SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byta kamrem, hur svårt?

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    997GT3
    Deltagare

Skitenkelt!
      Istället för att köpa/tillverka ett specialverktyg som du låser den med så har jag ett eget litet verktyg som dessutom är sjukt användbart till annat som är svårt att dra loss. Verktyget består av en ca 10cm lång rörstump med diametern ~45mm som jag gjort ett genomgående snitt i. Sedan har jag en ~1m stump från ett gammalt spännband som jag trär runt remskivan, sedan in genom snittet i rörstumpen och så snurrar jag ihop det så det låser (snurra åt rätt håll). Sedan är det bara att ta fram den stora rörtången och hålla emot.

Bild på det här ”verktyget”? 😀 Kan inte se det framför mig.

Igge
      Deltagare

Bild på det här ”verktyget”? 😀 Kan inte se det framför mig.

Jag fattar det som en oljefilteravdragare ungefär där man tvinnar runt remmen och låser.

Ungefär som denna
        http://biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljefilteravdragare-20322/
        Fast med spännband istället för kedja och rör istället för hylsa.

Som sagt så jag fattar det, behöver ju inte vara rätt 🙂

Dash
        Deltagare

Jag fattar det som en oljefilteravdragare ungefär där man tvinnar runt remmen och låser.

Ungefär som denna
          http://biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljefilteravdragare-20322/
          Fast med spännband istället för kedja och rör istället för hylsa.

Som sagt så jag fattar det, behöver ju inte vara rätt 🙂

Precis som det, fast med ett 50mm spännband istället för kedja.

Fladric
          Deltagare

Jag brukar bara köra med två dragskaft på mutrarna till dreven 🙂 det är ju bara de två vänstra kammarna som man måste hålla emot så det brukar gå bra 🙂

997GT3
            Deltagare

Kollade videon som t1hero länkade, ser ju inte ut som någon raketforskning 🙂 Dock undrar jag varför man kan vrida de högra kammarna hur som helst men inte de vänstra, där man måste vrida avgaskam motsols samt insugskam medsols?

kleinis
              Deltagare

Kollade videon som t1hero länkade, ser ju inte ut som någon raketforskning 🙂 Dock undrar jag varför man kan vrida de högra kammarna hur som helst men inte de vänstra, där man måste vrida avgaskam motsols samt insugskam medsols?

för att kolv 2 eller 4 är uppe o tror ventilen går i kolven om jag inte tänker fel nu

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.