› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byta ECU, vad krävs…
- Detta ämne har 14 svar, 1,439 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av
Javiisst.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2014 kl. 10:43 #32163
Javiisst
DeltagareSom rubriken säger så vill jag byta Original ECU från min gamla bil till den nya.
jag har ringt flera olika Subaru verkstad tom huvudkontoret och JRM, dem alla ger olika svar…
Min fråga är Kan jag bara byta rakt över (med samma artikelnummer på båda ECUn) eller är det andra saker att tänka på?
Svaren är bland annat:
1.Det är bara byta rakt över
2.Det är bara byta men du måste programera om startspärren
3.Det går inte för att det är mycket annat som ska gå ihop med ECUn tex. startspärr bränslesystem etc.
så någon kunnig som vet hur det funkar och kanske har gjort det själv, hur är det där egentligen?
Bilarna är:
Subaru Impreza WRX STI DCCD TYPE UK 2005tack på förhand!
11 april, 2014 kl. 13:11 #267642GDB2003
DeltagareDu kommer ju behöva byta låskolvar och nyckel vad jag förstår.
I övrigt så kolla om du har samma ECU variant då det finns en uppsjö olika: borde finnas tryckt på boxen. Är det samma så behöver du ju inte bry dig om motorkomponenter osv. Det är iaf min okvalificerade åsikt.11 april, 2014 kl. 20:07 #267644Javiisst
DeltagareDu kommer ju behöva byta låskolvar och nyckel vad jag förstår.
I övrigt så kolla om du har samma ECU variant då det finns en uppsjö olika: borde finnas tryckt på boxen. Är det samma så behöver du ju inte bry dig om motorkomponenter osv. Det är iaf min okvalificerade åsikt.det är just det många säger olika och jag vet inte vad som är vad…
kanske man får testa och byta med någon och kolla vad som händer11 april, 2014 kl. 21:45 #267637kamikaze
DeltagareTror du startspärren sitter i ECUn då ?
Sitter inte startspärren ihop med rattlåset och lever sitt egna lilla liv ?
12 april, 2014 kl. 06:54 #267641t1hero
DeltagareDet går att lägga till nycklar till fjärrlås och startspärr så om registreringen ligger i ECU så måste detta göras. Servicemanualen har ett tjockt kapitel om nycklar och startspärr.
12 april, 2014 kl. 10:20 #267645Javiisst
DeltagareTror du startspärren sitter i ECUn då ?
Sitter inte startspärren ihop med rattlåset och lever sitt egna lilla liv ?
ja du det är så jag tänker också 🙂
12 april, 2014 kl. 10:21 #267646Javiisst
DeltagareDet går att lägga till nycklar till fjärrlås och startspärr så om registreringen ligger i ECU så måste detta göras. Servicemanualen har ett tjockt kapitel om nycklar och startspärr.
jo precis men i boken och Enligt Subarus Tekniker så ska det inte behövas byta annat än ECU men han lät inte säker heller…
12 april, 2014 kl. 14:28 #267643nilbri
DeltagareVarför byta eller missade jag något?
12 april, 2014 kl. 19:12 #267647Javiisst
DeltagareVarför byta eller missade jag något?
För att jag vill ha mina gamla mapp från den.
12 april, 2014 kl. 21:46 #267638kamikaze
DeltagareJag och Carl bytte ju ut orginal ECU mot Link sprut och det va bara att stoppa i nyckeln i låset och tuta och köra (bortsett från mappning då förstås)
Men om jag fattat det hela rätt så har du din gamla ECU och vill stoppa i den i din nya bil ?
Då är la det bara att prova
12 april, 2014 kl. 22:13 #267640TomK
DeltagareJag och Carl bytte ju ut orginal ECU mot Link sprut och det va bara att stoppa i nyckeln i låset och tuta och köra (bortsett från mappning då förstås)
Men om jag fattat det hela rätt så har du din gamla ECU och vill stoppa i den i din nya bil ?
Samma för mig kör Autronic och det är bara att stoppa i nyckeln och köra 🙂
12 april, 2014 kl. 22:56 #267648Javiisst
Nej det är det jag inte har annars hade ju jag bara testat :).
Min gamla bil såldes som reservdelsbil och jag funderar på köpa tillbaka ecun och båda jag och han som har den är osäkra om det är bara byta ut. Men nu till elmia träffen har jag en nära vän som har samma bil som mig som vi ska lägga min jag har nu i hans och kolla vad som händer
12 april, 2014 kl. 23:02 #267639kamikaze
DeltagareTomK säger ju samma sak så då skulle jag bli mycket förvånad om det inte fungerar, men det är ju aldrig fel att kolla om du nu får chansen
16 april, 2014 kl. 15:59 #267649Javiisst
DeltagareSöker bak vänster lampa till regbesiktning. Låna den för 1 timme
18 april, 2014 kl. 20:42 #267650Javiisst
DeltagareBil reggad och klart!! =)
NU SES VI I ELMIA -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.