ”bromsoljetömmare” eller går det på något annat sätt? Ska systemet vara tommt innan jag fyller på den nya oljan? Eller pumpan man fram den nya oljan till varje ok, känns som om oljorna kanske blandas då eller hur gör man.

      En liten kort beskrivning skulle vara väl till hands.

      /Pelle

      #73530
      STIred
      Deltagare

        Jag gjorde på samma sätt som när man luftar bromsarna fast pumpa med bromspedalen tills behållaren är nästan tom, sen fyller du på ny vätska i behållaren. Du får göra samma sak på varje ok. Man kan nästan se när de nya vätskan börjar komma igenom, är något ljusare i färgen än den gamla. Sen om det råkar vara et par ml kvar av den gamla i något av oken tror jag inte spelar så jättestor roll, men pumpar du tillräckligt många ggr, och fyller på med ny vätska altefetersom så borde du få ut allt.

        Ha en slang som passar på nippeln och dra den till en burk där du vill tömma vätskan. Nästan enklast, slipper du söla och få luft tillbaka i oken.

        #73533
        Plura
        Deltagare

          Spelar det någon roll vilket av oken man luftar/tömmer först? Tänkte bara på att det är ju mer än en krets… hmm jag kanske bara är dum.

          Jag har sökt både här och på scoobymods men hittar inget som hjälper mig.

          /Pelle

          #73521
          Strat
          Deltagare

            HF – VB – HB – VF vill jag minnas 🙂

            #73534
            Plura
            Deltagare

              Tackar er bägge för hjälpen

              /Pelle

              #73523
              Rallystacke
              Deltagare

                Så här bör du göra när du byter vätska:

                Töm HELA systemet på gamla bromsvätskan innan ni hällar på den nya. Gör följande:
                Lossa locket på vätskebåhållaren (så det ej blir vacum)
                Sätt på en slang eller liknande på luftnippeln (så du slipper få vätska överallt 😉 )
                Börja med ett framok. Lossa sen nippeln o sitt i bilen o pumpa. Pumpa tills det bara kommer luft. Ta sen andra framoket (gör samma procedur). Ta sen bakoken. Ett i taget till det bara kommer luft.
                Är man riktigt seriös går man ett varv till sen för att kolla så det bara kommer luft överallt.

                Fyll sen på med ny vätska (obs sätt EJ på locket under luftningsproceduren). Sen måste en sitta i bilen o en sköta nippeln.
                Pumpa ett bra tag med alla nipplar stängda. Sen börja med ett framok. Håll ner bromspedalen i botten. Lossa luftnippeln. Dra åt nippel INNAN du släpper upp bromspedalen igen. Pumpa sen 5-10ggr. Ner i botten. Lossa nippel. Dra åt, pedal upp, pumpa x antal gånger. Gör så 5ggr. Gå sen till nästa framok och gör samma sak igen.
                VIKTIGT att hela tiden ha koll på vätskenivån i behållaren. Blir det för lite och sen fylla på=luft i systemet igen.

                Ta sen bakoken (gör likadant som framoken)
                Börja sen om från början. Gör detta tills det ej kommer någon luft/bubblor när du luftar (skall bara komma ren o fin vätska och pedalen skall kännas stum). KLART:-)
                Ett bra tips till är att ta ut bilen en runda o köra o bromsa ganska aktivt. Sen gå ett varv till med luftningen för at tverkligen få ut allt.
                Nu kan du ta ut pärlan på banorna 🙂
                Lycka till!

                #73535
                Plura
                Deltagare

                  Tack för en kanon instruktion. Vart ju busenkelt.

                  /Pelle

                  #73526
                  Building Micke
                  Deltagare

                    Är det inte två krets på imprezan? Då är det väl bara pumpa ut från båda bak oken? Eller??

                    #73539
                    specialized
                    Deltagare

                      Är det inte två krets på imprezan? Då är det väl bara pumpa ut från båda bak oken? Eller??

