› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Byta bromsolja
- Detta ämne har 19 svar, 1,825 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 9 månader sedan av
Plura.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2006 kl. 11:55 #5545
Plura
DeltagareHej,
Jag har precis avslutat ett samtal med Per Stacke på Pean Sweden.
Listan blev följande:Carbotech xp8 belägg fram + bak
dba4000 skivor fram
Stålomspunna slangar runt om
BromsoljaNu väntar man bara på grejerna så man får meka lite.
Min fråga är hur jag får ut den gammla bromsoljan? Jag har aldrig bytt olja men jag har luftat på diverse gammla häckar men hur funkar det på imprezan?
Måste jag ha en såndär ”bromsoljetömmare” eller går det på något annat sätt? Ska systemet vara tommt innan jag fyller på den nya oljan? Eller pumpan man fram den nya oljan till varje ok, känns som om oljorna kanske blandas då eller hur gör man.En liten kort beskrivning skulle vara väl till hands.
/Pelle
24 april, 2006 kl. 12:50 #73530STIred
DeltagareJag gjorde på samma sätt som när man luftar bromsarna fast pumpa med bromspedalen tills behållaren är nästan tom, sen fyller du på ny vätska i behållaren. Du får göra samma sak på varje ok. Man kan nästan se när de nya vätskan börjar komma igenom, är något ljusare i färgen än den gamla. Sen om det råkar vara et par ml kvar av den gamla i något av oken tror jag inte spelar så jättestor roll, men pumpar du tillräckligt många ggr, och fyller på med ny vätska altefetersom så borde du få ut allt.
Ha en slang som passar på nippeln och dra den till en burk där du vill tömma vätskan. Nästan enklast, slipper du söla och få luft tillbaka i oken.
24 april, 2006 kl. 13:41 #73533Plura
DeltagareSpelar det någon roll vilket av oken man luftar/tömmer först? Tänkte bara på att det är ju mer än en krets… hmm jag kanske bara är dum.
Jag har sökt både här och på scoobymods men hittar inget som hjälper mig.
/Pelle
24 april, 2006 kl. 14:02 #73521Strat
DeltagareHF – VB – HB – VF vill jag minnas 🙂
24 april, 2006 kl. 14:31 #73534Plura
DeltagareTackar er bägge för hjälpen
/Pelle
24 april, 2006 kl. 16:08 #73523Rallystacke
DeltagareSå här bör du göra när du byter vätska:
Töm HELA systemet på gamla bromsvätskan innan ni hällar på den nya. Gör följande:
Lossa locket på vätskebåhållaren (så det ej blir vacum)
Sätt på en slang eller liknande på luftnippeln (så du slipper få vätska överallt 😉 )
Börja med ett framok. Lossa sen nippeln o sitt i bilen o pumpa. Pumpa tills det bara kommer luft. Ta sen andra framoket (gör samma procedur). Ta sen bakoken. Ett i taget till det bara kommer luft.
Är man riktigt seriös går man ett varv till sen för att kolla så det bara kommer luft överallt.Fyll sen på med ny vätska (obs sätt EJ på locket under luftningsproceduren). Sen måste en sitta i bilen o en sköta nippeln.
Pumpa ett bra tag med alla nipplar stängda. Sen börja med ett framok. Håll ner bromspedalen i botten. Lossa luftnippeln. Dra åt nippel INNAN du släpper upp bromspedalen igen. Pumpa sen 5-10ggr. Ner i botten. Lossa nippel. Dra åt, pedal upp, pumpa x antal gånger. Gör så 5ggr. Gå sen till nästa framok och gör samma sak igen.
VIKTIGT att hela tiden ha koll på vätskenivån i behållaren. Blir det för lite och sen fylla på=luft i systemet igen.Ta sen bakoken (gör likadant som framoken)
Börja sen om från början. Gör detta tills det ej kommer någon luft/bubblor när du luftar (skall bara komma ren o fin vätska och pedalen skall kännas stum). KLART:-)
Ett bra tips till är att ta ut bilen en runda o köra o bromsa ganska aktivt. Sen gå ett varv till med luftningen för at tverkligen få ut allt.
Nu kan du ta ut pärlan på banorna 🙂
Lycka till!25 april, 2006 kl. 05:23 #73535Plura
DeltagareTack för en kanon instruktion. Vart ju busenkelt.
