SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byta luftfilter i orginalboxen

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    pannan
    Deltagare

Är det lungt att köpa ett KN filter att byta ut i Luftboxen. Det ska väl inte göra lmm något med ett sportfilter?? Är väl bara med öppet.Är dom torra de som är i boxen, utan olja??

Jag köpte ett JR insatsfiler för 1 år sedan och det har fungerat klockrent. Så K&N fungerar garanterat det med.

Building Micke
      Deltagare

Men dom är torra va och behöver inte oljas in och så?

Är det nån livslängd på dessa och hur göra man rent dom?

Grusdraparn
        Deltagare

Men dom är torra va och behöver inte oljas in och så?Är det nån livslängd på dessa och hur göra man rent dom?

Mitt KN-filter var då iaf in-oljat redan från start, men jag har ingen aning om det finns fler varianter. Livslängden sägs ju vara vara längre än bilens iaf. Rengöring kan bl.a. göras med KN:s egen rengöringsvätska.

/K

Building Micke
          Deltagare

Men det väl tort sommm gäller i boxen. Är väl bara inoljat när det är öppet..

SecretAgentMan
            Deltagare

Nejnejnej – filteroljan hjälper till att fånga upp partiklar, den är en del av filtreringen, och det spelar ingen roll hur det sitter.

Oljan blir ett problem när (om) den hamnar i luftmassemätaren, men just KN verkar vara säkert.

Men standardfiltret fungerar alldeles ypperligt och kostar i stort sett gratis, varför kladda till det?

/J

Niklas
              Deltagare

Menar inte Micke orginalfiltret eller är jag fortfarande yr av min pencilinkur? Panelfiltret alltså, och det skall vara torrt…

Building Micke
                Deltagare

Jag mena orignial filtret som sitter i luftboxen efter luftmasse mätaren, Tror jag fått nå strul med den så jag satt tillbaka orignailboxen efter ha haft öppet filter.

orignialfiltret är så jäkla skitigt, tänkte investera i nytt och då tänkte jag på kn som har sån filter man kan sätta i boxen, det var dom jag undrade om dom var inoljade. För då var väl det inte så bra. Är ävl det lika illa som öppet filter?

Niklas
                  Deltagare

Är det någon större skillnad att köra på Subaru panelfilter eller ett från KN?

SecretAgentMan
                    Deltagare

Nej.

MickeM
                      Deltagare

Är det någon skillnad att ha ett BNC panelfilter då?
                        Har ett liggandes här… det är inoljat och därför
                        lade jag aldrig in det. Nu har jag nyligen satt i ett
                        torrt pappfilter istälet för ett nästan skitigt original-
                        filter, dock inte Subarus eget då det var schlutt.

SecretAgentMan
                        Deltagare

Häpp, det ger noll och ingenting – är det kletigt skulle jag tänka mig för ett par gånger innan det gick i soptunnan. 😀

/J

ExOrdis
                          Deltagare

Ett KN-panelfilter kostar väl ca 1000:-
                            Ett orginal torrt subaru pappersfilter runt 200-300:-
                            Motsvarande Mekonomens säkert billigare.
                            Alltså 3-5 ”orginal” filter till kostnaden av ETT sportfilter.
                            Byt filter mellan 500-1000mil (oftare med trimmat) så hinner det inte bli så skitigt
                            och flödar gott med ren luft igenom. God ekonomi i längden och likvärdiga prestanda.

specialized
                            Deltagare

Jag märkte en liten skillnad i form av lite tidigare spool när jag satte i ett JR-panelfilter istället för org. Dock inget som märktes jättetydligt.

/ Mattias

pannan
                              Deltagare

Jag märkte en liten skillnad i form av lite tidigare spool när jag satte i ett JR-panelfilter istället för org. Dock inget som märktes jättetydligt./ Mattias

Satte i sammma här, och märkte också en viss skillnad. Det var inte speciellt dyrt heller ca 400 kr har jag för mig.

Men att lägga ut ca 1000 kr nej det skulle jag inte göra.

Niklas
                                Deltagare

Är det samma skillnad ni märker som om man höjer laddtycker 0.1bar? Dvs att skillnaden känns i hjärnan och inte i kroppen. 😉

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.