                      Jo, det är det väl,men mistänker ändå att Rallystacke kan det där då hans bror driver http://www.peansweden.se/ 😉

                      Rekomenderas starkt för övrigt 🙂

                      / Mattias

                      #73522
                      FeA
                      Deltagare

                        Är det inte två krets på imprezan? Då är det väl bara pumpa ut från båda bak oken? Eller??

                        Eh jo, men du har ju 4st ok 😉

                        /FeA

                        #73527
                        Building Micke
                        Deltagare

                          JAha hur bli det dårå, Jag bytta olja och han som gjorde det sa att det räckte om man tog de bakersta, pumpade ju till det kom ny olja, men är det inte så, ja då får man göra om det:(

                          #73524
                          Rallystacke
                          Deltagare

                            JAha hur bli det dårå, Jag bytta olja och han som gjorde det sa att det räckte om man tog de bakersta, pumpade ju till det kom ny olja, men är det inte så, ja då får man göra om det:(

                            Hur vet du när den nya vätskan kommer om man inte har annan färg på den? Det är därför man ska tömma. + vill det sig illa kan vätskorna skära sig om man har olika märken (har med silicon o göra har jag för mig).
                            En anna fråga. Tömde han bara bakoken?? Låter inte som ett bra sätt att säkra processen på… Hur vet man när man tömt hela systemet på gammal vätska då?

                            Mitt sätt som jag beskrev är nog inte snabbast med det blir garanterat bra/bäst resultat och det är det som är det viktiga enl. mig i alla fall.

                            #73531
                            PetterSolberg
                            Deltagare

                              jag lydde ditt sätt som du skrev om och det blev kanon..

                              Patrik
                              Blå WRX-01

                              #73528
                              Building Micke
                              Deltagare

                                JAha hur bli det dårå, Jag bytta olja och han som gjorde det sa att det räckte om man tog de bakersta, pumpade ju till det kom ny olja, men är det inte så, ja då får man göra om det:(

                                Hur vet du när den nya vätskan kommer om man inte har annan färg på den? Det är därför man ska tömma. + vill det sig illa kan vätskorna skära sig om man har olika märken (har med silicon o göra har jag för mig). En anna fråga. Tömde han bara bakoken?? Låter inte som ett bra sätt att säkra processen på… Hur vet man när man tömt hela systemet på gammal vätska då?Mitt sätt som jag beskrev är nog inte snabbast med det blir garanterat bra/bäst resultat och det är det som är det viktiga enl. mig i alla fall.

                                Ja det varj u inte bra, Ja är inte så insatt i sånt så jag litade ju på honom.. Men Jo min varj urätt mörk så att säga, den kan inte vart bytt på länge.. Så jag såg ju när det kom ny vätska, men du menar att det ligger kvar gammel olja i dom främre oken då:(

                                #73525
                                Rallystacke
                                Deltagare

                                  JAha hur bli det dårå, Jag bytta olja och han som gjorde det sa att det räckte om man tog de bakersta, pumpade ju till det kom ny olja, men är det inte så, ja då får man göra om det:(

                                  Hur vet du när den nya vätskan kommer om man inte har annan färg på den? Det är därför man ska tömma. + vill det sig illa kan vätskorna skära sig om man har olika märken (har med silicon o göra har jag för mig). En anna fråga. Tömde han bara bakoken?? Låter inte som ett bra sätt att säkra processen på… Hur vet man när man tömt hela systemet på gammal vätska då?Mitt sätt som jag beskrev är nog inte snabbast med det blir garanterat bra/bäst resultat och det är det som är det viktiga enl. mig i alla fall.

                                  Ja det varj u inte bra, Ja är inte så insatt i sånt så jag litade ju på honom.. Men Jo min varj urätt mörk så att säga, den kan inte vart bytt på länge.. Så jag såg ju när det kom ny vätska, men du menar att det ligger kvar gammel olja i dom främre oken då:(

                                  Att vätskan var mörk är ingen garanti att all gammal är bytt. Tror nämligen inte all den gamla vätskan var mörk. Är oftast vara den vätskan som varit i oken som blir mörk.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.