SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning byta fjädrar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    johan84a
    Deltagare

tjenare!

hade tänkt kränga på min sänkningssats i helgen och tänkte bara höra med er om det är nåt speciellt jag borde tänka på/akta mig för osv..

är det svår att komma åt å byta bakfjädrarna ?

Edit: det är en Impreza Gt-00

Mvh Johan

johan84a
      Deltagare

ingen som har några användbara tips?

Mvh Johan

skytiskapilen
        Deltagare

Ett mycket användbart tips är att du kan använda sökfunktionen i forumet. ”byta fjädrar” renderar i 42 st trådar, många av dem ger dig de svar du behöver.

……. 🙁

/Andreas

– Original Gangster –

SecretAgentMan
          Deltagare

Det är hyfsat enkelt, det kan sitta lite eländigt och kräva riktiga verktyg bara.

Muttermaskin är ovärderligt, 19-hylsa till nedre infästningen vid hjulhubben, 12 vid topplagringen.
            Har du inte muttermaskin gör du bäst i att lossa den stora muttern mitt i topplagringen med bilen på marken, lyfter du bilen, eller tar ut benen kommer det att bli lurigare att få loss den (går om man har en speciell nyckel, och insex som passar i fjäderstången).
            Banjokopplingen till bromsslangen klipper du på mitten, och vrider isär den, vips så får du loss slangen utan att dela på den, mao slipper man lufta bromsar och fippla.

Baksätet måste ut, det ger sig självt hur det går till, sedan ser du vart du skruvar.

Bra fjäderspännare är ett måste, kroppen skall man vara rädd om!

/J

simo
            Deltagare

Ett tips är att även plocka bort säkerhetsbältet, kommer att spara en del svordomar 😉

/K&N

SecretAgentMan
              Deltagare

Hääääää – det handlar om teknik och verktyg K&N! 😀

Men det är ett bra tips, dock upplevde jag det som något fippligt att få tillbaka rullen den enda gången jag testade det (saknade tekniken, hade verktygen :+).

/J

pannan
                Deltagare

Finns ju en rad olika fjädrar att välja på.

T ex H&R, Tein, Eibach, Koni, STI m.m

Vad skulle du rekomendera SAM? Likaså ni som bytt. Jag håller på att leta runt och vill ha ett par riktigt bra samtidigt som man får ner bilen någon cm eller lite till mot marken.

Som sagt mutterdragare och gärna fjäderverktyg som finns att köpa hos t ex mekonomen eller Biltema för att få av fjädrarna.

När jag tog bort baksätet för att byta pumpen så såg jag vart bakdämparna lossas. Kan man inte bara lossa de bultarna och hissa upp bilen, sedan föra dämparen åt sidan för att sedan skruva av toppen och bara byta fjäder? eller måste man ta bort hela dämparen för att komma åt?

Mvh
                  J

ExOrdis
                  Deltagare

Eibach alt Lesiöfors är mina tips för bästa pris/prestanda.

pannan
                    Deltagare

>Eibach alt Lesiöfors är mina tips för bästa pris/prestanda.

Lesjöfors Stockholmsfjäder som ligger ute i Vällingby eller?

Hmm kund till mig faktiskt *s* att jag inte tänkte på det. Skall kolla om de har fjädrar till min bil.

Tackar för tipset.

Mvh
                      J

ExOrdis
                      Deltagare

Klart dom har fjädrar till din bil, dom har fjädrar till nästan alla bilar. 😀

SecretAgentMan
                        Deltagare

>När jag tog bort baksätet för att byta pumpen så såg jag vart
                          >bakdämparna lossas. Kan man inte bara lossa de bultarna och
                          >hissa upp bilen, sedan föra dämparen åt sidan för att sedan
                          >skruva av toppen och bara byta fjäder? eller måste man ta bort
                          >hela dämparen för att komma åt?

Det är enklare att få dit allt ordentligt med benet löst, framför allt går det fortare med. 🙂

Och till den nya sti:n finns det bara en rekommendation, prodrives pryttlar – Block kör med dessa, han kom rätt bra till i Superstage, så helt kass kan de inte vara, de sänker lagomt.

/J

simo
                          Deltagare

>Hääääää – det handlar om teknik och verktyg K&N! 😀
                            >
                            Bra, då vet ja vem som tar den biten 😉

Ska verkligen prodrives grejer sänka bilen :+ 😀

/K&N

pannan
                            Deltagare

>Det är enklare att få dit allt ordentligt med benet löst,
                              >framför allt går det fortare med. 🙂
                              >
                              >Och till den nya sti:n finns det bara en rekommendation,
                              >prodrives pryttlar – Block kör med dessa, han kom rätt bra
                              >till i Superstage, så helt kass kan de inte vara, de sänker
                              >lagomt.
                              >
                              >/J

Ok, då får man lägga ett mail till Nick och kolla vad det skulle kosta fraktat och klart till Svedala.

Mvh
                              Johan

SecretAgentMan
                              Deltagare

>>Hääääää – det handlar om teknik och verktyg K&N! 😀
                                >>
                                >Bra, då vet ja vem som tar den biten 😉
                                >
                                >Ska verkligen prodrives grejer sänka bilen :+ 😀
                                >
                                >
                                >/K&N

a, Ta med plånbok och pilsner.

b, hä. 😀

/J – OT

johan84a
                                Deltagare

tackar för svaren!

Mvh Johan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.