SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byta diff- och växellådsolja redan nu?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    FLeXible
    Deltagare

Min 06 STI är 1 år gammal nu och börjar närma sig nästa mellanservice på 2250 mil. Oljebyte primärt.

Har funderat på om jag inte ska investera i Redline Shockproof Lightweight i växellåda och diffar.
      I så fall, om man bör byta i både fram- och bakdiff samt växellåda på samma gång, eller om det är något man bör prioritera/välja bort?

Ni som har kört fyrkrafs så länge ni kan komma ihåg, går det att fiska några rekomendationer ifrån er?

//Christian H.

BVS-Robban
      Deltagare

Att byta olja är aldrig fel och redline är erkänt bra produkter. Byt poå bara !!
        Framdiffen sitter i lådan så när lådan får ny olja får ju även den det ! Är väl ca 4l i lådan och 1l i bakdiffen.

.zip
        Deltagare

Ursäkta att jag kapar tråden lite.
          Kör man med samma olja i bakdiffen som man har i lådan?
          Jag har aldrig bytt oljan i bakdiffen själv så jag har ingen aning.

//.zip

Mats
          Deltagare

Om du inte har LSD förståss. Då måste du ha en olja med rätt tillsatser. Annars kommer diffen låta som den e paj.

Exempelvis Motul Gear Competition FF. Funkar kanoners i R180 diffen.

Mats GBG
            Type R ’99

.zip
            Deltagare

R180 diffen? Antar att det sitter en sådan på STI modellerna och inte en vanlig GT?

//.zip

SecretAgentMan
              Deltagare

Speciella oljor med friktionstillsatser gäller bara på lamelldiffar. 🙂 Senare sti r180 är utrustade med suretrack (variant på torsen som är en drevdiff).

…skumt dock, Redline hävdar att deras olja skall lira med lamell, men inte i kokardiffen inte…

/J

.zip
                Deltagare

Hänger återigen med i tråden.
                  Jag har kvar en flaska Redline Shockproof Lightweight 0.946 liter sedan bytet i växellådan. Skulle den räcka för att byta olja i bakdiffen?

//.zip

FLeXible
                  Deltagare

Bokat service på Fürstenhoff.
                    Då blir det vanlig oljeservice vid 2200 mil och Redline Shockproof Lightweight i växellåda och bakdiff. :9

//Chris

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.