/Pelle
26 april, 2006 kl. 18:45 #73526Building Micke
DeltagareÄr det inte två krets på imprezan? Då är det väl bara pumpa ut från båda bak oken? Eller??
26 april, 2006 kl. 19:42 #73539specialized
DeltagareÄr det inte två krets på imprezan? Då är det väl bara pumpa ut från båda bak oken? Eller??
Jo, det är det väl,men mistänker ändå att Rallystacke kan det där då hans bror driver http://www.peansweden.se/ 😉
Rekomenderas starkt för övrigt 🙂
/ Mattias
27 april, 2006 kl. 10:38 #73522FeA
DeltagareÄr det inte två krets på imprezan? Då är det väl bara pumpa ut från båda bak oken? Eller??
Eh jo, men du har ju 4st ok 😉
/FeA
27 april, 2006 kl. 17:28 #73527Building Micke
DeltagareJAha hur bli det dårå, Jag bytta olja och han som gjorde det sa att det räckte om man tog de bakersta, pumpade ju till det kom ny olja, men är det inte så, ja då får man göra om det:(
28 april, 2006 kl. 08:29 #73524Rallystacke
DeltagareJAha hur bli det dårå, Jag bytta olja och han som gjorde det sa att det räckte om man tog de bakersta, pumpade ju till det kom ny olja, men är det inte så, ja då får man göra om det:(
Hur vet du när den nya vätskan kommer om man inte har annan färg på den? Det är därför man ska tömma. + vill det sig illa kan vätskorna skära sig om man har olika märken (har med silicon o göra har jag för mig).
En anna fråga. Tömde han bara bakoken?? Låter inte som ett bra sätt att säkra processen på… Hur vet man när man tömt hela systemet på gammal vätska då?Mitt sätt som jag beskrev är nog inte snabbast med det blir garanterat bra/bäst resultat och det är det som är det viktiga enl. mig i alla fall.
28 april, 2006 kl. 08:42 #73531PetterSolberg
Deltagarejag lydde ditt sätt som du skrev om och det blev kanon..
Patrik
Blå WRX-0128 april, 2006 kl. 14:23 #73528Building Micke
DeltagareJAha hur bli det dårå, Jag bytta olja och han som gjorde det sa att det räckte om man tog de bakersta, pumpade ju till det kom ny olja, men är det inte så, ja då får man göra om det:(
Hur vet du när den nya vätskan kommer om man inte har annan färg på den? Det är därför man ska tömma. + vill det sig illa kan vätskorna skära sig om man har olika märken (har med silicon o göra har jag för mig). En anna fråga. Tömde han bara bakoken?? Låter inte som ett bra sätt att säkra processen på… Hur vet man när man tömt hela systemet på gammal vätska då?Mitt sätt som jag beskrev är nog inte snabbast med det blir garanterat bra/bäst resultat och det är det som är det viktiga enl. mig i alla fall.
Ja det varj u inte bra, Ja är inte så insatt i sånt så jag litade ju på honom.. Men Jo min varj urätt mörk så att säga, den kan inte vart bytt på länge.. Så jag såg ju när det kom ny vätska, men du menar att det ligger kvar gammel olja i dom främre oken då:(
29 april, 2006 kl. 05:42 #73525Rallystacke
DeltagareJAha hur bli det dårå, Jag bytta olja och han som gjorde det sa att det räckte om man tog de bakersta, pumpade ju till det kom ny olja, men är det inte så, ja då får man göra om det:(
Hur vet du när den nya vätskan kommer om man inte har annan färg på den? Det är därför man ska tömma. + vill det sig illa kan vätskorna skära sig om man har olika märken (har med silicon o göra har jag för mig). En anna fråga. Tömde han bara bakoken?? Låter inte som ett bra sätt att säkra processen på… Hur vet man när man tömt hela systemet på gammal vätska då?Mitt sätt som jag beskrev är nog inte snabbast med det blir garanterat bra/bäst resultat och det är det som är det viktiga enl. mig i alla fall.
Ja det varj u inte bra, Ja är inte så insatt i sånt så jag litade ju på honom.. Men Jo min varj urätt mörk så att säga, den kan inte vart bytt på länge.. Så jag såg ju när det kom ny vätska, men du menar att det ligger kvar gammel olja i dom främre oken då:(
Att vätskan var mörk är ingen garanti att all gammal är bytt. Tror nämligen inte all den gamla vätskan var mörk. Är oftast vara den vätskan som varit i oken som blir mörk.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.